Mennyi jár vissza az autóhiteleseknek?

Képlet híján, valamint az eltérő szerződések miatt egyelőre lehetetlen pontos összegeket kalkulálni. Ha muszáj mégis mondani valamit, akkor reálisan 10-20 százalék járhat vissza egy-egy adósnak. 

"Egy ország fog osztani és szorozni” – mondta az Index cikke szerint Orbán Viktor miniszterelnök szeptember közepén az elszámolási törvényről, amely szabályozza, hogy a pénzügyi intézmények - bankok, lízingcégek - miként számolhatnak el az adósokkal. 

A miniszterelnöki kijelentés is utal arra, hogy minden egyes szerződésnél külön-külön kell kiszámolni, mennyit kapnak vissza az adósok. Több százezer szerződésről van szó, amelyeket különböző pénzügyi intézmények kötöttek különböző szerződéses tartalommal, eltérő a tartozások nagysága, a szerződéskötésekre eltérő időpontban került sor, ezért óriási szórás lehet a visszajáró összegekben.

vissza.jpg

A sajtóban is megjelentek kalkulációk, amelyek megbecsülték, mekkora összegre számíthatnak az ügyfelek: az egyik ilyen például arra jutott egyetlen autófinanszírozási szerződésre vetített kalkuláció alapján, hogy ez akár 1,2 millió forint is lehet. Ez a számítás azonban meglehetősen extrém esetet feltételez.

A Magyar Lízingszövetség a Lízing bloggal közölte: mivel minden szerződés egyedi, nagyon komoly különbségek lehetnek az ügyfeleknek visszajáró összegben. Ráadásul pontos számításokat egyelőre nem is lehet végezni, mivel még nem jelent meg a jegybank képlete. Kicsi az esély rá, de extrém esetben elképzelhető, hogy lesz olyan szerződés, amelynél a tartozás akár 40 százalékát is elérheti a visszatérítendő összeg, de az biztos, hogy ez sem miképpen sem lesz általános. 

A Lízingszövetség több 2007-ben, 60 hónapos futamidővel kötött átlagos lízingszerződésre vetítve - a jelenleg ismert információk, szabályok alapján - kikalkulálta, mekkora összeg illetheti meg az érintett adósokat. A számítás szerint a kihelyezett összeg átlagosan 11 százaléka járhat vissza, ami egy átlagos kihelyezés esetén 220 ezer forint lehet.

A visszajáró összeg pedig nagyban függ a kamatemelések időpontjától, és mértékétől. A Magyar Lízingszövetség szerint a lízingcégek jellemzően 2008 vége és 2009 közepe között emeltek kamatokat a válság hatására, azelőtt nem volt ez jellemző. A lízingszövetséges kalkulációban szereplő, 2007-ben 60 hónapra kötött 2 millió forintos finanszírozott összegre vonatkozó szerződés esetében ahhoz - hogy a sajtóban korábban megjelent nagyságrendű összeg - 1,2 millió forint járjon vissza az ügyfélnek, 2009 áprilisában nagyjából 15 százalékponttal kellett volna megemelni a kamatokat. Márpedig ez irreálisan nagymértékű emelés lett volna, amelyre a szervezet tagvállalatainál nem volt példa. 

A Magyar Lízingszövetség Autó Bizottsága a Lízing blognak azt is elárulta, hogy jelenleg az elszámolásban érintett szerződések száma 700 ezer körül lehet. Átlagosan egy-egy szerződés esetében 2 millió forintot tett ki a finanszírozott összeg, vagyis az érintett állomány 1400 milliárd forintra rúghat. 

A téma érzékenysége miatt név nélkül nyilatkozó lízingszakértők - a Lízingszövetség álláspontjával összhangban - a Lízing blognak elmondták, hogy bármilyen számítás egyelőre hipotetikus, mivel nem jelent meg a jegybanki képlet. Hangsúlyozták, mivel 700 ezer szerződés lehet érintett, ezért előfordulhatnak ritka kivételek, amelyeknél a kihelyezett összegre vetítve magas összeg jár vissza az ügyfeleknek, azonban ezek csak néhány esetben fordulhatnak elő. A szerződések döntő többségénél 10-20 százalék lehet az arány reálisan. (A kép forrása: Sxc.hu)

A Lízing blog ezekről írt korábban:

Korlátozzák a pénztárcánkat

Így kell autót venni

Kik a kulcsszereplők?

Így érdemes eladósodni devizában - állami segítséggel

Baj van, mit tegyek?

Megdöbbentő adat jött