Öt éve 8 millió volt, most már 10 millió

Egész jelentős emelkedést mutatnak az új autók listaárai többéves távlatban.

Az új autók iránti erős keresletről már többször írtunk, a piac rendre két számjegyű bővülést mutat. Idén januárt és május vége között közel 57 ezer új autó talált gazdára, míg öt évvel ezelőtt - 2013-ban - alig több mint 22 ezer új autót vettek a kereskedőktől a Magyar Lízingszövetség Datahouse statisztikáin alapuló összefoglalója szerint. Tehát öt év alatt több mint a duplájára nőttek az eladások.

Persze az árak sem maradtak a helyükön. Az Eurotax statisztikái elég markáns növekedésről tanúskodnak. Az új autók listaárának súlyozott átlaga szerint 2013-ben 8 millió forintba került egy autó. Miközben az idén megközelítette a 10 millió forintot. Tehát durván 25 százalékos drágulás következett be.

 

 

Autópiaci lufitól nem tartunk

Pfandler Tamás, a Lízingszövetség elnökségi tagja az mfor.hu-nak nyilatkozott

Szárnyal az új autók értékesítése, ennek köszönhetően a lízing piac is rekordokat dönt. A folyamatokról és a kockázatokról kérdezte az mfor.hu Pfandler Tamást, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagját.

A jármű-, azon belül is az személyautó-finanszírozásban kiemelkedő szerepet játszó lízingpiacnak is lökést ad a magyar újautó-piac évek óta tartó látványos bővülése. A növekedés több dolog kölcsönhatásának köszönhető. A magánszemélyek hosszú kivárás után egyre aktívabban pótolják az elhalasztott vásárlásaikat, másrészt a lízingkonstrukciók a finanszírozási igénybe venni kívánók számára kedvező kamatkörnyezetből és a konstrukciók alacsony kockázatából fakadóan felvállalható kiadást – vállalkozások esetén megtérülő beruházást - jelentenek, ami szintén segíti a piac bővülését - mondta az Mfor.hu-nak Pfandler Tamás, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja, a Budapest Bank Autófinanszírozási Üzletágának vezetője, aki beszélt a további növekedési kilátásokról és természetesen a kockázatokról is. 

A magyar autópiac elképesztő tempóban bővül, áprilisban például közel 39 százalékkal több új autó kelt el, mint egy évvel korábban, ez pedig az EU-n belül a legmagasabb növekedés volt Litvániával holtversenyben. Az autópiaci boom hogyan érinti a lízingpiacot?

Szerencsére most már évek óta meredek emelkedőn van a magyar újautó-piac, ez pedig a lízingvállalatoknak is kedvező. Az látszik, hogy a kihelyezett összeg az újautó-piaci növekedést meghaladó mértékben emelkedett az első negyedévben, azaz egyértelmű a lízing gazdaságra gyakorolt élénkítő hatása. Az év első három hónapjában 30 százalékkal nőttek az újautó-eladások, a kishaszon-gépjárműveknél pedig 18 százalékos volt a többlet. Ehhez képest a lízingcégek 37 százalékkal 53,3 milliárd forintra növelték az új kihelyezéseket az érintett járműkategóriákban.

 

Tovább a teljes cikkre.

GÉMOSZ Nívódíj Átadó Gála

Nagy sikerű rendezvényt tartott a GÉMOSZ a Vajdahunyad várban 2018.05.24-én, melynek keretében
immár második alkalommal osztotta ki a Nívódíjakat. A rendezvényt megtisztelte Tarlós István
Főpolgármester úr is a jelenlétével.

A Nívódíjat 2017-ben alapította a GÉMOSZ elnöksége, azzal a céllal, hogy a szakma elismerje legjobbjait,
illetve kiemelkedő partnereit. A díj Krénusz Ferenc javaslatára az idei évben Szakmai Nívódíjak odaítélésével bővült, „Az év értékesítője” „Az év mechatronikus szerelője” és az Autóklubbal közösen alapított „Az év szerelője díjakkal”. A Nívó díjak első öt kategóriájának odaítélésében 11 tagú kuratórium titkos szavazással döntött. Minden jelölt oklevélben részesült, a legjobbak közt az első megkapta a Nívódíjat. A Szakmai Nívódíjakat komoly szakmai kiválasztási paraméterek alapján ítélték oda.

A Partner Nívódíjakat a kategóriájukban legtöbb szavazatot kapott jelöltek kapták. 2018-ban „Az év márkakereskedője” a Szabó Suzuki Kazincbarcikán és Miskolcon működő Suzuki - Mazda Márkakereskedés nyerte, a díjat Szabó György tulajdonos vette át.

gemosz_vajdahunyad_vara_037.jpg

„Az év márkaszervize” a Csősz Platán cégcsoport lett, mely Záhonyban és Nyíregyházán működtet Opel,
Seat, Skoda márkakereskedéseket, a díjat Csősz Ferenc tulajdonos vette át.

„Az év fiatal márkakereskedője” kategória győztese, a Ford Petrányi márkakereskedés fiatal vezetője,
Petrányi Zoltán lett.

„Életműdíjat” Ivanics Lajos kapott, az Ivanics cégcsoport tulajdonosa, sok évtzedes szakmai sikerei és a
társadalmi szerepvállalása elismeréseként. A „Szakmáért” Díjat a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete
elnökének, Erdélyi Péternek ítélte a kuratórium,.

Az „Év értékesítője” Bokor Tamás lett, a szombathelyi Autófókusz Kft értékesítési vezetője. 2018-ban „Az év mechatronikus szerelője” díjat, Varga Tamás a Miskolc Autó szerviz és diagnosztikai
technikusa érdemelte ki.

A Magyar Autóklub és a GÉMOSZ díját, „Az év szerelője” díjat, Szabó Zoltán vehette át, az Autóklubnál eredményesen eltöltött 43 évi munkája elismeréseként.

A GÉMOSZ 2018-ban is értékelte a Márkakereskedők együttműködő partnereit, a márkakereskedők
ajánlása alapján.

„Az év biztosítója” idén az Allianz Hungária Zrt, „Az év bankja” az MKB Bank Zrt., „Az év gépjármű finanszírozója” a Merkantil Bank és „Az év médiapartnere” a Vezess.hu lett. A GÉMOSZ elnöke Gablini Gábor, „Elnöki különdíjat” adott át Herein Gyulának, mellyel a GÉMOSZban
végzett áldozatos munkáját köszönte meg.

.

 

 

Rekordot ért el a magyar lízingpiac

Fókuszban a KKV-k finanszírozása

Folytatódik a lízingpiaci növekedés: az első negyedévben 16 százalékkal 147 milliárd forintos nyolcéves csúcsra nőtt a finanszírozott összeg - közölte a Magyar Lízingszövetség. A bővülés többek között a járműeladásoknak köszönhető, a teljes piacon a tőkekintlévőség továbbra is 1300 milliárd forint felett jár. A lízingpiacon 2018 egészében továbbra is növekedés várható, amiben egyre nagyobb szerepe lehet a lízingkonstrukciók iránt egyre nagyobb keresletet támasztó kis- és középvállalkozásoknak.

A járműpiaci boom és a vállalkozások fokozott beruházási kedve miatt jelentős növekedést ért el a magyar lízingpiac az első negyedévben. Az új kihelyezések meghaladták a 147 milliárd forintot, ami 16 százalékos növekedést jelent éves összevetésben és 2010 óta a legmagasabb érték - közölte a Magyar lízingszövetség. Az első negyedévben folytatódott az évek óta tartó dinamikus növekedés, ami több tényezőnek köszönhető. Az alacsony kamatkörnyezet miatt eleve olcsóbbak lettek a lízingkonstrukciók. Nagyon jelentősen bővül a magyar járműpiac, ezen belül is a személyautópiac. „Örömteli az is, hogy a cégek, ezen belül is a kis- és középvállalkozások beruházási és eszközbeszerzési kedve is fokozódik és a termeléshez szükséges gépek, berendezések egy részét a lízingcégek bevonásával finanszírozzák. A kihelyezett összeg 16 százalékos növekedése egyrészt jelentősen felülmúlja a piaci várakozásokat, ráadásul tavaly is jelentős volt a növekedés, így a magas bázis miatt még figyelemre méltóbb a mostani bővülés” - értékelte az eredményeket Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke.

Kimagasló számok a személyautóktól 

A lízingpiac számára a járműfinaszírozás jelenti az egyik legfontosabb pillért, ezen a téren pedig lendületesen indult az év. Az év első három hónapjában 30 százalékkal nőttek az újautó-eladások, a kishaszon-gépjárművek pedig 18 százalékos volt a többlet. Bár az eladások látványosan nőttek, a személyautó- és kisteherautóknál a lízingcégek 37 százalékkal 53,3 milliárd forintra növelték az új kihelyezéseket. 

Pfandler Tamás a Lízingszövetség elnökségi tagja kiemelte: „A növekedés kétharmada a vállalkozásokhoz köthető, tehát továbbra is a céges vásárlások a meghatározók”. A flottaszegmensben visszafogottabban, 3 százalékkal 18,7 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg. Pfandler Tamás ehhez hozzáfűzte, hogy a flottapiacon egy-egy nagyobb tender jelentősen befolyásolja az adatokat, ezen a piacon a Lízingszövetség a tavalyi szint elérését várta, ez pedig teljesült. Azaz stabilan jól teljesít a flottapiac. 

A személyautó-eladásokhoz hasonlóan a nagyteherautók és buszok értékesítése is megugrott az idén, 48 százalékos volt az emelkedés. A lízingpiaci kihelyezések ennél alacsonyabb mértékben, de így is jelentősen, 12 százalékkal 44 milliárd forintra emelkedtek. A mezőgazdasági gépeknél a finanszírozott összeg 12 milliárd forintot tett ki az első negyedévben, ez lényegében megegyezik a tavalyi összeggel. A stagnálás ellenére a mezőgazdasági gépek finanszírozása immár 4 éve az egyik legstabilabban teljesítő szegmens. 

A gépek és berendezéseknél 18 százalékkal 12,1 milliárd forintra csökkent a kihelyezett összeg, ám ez a volumen így is meghaladja a 2017 előtti években látott szinteket. Az uniós forrásokon alapuló beszerzések és pályázatok, valamint a beruházások felfutása komolyabb bővülést hozhat ezen a részpiacon. A teljes géppiacon belül azonban ki kell emelni az építőipar növekedése miatt szárnyaló építőgép-finanszírozást. A Lízingszövetség tagvállalatai több mint 6 milliárd forintért finanszíroztak építőgépeket, ez pedig duplázást jelent éves összevetésben. 

Kiemelt szerepben a kkv-k 

A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai kiemelt partnerként kezelik a kis- és középvállalkozásokat, mivel a kkv-szektor szereplőinél egyre nagyobb az igény a forrásokra, különböző finanszírozási konstrukciókra, ezt mutatja többek között, hogy a 2017-es adatok szerint a vállalati hitelezés éves bővülése elérte a 10 százalékot, míg a kis- és középvállalkozásoknál ezt maghaladó, 11,4 százalékos volt a bővülés. 

A lízingpiacon még látványosabb a kkv-k szerepe, mind a magyar, mind az európai piacot tekintve. Az európai lízingszövetségeket összefogó Leaseurope adatai szerint a finanszírozott összeget nézve a kis- és középvállalatok aránya növekedett az utóbbi években. A magyar kkv-k számára a támogatások után a lízing a legrelevánsabb finanszírozási forma, az elmúlt 6 hónapban lízinget vettek igénybe a legnagyobb arányban. Az Európai Unióban pedig a hitelkeret-jellegű termékek után a lízingkonstrukciók a legnépszerűbbek. 

A lízingszövetségi adatok is alátámasztják a lízingkonstrukciók népszerűségét a kkv-k körében: az idei első negyedévben újonnan kihelyezett több mint 147 milliárd forintos finanszírozott összeg a 75 százalékát, azaz több mint 110 milliárd forintot a kkv-k igényelték. A különböző szegmensek közül a gépek finanszírozásánál 83 százalékos volt a kkv-k aránya, a tehergépkocsik esetében pedig 77 százalékot tett ki. Nyikos Katalin kiemelte, hogy a kkv-k körében többek között azért ilyen népszerűek a lízingkonstrukciók, mert a vállalkozások olcsó, rugalmas és költséghatékony finanszírozási formának tartják. Emellett egyszerűen, gyorsan hozzáférhetőek és a vállalkozások által használt eszközök gyorsabb cseréjét is lehetővé teszik. 

Kilátások 

„Összességében jól kezdte az idei évet a magyar lízingpiac. A járműfinanszírozás a várakozásokat meghaladó növekedést mutatott és megalapozza a további fejlődést és a kkv-finanszírozásban is jó eredmények születtek. A termelőeszközök esetében a kiugróan jó 2017-es évhez képest további, mérsékelt növekedés várható” - mondta Nyikos Katalin. 

A lízingpiaci szereplők rövid és hosszú távú stratégiáját ismertetve azt mondta, hogy a járműfinanszírozás mellett továbbra is erősíteni kell a lízingcégek eszközfinanszírozásban játszott szerepét. Ezzel párhuzamosan pedig a lízingcégek a korábbinál is komolyabb erőforrásokat fordítanak arra, hogy a hazai kis- és középvállalkozások minél szélesebb körben támaszkodjanak a lízingkonstrukciókra a fejlesztések és beszerzések finanszírozásában.

Hatalmas bővülés az autópiacon

A lízing továbbra is népszerű

Áprilisban folytatódott az újautó-piac növekedése: több mint 12 ezer autó került az utakra, ami kiugró, 39 százalékos növekedést jelent. A Lízing finanszírozás aránya továbbra is magas, mintegy 40 százalékos. 

Az idei év óriási bővülést hozott az új autók tavaly is jelentősen növekedő piacán. Áprilisban a kereskedők 12 056 darab új személyautót adtak el, ez pedig 39 százalékos növekedésnek felel meg. Az év első négy hónapjának mérlege közel 44 ezer új autó, ez pedig 32 százalékos emelkedést jelent. Az eladások bővülése azért is látványos, mert a múlt év azonos hónapjaiban is szép számokat produkált a piac, tehát a magas bázishoz képest következett be a mostani növekedés. 

Képtalálat a következőre: „autópiac”

Ezt mutatja, hogy a 2018 első négy hónapjában elért közel 44 ezer darabos újautó-eladás 2016 azonos időszakához képest 57 százalékos plusznak felel meg - derül ki a Datahouse legfrissebb adataiból. 

Tóth Zoltán a Magyar Lízingszövetség főtitkára elmondta: az autóleadások növekedésében a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai jelentős szerepet vállalnak, mert az új autók számottevő része, mintegy 40 százaléka most már tartósan lízingfinanszírozás segítségével kerül az új tulajdonoshoz. Az újautó-boom pedig segíti azt is, hogy korszerűbbé váljon a magyarországi autópark, erre szükség is van, hiszen a magyarországi személyautók átlagos életkora meghaladja a 14 évet. 

A Datahouse friss jelentése szerint nem csak az új autóknál volt komoly bővülés az idén, hanem a kis- és nagyteherautóknál, valamint a buszoknál is. A kisteherautókból közel 7 ezer fogyott 2018 első négy hónapjában, ez 20 százalékos emelkedés. A nagyteherautóknál a több mint 2400 darabos eladás 50 százalékos többletnek felel meg. A buszeladások 45 százalékkal 258 darabra ugrottak. A motorkerékpár-piac is nőtt: több mint 30 százalékkal, azaz 887 darab kelt el idén januártól április végéig.

Olcsó és kimeríthetetlen - mi az?

Az utóbbi 200 évben a gazdasági növekedésnek komoly lökést adtak a különböző műszaki fejlődési irányok,  technológiai megoldások. Utóbbiakhoz szükség volt egy olcsó és kimeríthetetlen vagy annak tűnő nyersanyagra. Ebben a ciklusban ez a nyersanyag az adat. 

A megszokott néhány éves idősorok helyett egészen hosszú időtávon keresztül mutatta be az gazdasági növekedés és a műszaki fejlődés közötti kapcsolatot dr. Szanyi Miklós, a Magyar Tudományos Akadémia Közgazdaság- és Regionális Tudományi Kutatóközpont Világgazdasági Intézetének igazgatója a Magyar Lízingszövetség Tavaszi Közgyűlésén tartott előadásában. 

Az évszázados távlatban vizsgált adatok egyértelműen megmutatják, hogy a gazdasági növekedés egyik legfontosabb hajtóereje a műszaki fejlődés. Lényeges pont, hogy a műszaki fejlődés a gazdasági lassuláskor fut fel, a gazdaság szereplői ugyanis ilyenkor keresik a felfelé vezető utat, a nyereségesebb működéshez szükséges megoldásokat, ez pedig lökést ad a kutatásoknak, az innovációnak, amelyek később megalapozzák a gazdasági növekedést.

A fejlődésen belül érdemes több szakaszt megkülönböztetni Szanyi Miklós szerint. Első körben a kialakulási fázisról van szó, ekkor jelennek meg az újdonságok, amelyek közül kikerül az, amelyik a leginkább keresett lesz a piacon. Ekkor lép életbe a második szakasz, az úgynevezett szétterülési fázis, amikor széles közben elterjed az adott megoldás. Példaként a kutató a mikroprocesszorokat hozta fel, amelyek évtizedekkel ezelőtt már megjelentek ugyan, de az utóbbi időszakban lényegében már mindenütt jelen vannak. A különböző fázisoknak azonban előbb-utóbb vége szakad, mégpedig általában egy tőzsdeválság vet véget nekik. Szanyi Miklós azt is elmondta, hogy a manapság “Ipar 4.0” néven emlegetett forradalom nem egy teljesen új dolog, számos technológiai megoldás ugyanis már rendelkezésre áll évek óta, inkább csak elterjedőben vannak a különböző, infokommunikációs megoldások. 

A kutató szerint a következő időszakban az adatok, adatfelhők jelenthetik azt a kimeríthetetlen és olcsó nyersanyagot, amelyek megalapozhatják a növekedést. Emiatt a “Big data”, tehát a rengeteg adat kezelése és hasznosítása lehet a jövőbeni fejlődés kulcsa.

Európa legjobbjai között a magyar lízingpiac

Bár az európai lízingpiacon is jelentős, 9,6 százalékos volt a növekedés 2017-ben, a magyar lízingcégek ennél jóval komolyabb, 18 százalékos növekedést értek el 2017-ben - közölte a Magyar Lízingszövetség a saját és az európai társszervezete, a Leaseurope adatai alapján. A lízingpiaci szakértők arra számítanak, hogy a járműfinanszírozás mellett az eszközfinanszírozás egyre nagyobb szerepet kap majd a piacon, köszönhetően a gazdasági növekedésnek és a vállalkozások fejlődésének.  

Tartós növekedésről tanúskodnak az európai lízingpiaci adatok. Tavaly az európai lízingtársaságok 333,8 millió euró értékben kötöttek új szerződéseket, ami 9,6 százalékos növekedést jelent éves összevetésben - ismertette a Magyar Lízingszövetség az európai lízingcégeket összefogó Leaseurope előzetes adatait. 

Bővülés a fontosabb részpiacokon  

Az európai piacon jelentős, 9,3 százalékos növekedés volt a járműfinanszírozásban, így sorozatban nyolcadik éve bővült ez a szegmens. A gépek és berendezéseknél ezt meghaladó, 12,9 százalékos növekedés következett be. Ugyanakkor az ingatlanlízing-piac viszont gyengén szerepelt,ezen a részpiacon 3,8 százalékos visszaesés örtént.

A Leaseurope  vezető elemzője, Jurgita Bucyte az eredményeket értékelve közölte, hogy az egyes országokban a berendezések lízingje vált a piaci fellendülés egyik fő mozgatórugójává az új volumenek esetében, amiből arra lehet következtetni, hogy a növekedés az elmúlt évekhez képest több eszközkategória között oszlik el. Miután az eszközök lízingjének növekedési üteme európai átlagban meghaladta a beruházásokét, ez egyben azt is mutatja, hogy a lízing népszerűsége nő. A Leaseurope előrejelzését ismertetve hozzátette, hogy az európai gazdaság stabilizálódott a válság után és növekedés várható. Ez pedig kedvező kilátásokat jelent az európai lízingszektor számára. 

Magyarország kétszer akkora növekedést ért el 

Az európai piacon bekövetkezett 9,6 százalékos emelkedésnél a magyar piac jóval nagyobb bővülést ért el, ugyanis a Magyar Lízingszövetség tagvállalatainál tavaly 18 százalékkal - 613 milliárd forintra - nőtt az új szerződések értéke. “A 18 százalékos magyarországi növekedés egyben azt jelenti, hogy az európai átlag kétszeresével nőtt a magyar piac 2017-ben” - mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Hozzátette: “Ahogy az európai és a magyar piacon is a jármű- és eszközfinanszírozás volt a fókuszban. A részletes adatokból pedig az is látszik, hogy a magyar piac a bővülés ütemét tekintve az európai élbolyban van.” 

Régiós viszonylatban is jól teljesített a magyar piac: Szlovákiában 6,6 százalék, Ausztriában 7,3 százalék, Csehországban 0,1 százalék, míg Lengyelországban 15,7 százalék volt a pici bővülés üteme 2017-ben a Leaseurope előzetes adatai alapján. 

Jó kilátások 

A Magyar Lízingszövetség arra számít, hogy az európai trendekhez hasonlóan a járműfinanszírozás mellett magyar piacon is egyre népszerűbb lesz az eszközfinanszírozás a vállalatok, ezen belül is a kis- és középvállalkozások körében köszönhetően a gazdasági növekedésnek, a beruházások felfutásának. 

Az eszközfinanszírozásban derűlátásra adnak okot a tavalyi adatok, ugyanis a magyar piacon a termelőeszközként nyilvántartott gépeknél 66 milliárd forintot tett ki a finanszírozott összeg, ami 39 százalékos éves növekedést jelentett, ez pedig a legjelentősebb mértékű növekedés volt a lízingpiaci szegmensek között.

Nincs fék az autópiacon

Tartja a kiemelkedő tempót a magyar autópiac: napi átlagban 351 új autó kelt el január és március vége között. Összesen több mint 31 ezer darab, ami 30 százalékos plusznak felel meg. A buszok és nagyteherautók pedig még nagyobb mértékű volt a bővülés.  

31 659 - ennyi új személyautó került forgalomban az első negyedévben a Datahouse adatai szerint. Ez 30 százalékos növekedést jelent éves összevetésben, azaz továbbra is jelentősen bővül a magyar autópiac. A több mint 31 ezer eladott autó napi átlagban - a hétvégi napokkal együtt - 351 darabos értékesítésnek felel meg.

A több járműkategóriára sem lehet panasz. A teherautók (nagyhaszongépjárművek) és buszok még jobban szerepeltek. Előbbiekből 1740 darab kelt el, ami 48 százalékos emelkedés, a 214 darabos buszeladás pedig 47 százalékos növekedést jelent. 

A kisteherautóknál visszafogottabb, de így is két számjegyű volt a többlet: az 5066 darabos eladás 18 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi adatot. A motorok 28 százalékos növekedést értek el, azaz 478 új motort adtak el a kereskedők.

Öreg német dízelek a magyar utakon?

Komoly kihívással nézhet szembe a magyar autópiac

Bár a magyar autópiac folyamatosan bővül, tavaly 116 ezer új autó talált gazdára, viszont a külföldről behozott 156 ezer használt autó több, mint 30 százaléka 15-20 éves, korszerűtlen, magas károsanyag kibocsátású gépkocsi. A jövőben pedig akár tovább nőhet a használtautó-import, így kérdéses műszaki állapotú és futásteljesítményű, elavult autók jöhetnek az országba, ami környezetvédelmi szempontból további kihívást jelenthet. A Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) szerint a modern, alacsony környezetterhelésű autókra kell koncentrálni, amelyek kedvező kamatozású konstrukciókkal finanszírozhatóak.

Az európai, ezen belül a magyar autópiac jövőjét is érintheti a németországi, lipcsei szövetségi bíróság minapi döntése, amely szerint a német önkormányzatok az arányosság elvét betartva végső esetben kitilthatják az utakról a legszennyezőbb - elsősorban - dízelmotoros autókat. A korlátozást (megfelelő hatástanulmány esetén) csak fokozatosan és egyelőre csak az Euro IV. vagy rosszabb besorolású dízel és Euro II vagy I-es benzinmotoros járművekre lehet elrendelni. A döntés még jobban fókuszba helyezte a károsanyag-kibocsátás problémáját és a magyar autópiac, valamint környezetvédelmi szempontból Magyarország számára is kihívást jelenthet - derül ki a Magyar Lízingszövetség és a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) közleményéből.

car-2970171_640.jpg

 Lendületben az új autók piaca, de a használtaké még jobban bővül

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára szerint az újautó-piac folyamatos növekedést produkál évek óta, tavaly például 20 százalékkal 116 ezerre nőtt a magyar piacon eladott új autók száma. Mindezzel párhuzamosan azonban a használtautó-import is jelentős, utóbbiakból 30 százalékkal több került forgalomba tavaly, mint újakból. Márpedig a használt autók között számos korszerűtlenebb, magasabb károsanyag-kibocsátású jármű is van, a külföldről behozott autók 30 százaléka 15 évesnél is idősebb volt.

A GÉMOSZ és a Magyar Lízingszövetség szakértői szerint kockázatot jelent, hogy a németországi bírósági döntés miatt sok német háztartás megválhat a tiltással fenyegetett autójától, amelyek egy része helyi kereslet hiányában külföld felé, akár Magyarország felé veheti az irányt. Tóth Zoltán arra figyelmeztetett, hogy a korlátozó intézkedések terjedésével a szóban forgó, importon keresztül a magyar utakra kerülő használt autók használhatósága és értéke hazánkban is rendkívüli mértékben csökkenhet néhány éven belül. Ez pedig egyértelmű és jelentős veszteséget jelent a magyar tulajdonosok számára. Szintén kockázatos, hogy az autók valós futásteljesítménye és így a műszaki állapota is számos esetben kérdéses. Elég csak arra gondolni, hogy míg egy hazai 6 éves autó futásteljesítménye lekérdezhető a hazai nyilvántartásból (http://kekkh.gov.hu/gepjarmuadat-lekerdezo/) a vásárlást megelőzően, a külföldről érkezett autó estében hasonló általánosan felhasználható hiteles információ nem áll rendelkezésre.

Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke hozzáétette: „Az autózást a jelenlegi szabályozás eredményeként sokféle adó terheli. A vásárlásnál az áfa mellett a regisztrációs adó és illeték típusú díjak, az autó tulajdonlásához és az autó használathoz kötődik például a gépjárműadó mellett az útdíj és az üzemanyagok adója is. Több nemzetközi tanulmány is arra jutott, hogy az adók csökkentése az egyik leghatékonyabb módszer arra, hogy a kisebb károsanyag-kibocsátással bíró gépjárművek vegyenek részt a közúti forgalomban. Érdemes lenne az autókat érintő, jelenlegi adórendszer módosítását megfontolni, mégpedig úgy, hogy az fokozottabban figyelembe vegye a környezetterhelést. Erre már számos európai jó példa van.” 

Jó megoldás lehet a finanszírozás 

A Magyar Lízingszövetség és a GÉMOSZ szakértői szerint mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy a környezetszennyező autók importja mérséklődjön és korszerűbbé váljon a mostani magyar autópark. 

Tóth Zoltán kiemelte: a lízingfinanszírozás lehet az egyik út a korszerűbb, még inkább környezetbarát autók irányába. A magasabb vételárú, de kiszámíthatóbb üzemeltetési költségű és energiahatékonyabb, környezetbarátabb autó hosszú távon érvényesülő előnyeinek elérésére a legnyilvánvalóbb megoldás egy tudatosan kiválasztott autófinanszírozási konstrukció. 

Biztató, hogy a magánszemélyek egyre bátrabban veszik igénybe ezeket a konstrukciókat; 2017-ben az új autóeladások 40 százaléka valamilyen lízingkonstrukció segítségével történt. A Magyar Lízingszövetség modern, lekövethető múltú használt vagy új autó vásárlását javasolja, amelyekhez kedvező kamatozású, azaz alacsony havi terhet jelentő lízingfinanszírozással hozzá lehet jutni.

Mi lesz az autópiacon a 2025-ben? És 2030-ban? - íme a válasz

Az elektromos és hibrid autóké a jövő, a kérdés csak az, hogy milyen gyorsan terjednek el. Többek között erről is szó volt a Magyar Lízingszövetség workshopján, amelyen az Autovista (Eurotax) szakértői vázolták a következő évtizedekben várható forgatókönyvet.  

A legfontosabb trend, amely egyre erősödik, hogy a benzin- és dízelmotoros autók háttérbe szorulnak, helyüket pedig az úgynevezett alternatív hajtású autók, azaz a hibridek és a villanyautók veszik át. 

2017-ben még 100-ból 99 autó benzines vagy dízel üzemanyag meghajtású volt, 2025-ben már csak 80-an, 2030-ban pedig várhatóan 55-en lesznek. Azaz a hibridek és villanyautók térnyerése várható a következő 10-15 évben - mutatta be az autópiacon várható változásokat Horváth Zsolt, az Autovista (Eurotax) operációs igazgatója a Magyar Lízingszövetség által szervezett februári workshopon, amely az elektromobilitással és az autópiaci trendekkel foglalkozott.

Forrás: Autovista, PricewaterhouseCoopers 

Horváth Zsolt egy beszédes statisztikával jellemezte az alternatív hajtású járművek népszerűségét. 2014-től 2017 végéig, azaz három év alatt 652 százalékkal növekedett az alternatív hajtású járművek eladása. 2014-ben még 0,6 százalékos volt a részesedésük, míg 2017-ben már 3,4 százaléknál tartottak a nemzetközi új- és használtautó-piacon. 

A szakember utalt arra is, hogy az alternatív hajtású autók ugyan egyre kapósabbak, de a gyorsabb fejlődésnek gátat szabnak az árak, ezek az autók ugyanis elég drágák a hagyományos autókhoz képest, részben az akkumulátorok miatt. Az Autovista előrejelzése szerint azonban az akkumulátorok ára a jövőben jelentősen mérséklődhet, ez pedig hozzájárulhat a növekedéshez. Ha a 2012-es árszintet vesszük alapul, akkor 2018-ig több mint 20 százalékkal kevesebb lesz az akkumulátorok ára, ezen belül 2022 és 2028 között várhatóan 9 százalékos lesz a csökkenés.