A magánszemélyek jelenthetik a kitörést az autófinanszírozásban

80-100 ezer ügyfél hiányzik jelenleg évente a személy-és kishaszon gépjármű értékesítési piacról – mondta Bohács Zoltán, a Lízingszövetség Autó Bizottságának vezetője a Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) közgyűlésével összekapcsolt Gazdaságpolitikai Fórum vendégelőadójaként. Legalább is ennyivel kevesebb magánszemély vásárló volt 2014-ben a piacon, mint a válságot megelőző időszakban.

Az utolsó békeévben, 2008-ban összesen  175 ezer autóvásárlási szerződést kötöttek, míg ez a szám 2014-ben még mindig nem érte el a 100 ezret. A csökkenés számottevő, ráadásul az értékesítés szerkezete nagymértékben megváltozott: míg a vállalati és a készpénzes vásárlások száma 2014-re már lényegében visszatért a válság előtti szintre,, addig a magánszemély vásárlók száma lassan hetedik éve nem éri el évente a húszezret. Ez a szám 2008-ban közel százezer volt, az ezt megelőző években pedig még magasabb.

 img_1661.JPG

2014-ben alig több mint 5 ezer magánszemély vett gépkocsit úgy, hogy finanszírozott volt az adás-vétel. Ráadásul, ha egy magánszemély ügyfél végül mégis hitelfelvételre szánta el magát, jellemzően feleannyi (2,17 millió forint) hitelt vett fel, mint egy vállalkozás. Ez az adat túl azon, hogy jól szemlélteti a piaci viszonyok alakulását a válságot követő időszakban, arra is jól rávilágít, hogy az autófinanszírozásban hol van a kitörési pont.

„Akkor mondhatjuk, hogy a válság elmúlt, ha a magánszemélyek visszatérnek majd az autószalonokba” – monda Bohács Zoltán.

Ehhez pedig az is kell, hogy a finanszírozási lehetőségek még inkább igazodjanak az ügyfelek igényeihez, a feltételek pedig legyenek egyértelműek és kiszámíthatóak. Nagyon fontos hangsúlyozni, hogy ma már olyan kamatszinten lehet biztonságos, árfolyamkockázat nélküli forint finanszírozáshoz jutni, mint a válság előtti években svájci frankon. Természetesen nem árt, ha a finanszírozók és a kereskedők ezen túl testreszabott – helyenként akciós - finanszírozási termékekkel is kényeztetni tudják a magánszemély vásárlókat. Ilyeneket nagyon sok márkánál lehet ma már találni.

Kiemelten fontos lehet, hogy az értékesítésben dolgozó szakemberek a márkák műszaki paraméterei mellett a finanszírozással kapcsolatos legapróbb részletekről is érdemi tájékoztatást tudjanak adni a vásárlóknak, mert ma már nem ugyanazt jelenti egy hitelfelvétel, mint 7-8 évvel ezelőtt. Az ügyfelek jobban tájékozottak, többet szeretnének tudni, és óvatosabbak is, mint voltak korábban. Ma már csupán törlesztőrészlettel, nem lehet eladni gépjármű finanszírozási terméket.

A válságot követő években nagyon sok olyan törvényi változás történt, ami alapjaiban érintette az autóhitelezést. A változások jelentős része elsősorban fogyasztóvédelmi jellegű volt, vagyis az ügyfelek érdekeit igyekeztek védeni, s ezzel az ügyfelek számára a hitelfelvételt biztonságosabbá és kiszámíthatóbbá tenni.

Bohács Zoltán szerint nincs más út, mint előre: a magánszemélyek vásárlásainak ésszerű finanszírozása jelentheti a megoldást az autófinanszírozásban.