Tartós fejlődési pályára állt a lízingpiac

Tartós fejlődési pályára állt a lízingpiac, elsősorban a kis- és középvállalkozások (kkv) eszközfinanszírozása került a szövetség tagvállalatainak fókuszába - mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség tavasszal megválasztott új elnöke az MTI-nek.

Elmondta, tavaly jelentős növekedés, az első negyedévben pedig stabil teljesítmény jellemezte a lízingpiacot.
Úgy vélte, mivel a lízingkonstrukciók rugalmasak és olcsók, ezért megfelelő alternatívát jelentenek a kis- és középvállalkozások finanszírozásában a banki hitelek mellett. Rámutatott: a szervezet kiemelten fontos feladatnak tekinti a lízing ismertségének és elismertségének növelését. Hozzátette azt is, hogy a növekedés motorjai a gazdasági bővülés, és az alacsony kamatok lehetnek.

Nyikos Katalin kiemelte: a gépek és termelő berendezések finanszírozásban is komoly tér van a bővülésre, miközben a következő években az ingatlanpiac élénkülésével párhuzamosan az ingatlanlízing részesedése is nőhet.

A szövetség arra számít, hogy a személyautó-flottapiac is bővülni fog Magyarországon, jelenleg ugyanis a nyugat-európai szinthez képest nagyon alacsony a flottakonstrukciók aránya a piacon.

Az elnök szerint stabilizálódott a magyarországi lízingpiac: az év első negyedében a finanszírozott összeg 111 milliárd forint volt, az elmúlt év első negyedében elért 107 milliárd forinttal szemben, ami közel 6 százalékos növekedés.

Kiemelte: több szegmensben is tovább emelkedett az egy szerződésre jutó átlagos finanszírozott összeg, az agrárlízing esetében például több mint 20 százalékos volt a növekedés. Az első negyedévben az egy szerződésre jutó finanszírozott összeg átlagosan 6,32 millió forint volt, ami 7,2 százalékos növekedés az előző év azonos időszakához képest.

A lízingpiaci szegmenseket tekintve a személygépkocsik, kisteherautók és motorkerékpárok területén a finanszírozott összeg 28 százalékkal, 38 milliárd forintra emelkedett az első negyedévben. A flottapiacon a teljes finanszírozott összeg 20 milliárd forintról 17 milliárd forintra csökkent, az egy szerződésre jutó átlagos összeg azonban a flottapiacon 22 százalékkal, 6,7 millió forintra emelkedett. A busz- és tehergépkocsik esetében a finanszírozott összeg 3 százalékkal, 33 milliárd forintra emelkedett a múlt év első negyedéhez képest.

Nyikos Katalin elmondta: a lízingpiac számára a járműfinanszírozás továbbra is fontos pillér, miközben a tagvállalatok egyre jobban koncentrálják az erőforrásaikat arra, hogy a kis- és középvállalkozások eszközigényeit finanszírozzák. Emellett az egyre erősebb agrárfinanszírozási versenyben is jelentős szerepre törekednek a lízingvállalatok - jelezte.

Kiemelte: a lízingpiac a jegybank növekedési hitelprogramjának (nhp) is sokat köszönhet, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) hitelprogramjai negyedévről negyedévre 20-25 százalékát adják a piacnak a finanszírozott összeget nézve. A jegybanki hitelprogramban az első negyedévben 23 milliárd forintot helyeztek ki a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai. Fontos, hogy a mélyponton lévő alapkamatszint miatt kialakult alacsony kamatkörnyezet a korábbinál jóval olcsóbbá tette a lízingkonstrukciókat. Az nhp azonban a piaci versenyt csökkentette, és kedvezőtlenül hat a finanszírozási kockázatok beárazására - mondta a lízingszövetség elnöke.