Azt is, meg ezt is, meg amazt is
Arról már írtunk, hogy pontosan mi a lízing, miben különbözik a hiteltől, a gyakorlati előnyeiről azonban még nem volt szó. Eddig.
A lízing részben arra szolgál, hogy egy cég vagy magánszemély vagy akár állami szerv beszerezzen egy szükséges eszközt, legyen szó autóról, buszról, esztergagépről, amelyet egy adott ideig használ. Ez a megoldás azért kedvező, mert a konstrukció igazodik a kérdéses eszköz elhasználódásához. Másfelől, a lízingre kifizetett összeg pedig passzol az adott eszközzel elérhető bevételekhez.
Kitermeli, amibe kerül - Fotó: Sxc.hu
Mit jelent mindez a gyakorlatban? Vegyük például egy szállítmányozó cég kamionflottáját. A lízinggel beszerzett járművek megkezdik a munkát, a cég a kamionokkal szállít a partnereinek, a befolyó pénzből pedig fizethető a havi lízingtörlesztés. Tehát a lízingelt kamionok lényegében beszállnak a törlesztésbe, azaz menet közben termelik a pénzt.
Persze a járművek nem használhatóak örökké, amikor már öregek, futásteljesítményük magas, akkor nyugdíjba mennek, de a legtöbb esetben addig kitermelték a futamidő során fizetendő lízingdíjakat. Bár nem klasszikus termelési tevékenységet látnak el a rendőrségi flottában tartozó autók, de náluk is hasonló a helyzet, és jellemzően lízingkonstrukció áll általában a tömegközlekedési buszflották mögött is.
Nagyon leegyszerűsítve a dolgot, a lízing keretében beszerzett eszközökért, flottákért addig kell fizetni, ameddig az adott cég használja azokat. További előnye a dolognak, hogy a lízingelőnek nem kell fedezetet bemutatnia, hiszen az maga az adott eszköz - a példánál maradva a fedezetet a flottás kamionok, rendőrautók, és buszok jelentik. Így a lízing nem köti le a cég vagy személy már eszközeit. Vagyis ezáltal kíméli a cash-flowt, és lehetőséget ad arra, hogy a lízingbevevő lépést tartson a technológiai fejlődéssel, és folyamatosan cserélje az eszközparkját.
Korábban ezekről írtunk:
Így érdemes eladósodni devizában
Elképesztő összeg a mosógépben