Új tagok a Lízingszövetség elnökségében

Új alelnököt és elnökségi tagokat választott a Magyar Lízingszövetség pénteki közgyűlése Mátraházán. A Közgyűlés a korábbi alelnököt, Tekse Kálmánt (ügyvezető igazgató, Arval Magyarország) újraválasztotta, a Szövetség új alelnöke Vály Judit (vezérigazgató, MKB-Euroleasing) lett.

dr. Strbka János (ügyvezető igazgató, IKB Leasing), Fekete Csaba (vezérigazgató, De Lage Landen) és Jenei Viktor (vezérigazgató, FHB Lízing) helyére Hatvani Dániel (vezérigazgató, CIB Lízing), Pfandler Tamás(üzletágvezető, Budapest Bank Autófinanszírozási üzletág), Soós Gábor (vezérigazgató, UniCredit Leasing) került az Elnökségbe.

A Magyar Lízingszövetség megújult vezetése:

Nyikos Katalin (igazgatósági tag, Deutsche Leasing Hungária) – elnök, Tekse Kálmán (ügyvezető igazgató, Arval Magyarország) – alelnök, Vály Judit (vezérigazgató, MKB-Euroleasing) – alelnök, Hatvani Dániel (vezérigazgató, CIB Lízing), Pfandler Tamás (üzletágvezető, Budapest Bank Autófinanszírozási üzletág), Soós Gábor (vezérigazgató, UniCredit Leasing), Zs. Nagy István (flotta üzletág igazgató, Merkantil Csoport).

Jól látható a lakossági fogyasztás bővülése a lízingpiacon

Jó számokat produkált a magyar lízingpiac, a lízingcégek által kihelyezett összeg meghaladja a 2014-es teljes éves kihelyezést. “Az év első kilenc hónapjában a finanszírozott összeg 428 milliárd forintra rúgott, ami közel 19 százalékos növekedésnek felel meg” - mondta Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke csütörtökön Mátraházán, a Lízing Szakmai Napokon.

A különböző lízingpiaci szegmensek teljesítményéről elmondta, hogy a lakossági fogyasztás növekedése jól látható a lízingpiacon, ugyanis a személyautó- és kisteherautó-finanszírozásban 23 százalékos volt a növekedés. “Ráadásul a nagyhaszongépjárművek és buszok finanszírozása nemzetközi szinten is jól alakult. Nyugat-Európában ellaposodott ez a szegmens, míg Magyarországon növekedett mégpedig 21 százalékkal” - tette hozzá.

Nyikos Katalin a jövőbeni lehetőségekre utalva közölte, több kedvező tényező, például a lendületes gazdasági növekedés, a beruházások felfutása is segítheti a lízingpiaci növekedést a következő időszakban. “Kihívások is vannak, bár az alacsony kamatkörnyezet a fogyasztók, vállalkozások számára kedvező, de a lízingcégeknél ez mérsékelt kamatbevételeket jelent. Fontos kihívás a jövőben a lízingcégek számára, hogy ebben a környezetben találjanak olyan megoldásokat, amelyek más jellegű bevételt jelentenek a számukra. “Komoly lehetőséget nyújt a most zajló, Ipar 4.0-nak is nevezett technológiai forradalom. Leginkább azért, mert az eszközök tulajdonlása kevésbé lesz fontos, inkább az eszközök használata lesz a jellemző az üzleti világban” - fogalmazott Nyikos Katalin.

Dr. Szomolai Csaba, a Magyar Nemzeti Bank ügyvezető igazgatója többek között arról beszélt, hogy az ügyfélpanaszok tekintetében javulást ért el a lízingpiac. 2015-ig a  jegybankhoz érkező panaszok alapján a lízingcégek rosszabbul álltak, mint a nagybankok, azóta fordult a helyzet, 2016-ban és 2017-ben már a lízingpiaci szereplőké volt az előny. A lízinggel kapcsolatban érkező panaszok terén elért javulás dr. Szomolai Csaba szerint azért figyelemre méltó, mert közben a lízingpiac jelentősen növekedett. Ezzel a lízingszakma közvetve hozzájárult a jegybank fogyasztóvédelmi törekvéseihez. A jegybanki igazgató a jogi környezetről és a változásokról szólva felhívta a figyelmet arra, hogy az online ügyintézésre kell áttérniük a piaci szereplőknek. Érdemes átgondolniuk a piaci szereplőknek a teljes belső működésüket is, hogy zökkenőmentes lehessen az átállás az elektronikus adminisztrációra.

Mentés

Mentés

Növekedés Magyarországon és Európában - emelkedőn a lízingpiac

Jelentős növekedést ért el az európai lízingpiac, az új szerződések összege 333 milliárd euróra rúgott, ami 10,3 százalékos növekedést jelentett éves szinten - közölte a Magyar Lízingszövetség a Leaseurope végleges adataira hivatkozva. Az európai és a magyar lízingpiacon egyre nagyobb a gépfinanszírozás szerepe, emellett javul a kis- és középvállalkozások beruházási kedve, ami növekedési lehetőséget jelent a lízingvállalatoknak.

Tavaly 333 milliárd euró értékben kötöttek új szerződéseket az európai lízingcégek - derül ki a nemzeti lízingszövetségeket tömörítő szervezet, a Leaseurope végleges adataiból. A 333 milliárd eurós eredmény az előzetes adatoknál kedvezőbb, azok ugyanis 312 milliárd eurós kihelyezésről szóltak.

Két számjegyű bővülés

A 333 milliárd eurós összeg 10,3 százalékos növekedést jelent éves szinten. Az európai lízingpiac 2014 óta fokozatosan bővül. A Leaseurope elemzése szerint az új kihelyezések a személyautó-finanszírozásban 12,6 százalékkal nőttek tavaly 2015-höz képest. A haszongépjárműveknél 13,1 százalékos bővülést könyvelhettek el az európai lízingcégek. A gépek és ipari berendezéseknél pedig 10,3 százalékkal nőtt az új kihelyezések összege.

Jurgita Bucyte, a Leaseurope vezető tanácsadója azt mondta, hogy az előző években látható növekedést az autófinanszírozás hajtotta, de biztató látni, hogy a gép- és ipari berendezések finanszírozásánál is két számjegyű növekedés következett be. A cégeknél, különösen a kis- és középvállalkozások táborában egyre nagyobb az igény a lízingkonstrukciók iránt, azaz készen állnak új beruházásokra. Sok cég beruházása a meglévő gépek cseréjét célozza. Az Leaseurope elemzése szerint bár a finanszírozási feltételek kedvezőek, a beruházási döntéseket érinti a piaci bizonytalanság. Ezért kiugró bővülés nem várható, de stabil növekedésre lehet számítani a jövőben.

lizing_eurolease.png

Az európai lízingszakemberek körében végzett felmérés[1] is pozitív várakozást mutatott 2017 második felére. A válaszadók 78%-a növekvő volumenekre számít, és többségük – a változatlan vagy csökkenő kamatrések ellenére – eredmény-növekedéssel számol.

A nagy európai lízingcégek adataiból végzett elemzés[2] szerint 2016 a különböző eredményességi mutatók szempontjából is jó év volt. Bevételarányosan minden fő eszközcsoportban növekedett a jövedelmezőség, míg eszközarányosan különösen az eszköz- és a haszongépjármű-finanszírozás teljesített jól.        

Tovább olvasom

Kiváló részeredmények a lízingpiacról

Az építőipari fellendülés jól látszik a lízingpiaci adatokon, ahogy az agrárgépek boomja is - derül ki a Magyar Lízingszövetség összeállításából. Az építőgépek esetében a finanszírozott összeg az első félévben 33 százalékkal nőtt, mezőgazdasági gépek pedig 16 százalékos volt a bővülés.

Jó félévet zárt a lízingpiac: az új kihelyezések, azaz a finanszírozott összeg éves összevetésben 19 százalékkal 279,4 milliárd forintra nőtt. A lízingpiacon belül a járműfinanszírozás mellett több részpiacon is számottevő volt a növekedés. Többek között a mezőgazdasági és az építőipari gépeknél - közölte a Magyar Lízingszövetség a részletes féléves adatok elemzése alapján.

copy_lizing_q2_reszletes_1.png

Tovább olvasom

Magyar Lízingszövetség: Rekordot produkált a lízingpiac

A lízingpiacon folytatódott a növekedés: az első félévben 279,4 milliárd forintra rúgott a finanszírozott összeg, ami 19 százalékos éves növekedésnek felel meg és az elmúlt öt év legmagasabb értéke. A piaci bővülés motorja a járműfinanszírozás, de a lízingcégeknél egyre több vállalkozás érdeklődik az eszközfinanszírozás iránt.

Ötéves rekordot ért el a magyar lízingpiac: az első félévben az új kihelyezések, azaz a finanszírozott összeg 279,4 milliárd forintot tett ki. Az előző év azonos időszakéban elért 235,5 milliárd forinthoz képest ez 19 százalékos növekedés és az utóbbi öt év legmagasabb féléves adata - közölte a Magyar Lízingszövetség.

lizing_q2.png

A Lízingszövetség féléves összefoglalója szerint nem csak a finanszírozott összeg, hanem a tőkekintlévőség is emelkedett. Idén június végén 1218 milliárd forintra rúgott, ez a múlt év végéhez képest 80 milliárd forintos, azaz 7 százalékos növekedésnek felel meg. A 2015 végi adatokhoz képest pedig 14 százalékos, 146 milliárdos bővülést jelent.

Tovább olvasom

Új korszak indult a magyar autópiacon, de kihívások is vannak

Tartósan bővül a magyarországi jármű- és autópiac, tavaly a személyautóknál 25 százalékos volt a bővülés, az idei év első négy hónapjában pedig 19 százalékos emelkedés következett - derül ki a Magyar Lízingszövetség és a fennállásának 15. évfordulóját idén ünneplő GÉMOSZ közleményéből. A szervezetek szerint tartósan emelkedő pályára állt az új autók piaca, ezzel egy új korszak indult. Ugyanakkor kihívások is vannak, az újautó-eladások bővülése ellenére az autópark öregszik.  

Kedvező képet mutatnak az elmúlt 1-2 évben látható jármű- és autópiaci folyamatok. 2016-ban 25 százalékkal nőtt a piac, így közel 100 ezer új autó kelt el, az idén is folytatódott a bővülés, az év első négy hónapjában több mint 33 ezer autó talált gazdára, ami 19 százalékos bővülésnek felel meg. Az autópiac maga mögött hagyta a válság kedvezőtlen hatásait és stabil emelkedést mutat - közölte a Magyar Lízingszövetség és az idén 15 éves fennállását ünneplő szakmai szervezet, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ). 

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára szerint az újautó-piac bővülésében fontos szerepet kapott a lízingszektor. 2017-ben számottevően, 64 százalékkal nőtt a finanszírozott összeg a magánszemélyek újautó-vásárlásainál. Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke hozzátette: “Az elmúlt 15 év alatt számos kihívással kellett megküzdenie a magyar autópiacnak, ugyanakkor most egy új korszak indult. Nincs szó autópiaci buborékról, kiegyensúlyozott növekedés várható az új autóknál”.  

A teljes autópiacot nézve komoly kihívásokkal kell megküzdenie a márkakereskedőknek és a lízingtársaságoknak. Bár az újautó-piac kétségtelenül komoly növekedést produkál, még jelentősebb lehetne a növekedés, ha a magas áfa miatt a drágább új autókat külföldi cégen keresztül lízingelő cégek és személyek a magyar piacon vásárolnák meg ezeket az autókat - mondta Tóth Zoltán utalva a Gazdasági Versenyhivatal május elején kiadott ágazati elemzésére. Gablini Gábor szerint további probléma, hogy az újautó-eladások bővülése ellenére a magyarországi autók átlagéletkora tovább nőtt. 2016-ban a személyautók átlagéletkora közel 14,2 év volt, szemben a 2011-es 11,9 évvel, valamint a 2007-ben mért 10,3 évvel. Mindez azzal magyarázható, hogy továbbra is százezres tételben érkeznek külföldről a magyar piacra a 15-20 éves használt autók. 

A Magyar Lízingszövetség és a GÉMOSZ szerint szükség lenne az autók forgalomba helyezéséhez és fenntartásaihoz kötődő kiadások mérséklésére, például a regisztrációs adó rendszerének a módosítására. Szükség lenne ugyanakkor állami ösztönzőkre a környezetvédelmi szempontból jobb besorolású autók esetében, ez pedig hozzájárulna ahhoz, hogy fiatalabb, korszerűbb legyen a magyar autópark. “Az elmúlt évtizedek távlatában abban bízunk, hogy a következő 15 évben korszerű autóknak helyet adó piaccá válik a Magyarország” - mondta Gablini Gábor. 

A Lízingszövetség főtitkára pedig azt mondta, hogy közép- és hosszú távon a kereskedőknek és a lízingcégeknek is figyelemmel kell lenniük a technológiai forradalomra és a gazdasági változásokra. A jövőben például egyre inkább eltolódnak a hangsúlyok az autópiacon is, azaz nem feltétlenül akarnak majd saját autót az emberek, inkább csak arra lesz igényük, hogy használni tudják azt. Mindez a lízingvállalatok számára nagyon komoly lehetőséget jelent majd, amit a márkakereskedőkkel együtt ki is használhatnak. 

A GÉMOSZ 2017. május 30-i, 15 éves ünnepi közgyűlésén és konferenciáján osztotta ki először a frissen alapított GÉMOSZ Nívódíjakat és Partner Nívódíjakat, 9 kategóriában. A  Gépjármű-finanszírozó kategóriában a Merkantil Bank lett a nyertes, a megosztott második helyet a Budapest Bank Autófinanszírozási Üzletága és az MKB-Euroleasing nyerte el. Életműdíjat kapott Krénusz Ferenc, az Óbudai Autójavító Kft. tulajdonos-igazgatója az elmúlt huszonöt éves kiváló munkájáért. Valamint GÉMOSZ Nívódíjban részesült Eppel János, a Porsche Hungaria Kft. ügyvezető igazgatója „A Szakmáért” kategóriában, elismerve ezzel a márkakereskedőknek nyújtott szakmai segítségét a válság éveiben. További díjazottak voltak a Duna Autó Zrt. mint az év márkakereskedése, a Mirai Autó Kft. mint az év márkaszervize és Juhász Péter, aki a Brill Kft. ügyvezető igazgatójaként az év fiatal márkakereskedője Nívódíjat kapta meg. Illetve GÉMOSZ Partner Nívódíjban részesült a Generali Biztosító Zrt. mint az év biztosítója, az UniCredit Bank Zrt. mint az év bankja, és a Totalcar autós média mint az év médiapartnere.  

Együtt könnyebb lesz

Ünnep az autópiacon: 15 éves a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ)

Pörög az új autópiac. Ugyanakkor egyre korosabb a magyar autóflotta. Kedvező és kedvezőtlen folyamatok egyaránt vannak, na és kihívások.

Régóta hónapról hónapra gömbölyödik a magyar jármű- és autópiac. Számokban: 2016-ban 25 százalékkal nőtt a piac, így közel 100 ezer új autó kelt el, az idén is folytatódott a bővülés, az év első négy hónapjában több mint 33 ezer autó talált gazdára, ami 19 százalékos bővülésnek felel meg.

Az autópiaci bővülésben tehát fontos szereplők a lízingcégek, ugyanúgy, mint maguk a márkakereskedők, akik idén fontos mérföldkőhöz érkeztek. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) ugyanis 15-ik születésnapját ünnepli. A márkakereskedők és a lízingcégek együttműködését beszédes adatok bizonyítják. Az autó- és kisteherautó-lízing 40 százaléka a teljes lízingpiacnak és ezek döntő hányada a márkakereskedőkön keresztül jön létre. Ez fordítva is igaz, nagyjából minden 10 eladott autóból 4 kap lízingfinanszírozást.  Hab a tortán, hogy számottevően, 64 százalékkal nőtt a finanszírozott összeg a magánszemélyek újautó-vásárlásainál.

A lízingcégek és a márkakereskedők egymásra vannak utalva, márkakereskedők nélkül nincs autólízing és ez fordítva is igaz. Hosszú távon csak az eddigi szoros együttműködés folyatatásával valósulhat meg a további növekedés. Számtalan közös ügyfele van a GÉMOSZ-tagoknak és a lízingvállalatoknak, legyen szó cégekről vagy magánszemélyekről. Közösen tudnak tenni azért, hogy az ügyfelek, a jövőbeni autótulajdonosok elégedettek legyenek.

Együtt könnyebb lesz

A látványos bővülésről szóló örömteli újautó-piaci adatok mellett azért vannak kevésbé örömteli folyamatok. Bár az újautó-piac a fenti számok alapján kiválóan teljesít, még jelentősebb lehetne a növekedés, ha a magas áfa miatt a drágább új autókat külföldi cégen keresztül lízingelő cégek és személyek a magyar piacon vásárolnák meg ezeket az autókat;  derül ki a Gazdasági Versenyhivatal május elején kiadott ágazati elemzéséből.

gemosz.png

Miközben egyébként az újautó-eladások növekednek, a magyarországi autók átlagéletkora még mindig magas, sőt 2007 óta fokozatosan emelkedik. 2016-ban a személyautók átlagéletkora közel 13,9 év volt, szemben a 2011-es 11,9 évvel, valamint a 2007-ben mért 10,3 évvel. Mindez azzal magyarázható, hogy továbbra is jelentős tételben érkeznek külföldről a magyar piacra a viszonylag koros használt autók.

A márkakereskedőknek és a lízingvállalatoknak a fent említett közös együttműködés keretében kell tenniük azért, hogy a tömeges régi használt autók importja visszaszoruljon, és korszerű, biztonságos, környezetbarátabb autók kerüljenek az utakra. A lízingszektor ebben bízva kíván boldog születésnapot a GÉMOSZ-nak, és bízik benne, hogy a következő években sikerül elérni a célokat.