Növekedés után árnyaltabb lett a kép az európai porondon

A lízing Európa-szerte egyre népszerűbb finanszírozási forma” – mondja lapunknak adott interjújában Morten Guldhaug az európai lízigszövetségeket tömörítő Leaseurope nemzetközi szakmai szervezet elnöke. A szakembert annak apropóján kérdeztük, hogy a Leaseurope éppen a napokban tartotta éves konferenciáját Budapesten.

Az elmúlt években kedvező volt a helyzet az európai lízingpiacon, többek között a gazdasági növekedésnek és az alacsony kamatoknak köszönhetően. Mi látható a legfrisseb eredményekből?

2018-ban a Leaseurope-statisztika szerint 386,4 milliárd euró értékben kötöttek új szerződéseket a Leaseurope-pal együttműködő nemzeti lízingszövetségekben tömörülő lízingvállalatok. Ez az összeg erős, 7,7 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbi szinthez viszonyítva. 2014 óta stabil fejlődést mutat az európai lízingpiac, minden évben nőtt az új szerződések összege. A lízing tehát egyre népszerűbb finanszírozási forma, az eszközlízing részesedése például 2018-ban 28 százalék volt.

https://i.ytimg.com/vi/frNfF1_W44s/maxresdefault.jpg

Mi volt a növekedés motorja?

A fő lízingpiaci szegmensek, ideértve az autókat, a gépeket és az ipari berendezéseket, valamint a számítógépeket, jelentősen hozzájárultak a lízingpiac növekedéséhez. A járműveket is magában foglaló eszközfinanszírozás részpiacán 2018-ban 371,8 milliárd euró értékben kötöttek új szerződéseket az európai lízingcégek. Ez 7,9 százalékos emelkedésnek felel meg éves összevetésben. A tavalyi ingatlanlízing-szerződések értéke pedig 14,5 milliárd euróra rúgott, ami 2,5 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

A különböző lízingpiaci szegmensek hogyan szerepeltek?

2018-ban az új szerződések több mint felét a személyautó-finanszírozás adta: ez a több mint 386 milliárd eurónak az 52 százalékát, azaz 197,4 milliárd eurót jelent. Így továbbra is ezt maradt az európai lízingpiac legnagyobb szegmense. 7,2 százalékkal nőtt az új szerződések értéke a 2017-es adatokhoz képest, ami azért is figyelemre méltó, mert mint köztudott, a tavalyi évben az európai személygépjármű-eladások stagnáltak.

A haszongépjáművek finanszírozása esetében szintén erős, 7,9 százalékos volt a növekedés, ami némileg meghaladja a személyautó-finanszírozás bővülését. Az új szerződések volumene így ebben a szegmensben 70,4 milliárd euróra rúgott.

Több eszközkategóriában is pozitív teljesítmény volt megfigyelhető 2018-ban, a géek-és ipari berendezések szegmensében az új szerződések volumene 9,8 százalékkal 59,4 milliárd euróra növekedett, így a részesedése 16 százalékosra emelkedett. A számítógépek finanszírozása pedig 8,4 százalékkal nőtt.

A tavalyi teljesítményre nem lehet panasz, de az idén az európai gazdaság, különösen az eurózóna gyengélkedik. Hogyan alakult az idén az európai lízingpiac?

Az előző évek erőteljes növekedésének eredményeként 2019 első felében némileg nő az ellenszél az európai lízingcégek számára. A teljes piacra vonatkozó idei részletes számok még nincsenek, de a Leaseurope által készített Leaseurope Index szerint az idei első félévben összesítve 1,7 százalékkal nőtt az új szerződések értéke éves szinten.

Bár sok makrogazdasági folyamat, mint a globális kereskedelemi feszültségek, a folyamatosan alacsony kamatok és a politikai bizonytalanság hatással van az európai gazdasági környezetre, az előrejelzések szerint a gazdaság továbbra is stabil növekedési pályán marad az év hátralévő részében és 2020 elején. A gazdasági előrejelzések és a lízing népszerűségének növekedése alapján a lízingcégeknek kihívásokkal teli üzleti környezetben kell kihasználniuk a lehetőségeket. A változó szabályozási követelmények azonban 2019 második félévében befolyásolják például a költségeket, a bevételeket és a jövedelmezőséget.

Mik azok a kihívások, melyekkel szembe kell nézni a lízingcégeknek a közeljövőben? Milyen elvárásoknak kell majd megfelelni?

Az európai lízing- és gépjárműlízing-piac változik. A lízingcégek új lehetőségeket kínálnak az európai vállalkozásoknak modern és fenntartható eszközök finanszírozására. Fontos változás az új típusú járművek, például az elektromos vagy az önvezető, úgynevezett „connected vehicles” finanszírozása. Egy másik trend a „körforgásos gazdaság” térnyerése, amelyben a lízing fontos szerepet játszhat. De az ügyfelek elvárásai is változnak, gondoljunk csak a különböző online üzletkötési lehetőségekre vagy más új értékesítési csatornákra, valamint a sharing economy és a “pay per use” modell térnyerésére. Új üzleti modelleket fejlesztünk, új utakat találunk az ügyfelekhez és új technológiákat fejlesztünk a megváltozott igények kielégítésére. Megváltoztatjuk saját belső rendszereinket és gyakorlatainkat, hogy támogatni tudjuk a változó piaci igényeket. Mindezek a prudenciális, a számviteli és a magatartási szabályok jelentős változásai mellett történnek.
 

A Leaseurope idén Budapesten tartja éves konferenciáját. Milyen témákat tettek a konferencia fókuszába?

Amellett, hogy elemezzük a piac jelenlegi helyzetét és trendjeit, pontosan azon faktorok potenciális hatásait próbáljuk feltérképezni, amelyeket feljebb említettünk. Különös figyelmet fordítunk majd arra, hogy befolyásolja a digitalizáció és a technológia fejlődése a lízingcégek működését, valamint az ebben rejlő potenciálra. A konferencia másik fontos témája az ügyféligények változása, a „leasing as a service” fejlődése lesz. Áttekintjük a mobilitás változásait és a fenntarthatóság támasztotta követelményeket, és persze keressük a lízing legoptimálisabb helyét, szerepét az eszközök gyártóitól a felhasználókig tartó értékláncban.

(Világgazdaság)

Belehúztak a vásárlók

Jelentősen bővült augusztusban a magyar járműpiac, miközben nemzetközi szinten visszaesés látható.

 Összesen közel 19 ezer új járművet - személyautót, kis- és nagyteherautót, buszt és motort - helyeztek forgalomba augusztusban, ami 22 százalékos éves növekedésnek felel meg, 2017 augusztusához képest pedig több mint 70 százalékos bővülést jelent - derül ki a Magyar Lízingszövetség Datahouse adatain alapuló összeállításából.

Szemben az európai trenddel 

Augusztusban összesen 15 618 darab új személyautó kelt el, ami 21 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A kisteherautók eladása még nagyobb növekedésben volt, 51 százalékos emelkedés történt, azaz 2653 darabot adtak el belőlük. A nagyteherautók esetében 9 százalékkal 3978 darabra, a buszoknál 14 százalékkal 362 darabra csökkentek az eladások augusztusban. A motorkerékpárokból 37 százalékkal több fogyott, így 3273 darab került az utakra.

Az év első nyolc hónapjában összesen több mint 105 ezer új személyautó ment ki az autószalonokból, ez 10 százalékos emelkedést jelent. Ez idő alatt több mint 130 ezer új járművet vásároltak a piacon, ami 12 százalékos növekedésnek felel meg. A nyolchavi adatokból kiderül, hogy augusztusban jóval az idei átlag feletti többletet produkált a magyar járműpiac.  

A fenti adatok értékelésekor érdemes figyelembe venni a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének számait és elemzését. Az MGE ugyanis a személyautóknál nem csak a forgalomba helyezett új autók számát nézi, hanem azt is, hogy hány új autót vonnak ki a forgalomba helyezés után. A kivonásokat is nézve augusztusban 11 409 új autóval bővült az állomány, ez pedig 20 százalékos növekedést jelent éves összevetésben. A magyarországi újautó-piac az európai trenddel szemben halad. Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint ugyanis az uniós újautó-piacon csökkennek az eladások: az első félévben ugyanis közel 8,2 millió új személyautó talált gazdára, ami 3 százalékos csökkenést jelentett.  

A lízing jelentősége és prognózis 

A magyarországi járműpiac bővülése hozzjárul a lízingpiac fejlődéséhez is, mivel a vásárlások jelentős részét, az autók esetében például 40 százalékánál a vevők lízingkonstrukció segítségével jutnak hozzá az új autójukhoz. A nagyteherautóknál pedig még jelentősebb a lízingfinanszírozás aránya, több mint 50 százalékos.

 

Az MGE a nagyteherautók piacán eredetileg szűkülő piaccal számolt az idén, de a jegybanki hitelprogram, az NHP-nek köszönhetően ez a szegmens megismételheti a tavalyi eladásokat, ami 7 ezer nagyteherautó eladását jelentené. Az MGE egyébként az idén összesen 160 ezer új személyautó eladását várja, a kisteherautóknál 30 ezer darabbal számolnak.

 

Ugródeszka a fejlődéshez: népszerű az NHP-s lízing

Közel 100 milliárd forintot helyeztek ki a Magyar Lízingszövetség tagjai a vállalkozásoknak olcsó finanszírozást nyújtó jegybanki program, az NHP Fix keretein belül az első félévben. Ez azt jelenti, hogy a lízingpiac részesedése – hitelösszegre vetítve – 44 százalékos az NHP Fixben, és különösen a kisebb méretű vállalkozásoknál magas a lízing aránya. A nehézgépjárművek lízingjében 15 százalékos az NHP Fix-részesedés, az építőgépeknél 36 százalékos, az agrárlízingben pedig kiemelkedő, 75 százalékos az arány. A Magyar Lízingszövetség szerint az alacsony kamatkörnyezet, a beruházások bővülése, a kis- és középvállalkozások fejlesztési kedve miatt növekedésben marad a lízingpiac.  

Fejlődési lehetőséget nyújt a magyar cégek, elsősorban kis- és középvállalkozások számára a Magyar Nemzeti Bank kedvezményes és végig rögzített kamatozású NHP Fix programja. Ennek keretében az érintett vállalkozások olcsó finanszírozást vehetnek igénybe a beruházásaikhoz, például lízingkonstrukciók segítségével szerezhetnek be gépeket, termelő eszközöket, járműveket. 

Majdnem 100 milliárdnál tart a lízingpiac

A Magyar Lízingszövetség összefoglalója szerint az NHP Fix programban népszerűek a lízingkonstrukciók. A hivatalos adatok szerint ugyanis januártól augusztus elejéig több mint hétezer vállalkozás kötött NHP Fix-szerződést 219 milliárd forint értékben, ennek 44 százalékát adták a lízingügyletek, azaz közel 100 milliárd forint értékű a lízingpiac részesedése a programban. Ez egyben mutatja azt is, hogy a lízing milyen fontos szerepet játszik a kisebb méretű cégek beruházásai finanszírozásában. 

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára elmondta: „A lízingpiacon belül a nehézgépjárművek beszerzésére az idei első félévben kihelyezett összeg 15 százaléka köthető az NHP Fix programhoz. A termelő eszközök lízingfinanszírozásában 20 százalékos az NHP Fix részesedése, az építőgépeknél pedig 36 százalékot ért el. Az agrárlízing területén a legjelentősebb az NHP Fix-konstrukciók aránya, itt 75 százalékos részesedésről beszélhetünk.” 

Pörögnek a beruházások

A szakember utalt arra is, hogy a beruházások jelentős bővülést mutatnak az idén. A hivatalos adatok szerint az első félévben 19 százalékos volt a növekedés és 2016 vége óta minden negyedévben két számjegyű bővülés volt. Ebben a kis- és középvállalkozások fokozódó fejlesztési kedve is szerepet játszik. 

A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai arra számítanak, hogy a magyar vállalkozások, köztük is a kis- és középvállalkozásoknál fennmarad a fejlesztési kedv a jövőben, ehhez segítséget jelentenek az alacsony kamatkörnyezet miatt olcsó és rugalmas lízingkonstrukciók. Emiatt a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai arra számítanak, hogy az eszköz- és járműbeszerzésekben a következő 1-2 évben növekedés várható.

Gépek aranykora a sikerszektorban

Rekordsebességgel növekszik az építőipar, ennek köszönhetően a szektorban érdekelt vállalkozások jelentős korszerűsítést hajtottak végre. Az építőgépek finanszírozására a lízingcégek 14,35 milliárd forintot helyeztek ki az első félévben, ami 29 százalékos emelkedésnek felel meg - közölte a Magyar Lízingszövetség. A jegybank NHP Fix programjában elérhető lízingkonstrukciók is népszerűek az építőgépek piacán, arányuk 36 százalékos.

Kiemelkedő szerep jut a magyar gazdaságon belül az építőiparnak, a növekedést pedig az új gépek finanszírozásával a lízingcégek is segítik - közölte a Magyar Lízingszövetség.

Támasz a szárnyaláshoz

Az építőipari termelés az első félév során - éves összevetésben - 35 százalékkal növekedett, a 2015-ös szintet pedig több mint 56 százalékkal haladta meg. Ráadásul az első negyedévben az építőipar a termelési oldalon 1,2 százalékponttal járult hozzá az 5,3 százalékos GDP-bővüléshez. „Az építőipari termelés növekedésével párhuzamosan megindult egy korszerűsítési hullám az ágazatban a Magyar Lízingszövetség adatai szerint. Az építőgépeknél ugyanis megugrott a finanszírozott összeg” - mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.

baukran-3703469_640.jpgFotó: Pixabay

A múlt évben a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai 26 milliárd forintot helyeztek ki építőgépek finanszírozására, ami 46 százalékos növekedésnek felelt meg. A kiemelkedő tempó az idén is megmaradt: az érintett lízingtársaságok az első félévben 14,35 milliárd forint értékben finanszíroztak építőgépeket, ez pedig 29 százalékos emelkedést jelentett éves összevetésben. 

Tóth Zoltán kiemelte, hogy a jegybank vállalkozások számára kedvezményes finanszírozási lehetőségeket biztosító NHP Fix programja is szerepet játszott az építőgép-finanszírozás kiugró teljesítményében. Az első félévben építőgépekre megkötött lízingkonstrukciók 36 százaléka kötődött a jegybanki programhoz.

Eszközfinanszírozás a fókuszban

A Magyar Lízingszövetség egyúttal azt is közölte, hogy a rugalmas és költséghatékony finanszírozás iránt egyre nyitottabbak a magyarországi vállalkozások, köztük a kis- és középvállalkozások. Ezt mutatja, hogy a teljes lízingpiacon az első félévben a finanszírozott összeg 375 milliárd forintot tett ki, ami 14 százalékos emelkedésnek felel meg. Ráadásul arányaiban a legmagasabb növekedés éppen a gépeknél (mezőgazdasági-, építőipari-, illetve
egyéb gépek, termelő-berendezések) területén volt tapasztalható.

A lízingcégek a jövőben arra számítanak, hogy a magyarországi vállalkozások univerzális finanszírozóként tekintenek majd rájuk, legyen szó bármilyen eszköz, például jármű- vagy gép beszerzéséről.

Ők a járműpiac sztárjai

Júniusban arról írtunk, hogy hosszú idő után a havi eladások mínuszba kerültek az új személyautók piacán. Júliusban azonban újra pluszba került a piac. Mostani összefoglalónkban azonban a komplett járműpiac sztárjaira koncentrálunk.

Júliusban 15 284 új személyautó került forgalomba, 27 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ez azért jelent újabb fordulatot, mert júniusban visszaesést mutatott a piac, ami egyelőre átmeneti megingásnak tűnik - legalábbis a júliusi növekedés alapján. A lízingtársaságok számára nagyon fontosak a személyautók, de ugyanígy lényeges a többi jármű is. A teljes piacon (személyautók, kis- és nagyteherautók, buszok, motorok) az év első hét hónapjában összesen 112 ezer darab jármű kelt el, az 10,2 százalékos növekedést jelent. A személyautóknál egyébként 8,5 százalékos volt a héthavi növekedés, ami közel 90 ezer új autó eladását jelentett.

A kép illusztráció - Forrás: Pixabay

A járműkategóriák közül a kisteherautóknál látható a legjelentősebb növekedés az első hét hónapját tekintve. Júliusban 2283 darabot adtak el a kereskedők, ez 22,5 százalékkal haladja meg a 2018 júliusában elért eredményt. Az év első hét hónapjában pedig több mint 15 ezer talált gazdára ezekből a járművekből, ez pedig 21,6 százalékos emelkedésnek felel meg. Egyben azt is jelenti, hogy rendkívül nagy a kereslet a furgonokra, amelyek beszerzéséhez a lízingtársaságok rugalmas és olcsó finanszírozási megoldásokat nyújtanak. Utóbbiakra is komoly igény van: a kisteherautók több mint 40 százaléka ugyanis lízingfinanszírozással került az új tulajdonosokhoz. 

 

Újabb jelentős növekedés, napi 2 milliárd felett jár a lízingpiac

Az első félévben - hétvégékkel együtt - napi átlagban 2,1 milliárd forintot helyeztek ki a lízingcégek, így a finanszírozott összeg 375 milliárd forintot tett ki. Ez egyrészt 14 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben és hosszú idő óta a legmagasabb érték - közölte a Magyar Lízingszövetség. A lízingpiacon belül a gépeknél volt kiugró eredmény, ebben a szegmensben 35 százalékkal nőtt a finanszírozott összeg, de a járműfinanszírozás is két számjegyű bővülés mutatott. Emellett az MNB kedvezményes programjában, az NHP Fixben is jól szerepeltek a lízingkonstrukciók. A Magyar Lízingszövetség szerint a második félévben is emelkedőn marad a piac, az év egészében minimum 10 százalékos bővülés lehet.

Újabb eredményes félévet zárt a magyarországi lízingpiac. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatainál a finanszírozott összeg 375 milliárd forintra rúgott, ez 14 százalékos növekedésnek felel meg az előző év azonos időszakához képest és 2008 óta a legmagasabb féléves érték. Egyben azt is jelenti, hogy napi átlagban - a hétvégékkel együtt - 2,1 milliárd forintot helyeztek ki a lízingcégek. 

Tóth Zoltán, a szervezet főtitkára kiemelte: „Tempós bővülés látható a féléves számokból és az első negyedévhez képest gyorsult a növekedés üteme. Ráadásul előzetesen 10 százalékos bővüléssel számoltunk, ezt lényegesen túlszárnyalta a piac.” Hozzátette: a lízingkonstrukciók jól szerepelte a Magyar Nemzeti Bank kis- és középvállalkozásoknak szánt programjában: az NHP Fixben megkötött tranzakciók 44 százalékát a lízingügyletek adták.

 

Mi történt a lízingpiacon belül?

Az összkép tehát kedvező, a teljes lízingpiac növekedéséhez pedig szinte minden szegmens hozzájárult. A személy- és kisteherautóknál a finanszírozott összeg 11 százalékkal 132 milliárd forintra nőtt. Bár a növekedés üteme elmarad a teljes piac 14 százalékos bővülésétől, ez az összeg jelentős részét - 35 százalékát - adta a kihelyezéseknek. 

„A növekedésben az újautó-finanszírozás játszotta a főszerepet 12 százalékos bővüléssel, ami jócskán meghaladja az újautó-eladásoknál látott 7,5 százalékos bővülést” - fogalmazott Tóth Zoltán. A szakember ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy 2018-ban a magánszemélyek finanszírozásában volt látható a legdinamikusabb növekedés, ez 2019-re megállt. Ebben az évben ismét a céges autók és a kishaszongépjárművek finanszírozása volt a fókuszban. „Az eddigi növekedés látványos, ám fontos, hogy a károsanyag-kibocsátási előírások változása miatt várhatóak piaci zavarok, ezek pedig fékezhetik a jövőbeni növekedést, mind az autó-, mind a lízingpiacon” - figyelmeztetett a Magyar Lízingszövetség főtitkára. 
Visszafogottabb volt a növekedés a szintén komoly piacnak számító tehergépjárművek, nagyhaszongépjárművek terén. Itt az eladások is csak mintegy 2 százalékkal emelkedtek, míg a lízingcégek 5 százalékkal többet tudtak kihelyezni, mint a tavalyi évben.  

Masszív többletek

Az átlag feletti bővülés következett be a flottapiacon, a kihelyezett összeg 16 százalékkal 46,5 milliárd forintra ugrott. A mezőgazdasági gépeknél a finanszírozott összeg 45,2 milliárd forintot tett ki, ez pedig 15 százalékos emelkedésnek felel meg. 

„Az agrárgép-finanszírozás hagyományosan az egyik legkiegyensúlyozottabb szegmens a lízingpiacon, ez most sem változott. Ezen a részpiacon pedig az NHP Fix részesedése kiemelkedő, 75 százalékos, igaz, korábban a jegybanki hitelprogramok aránya jelentősebb volt” - tette hozzá Tóth Zoltán. A Magyar Lízingszövetség értékelésében kiemeli, hogy az építőipari növekedés a lízingpiacon is nagyon jól látható. Ugyanis az építőgépeket 14,5 milliárd forint értékben finanszírozták a lízingcégek, ez pedig 29 százalékos emelkedést jelent. 

A termelőgépeknél, berendezéseknél a tavalyi megtorpanás után ismét bővülés volt tapasztalható: 35 százalékkal 36 milliárd forintra nőtt a finanszírozott összeg, ennél nagyobb összegre legutóbb 2012 első félévében volt példa. 

További fejlődés jöhet, sok múlik a kkv-kon

Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke szerint az év második felében is növekedő pályán marad a lízingpiac, de a bővülés üteme visszafogottabb lehet, részben az autópiacon várható lassulás eredményeként. A növekedést ugyanakkor segítheti, ha a kis- és középvállalkozások fejlesztési kedve fokozódik, mert a beruházásokhoz kézenfekvő megoldást jelentenek a rugalmas lízingkonstrukciók, amelyek az alacsony kamatkörnyezet miatt olcsónak mondhatóak, ráadásul költséghatékonyak. Szerencsére a beruházásoknál is lendületes növekedés látható, a hivatalos adatok szerint az első negyedévben 26 százalékkal növekedtek, ez pedig bizakodásra ad okot. 

Az első félévben elért 14 százalékos lízingpiaci növekedés után a második félévben lassulhat a tempó Nyikos Katalin szerint, de összességében így is 10 százalék feletti növekedés várható a piacon.

Fordulat a piacon

Hosszú idő után idén júniusban csökkentek az újautó-eladások a magyar piacon.

Mínusz 4,4 százalék, azaz 13 577 darab új autó - így zárult a június a magyar piacon. Hosszú idő után először fordult elő, hogy az előző év azonos hónapjához képest kevesebb autó menjen el. Az első féléves adatok még pluszt mutatnak, januártól június végéig ugyanis 74 543 új autó futott ki a szalonokból, ami 5,4 százalékos növekedésnek felel meg. Összességében azonban látszik, hogy lassul az újautó-piaci növekedés. Az újautó-eladások júniusi csökkenése passzol a nemzetközi trendbe, az európai autópiacon ugyanis az év első öt hónapjában 2,1 százalékkal mérséklődtek az eladások.

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) szerint az első félévi értékesítési számok kissé elmaradnak a várakozásoktól, ezzel együtt reálisnak tűnik az idei cél elérése, ami 160 ezer darabos eladásról szól. Az MGE állásfoglalása kiemeli ezúttal is, hogy kiemelten kell foglalkozni a Magyarországra beáramló használt autók korösszetételével és azzal, hogy a Nyugat-Európában levetett és szubvencióval cserélt korszerűtlen dízel- és benzinmotoros autók ne árasszák el hazánkat. 

Az autópiac alakulása, emellett a többi jármű, azaz a furgonok, teherautók, buszok értékesítése szoros összefüggésben van a lízingpiaccal. 

A Magyar Lízingszövetség első negyedévre vonatkozó adatai szerint a növekedés szempontjából legfontosabb mutató, a finanszírozott összeg a teljes lízingpiacon 10,3 százalékkal 163 milliárd forintra nőtt. A bővülés egyik motorja a járműfinanszírozás volt: a személyautó- és kisteherautóknál a finanszírozott összeg 13 százalékkal 60,2 milliárd forintra nőtt.

7 személyes autók: A lízingcégek felkészültek a rohamra

Extra keresletet hoz a fokozatosan bővülő magyar újautó-piacra és a lízingcégeknek a nagycsaládosok számára júliustól elérhető autónként maximum 2,5 millió forintos állami támogatás – közölte a Magyar Lízingszövetség. A kedvezmény elősegítheti, hogy csökkenjen a teljes magyarországi autóflotta 14 évet meghaladó átlagéletkora. Fontos, hogy az állami támogatás önerőként beszámítható az új autó árába, ugyanakkor a Lízingszövetség felhívja a figyelmet arra, hogy ezeknél az ügyleteknél is hitelképesnek kell lenniük a vásárlóknak a finanszírozáshoz. A lízingcégek felkészültek a várhatóan megnövekedő finanszírozási igények kielégítésére.

Július 1. a magyarországi újautó-piacon is fontos dátum, ugyanis a legalább három gyermeket nevelő – az előírt feltételeket teljesítő – családok új vagy korábban bemutatóautóként használt, legfeljebb 1 éves és maximum 2000 kilométert futott legalább hétüléses személyautó vásárlására a vételár felét, de maximum 2,5 millió forint állami támogatást kaphatnak.    

Képtalálat a következőre: „családvédelmi akcióterv autó”

Lökést kap az 5 százalékkal bővülő piac

Ez új korszakot jelent a hazai autópiacon, mert hasonló nagyságrendű autós támogatásra Magyarországon korábban nem volt példa. Másrészt a kedvezmény extra keresletet hozhat az év első hat hónapjában közel 5 százalékkal bővülő újautó-piacon, ami 74 543 darabos eladást jelentett. Az autófinanszírozásban kulcsszerepet vállaló lízingcégeknél is plusz keresletet eredményezhet a támogatás bevezetése – közölte a Magyar Lízingszövetség. 

Magyarországon évente a háztartások mintegy 2 százaléka vásárol új gépjárművet. 175 ezer nagycsaládos háztartás él Magyarországon, akik jogosultak a támogatás igénybevételére. A Lízingszövetség arra számít, hogy a támogatás jelentős összege miatt a nagycsaládosok körében jelentősen megnő az autóvásárlási kedv, így könnyen elképzelhető, hogy a több, mint 3 évig elérhető támogatási program ideje alatt akár 10 százalékot meghaladó hányaduk dönt vásárlás mellett – emelte ki Tóth Zoltán. 

Ebben az esetben csaknem 18 ezer autóról beszélünk, amelynek akár 35-40 százaléka is lízingkonstrukció keretében kerülhet gazdájához. Mindez érzékelhető növekedést jelent a hazai gépjármű-kereskedelmi és –finanszírozási piac számára, és egyben jelentős mértékben hozzájárul a hazai gépjárműpark fiatalításához, a károsanyag kibocsátás csökkentéséhez is. 

A hazai autópark átlagéletkora 14 év – idézi fel a főtitkár. 14 évvel ezelőtt a legtöbb károsanyag kibocsátási norma a mai értékek tízszerese volt, így ezért is  kifejezetten üdvözlendő a  támogatási program.    

Feltételek, önerő, hitelképesség    

Tóth Zoltán, a szervezet főtitkára kiemelte: az állami támogatás (főszabályként) vissza nem térítendő és a személygépkocsi-vásárlásnál elvileg önerőként is felhasználható, a teljes vételár kiegyenlítését kedvező zárt végű pénzügyi lízingkonstrukciókkal finanszírozhatják az érintettek. 

Fontos azonban, hogy a hétüléses új autó vásárlását tervező nagycsaládosoknak teljesíteniük kell a jogszabályok és a lízingcégek által előírt hitelképességi feltételeket, így például a minimális saját erőre és a jövedelemarányos hiteltörlesztési mutatóra vonatkozó előírásokat is – tette hozzá a szakember. 

A lízingszerződést csak a támogatásra jogosultságot megállapító határozat véglegessé válása után lehet megkötni, de érdemes akár már a kérelem benyújtása előtt is tájékozódni a programnak megfelelő modellekről, azok árairól, ha finanszírozást szeretnénk igénybe venni, akkor annak feltételeiről, kondícióiról, és előzetes kalkulációt végezni. Egy autó beszerzése még egy ilyen jelentős állami támogatás mellett is komoly pénzügyi döntés, amit körültekintően kell meghozni. 

A törlesztőrészlet mellett figyelembe kell venni a gépjármű fenntartási költségeit, így például a megkötni javasolt casco biztosítás díját is a háztartás teherbíró képessége megállapításakor. A támogatást a Magyar Államkincstár az adott autókereskedőnek fizeti ki, így a nagycsaládosoknak azt nem kell megelőlegezniük.     

Az állami támogatással megvásárolt hétüléses új autó három éven belül csak akkor értékesíthető, ha a támogatás időarányos részét az állam javára visszafizetik; ez lényeges feltétele a kedvezmény igénybevételének. Ugyanez a következménye annak is, ha a lízingszerződés nemfizetés miatt felmondásra kerül.

Folytatódik az autóboom

Továbbra is nagy a kereslet az új autók iránt: az év első öt hónapjában közel 61 ezer személyautót adtak el a kereskedők, ez közel 8 százalékos pluszt jelent. Az idén a motorok és a kishaszongépjárművek piacán látható kiugró kereslet.

60 962 darab új autó került az utakra január és május vége között, bár ez elmarad a korábbi időszakban látott két számjegyű többlettől, de így is közel 8 százalékos pluszt jelent. Még jobban szerepeltek a kisteherautók, amelyek eladása 26 százalékkal 10 ezer fölé ugrott. Buszokból és nagyteherautókból viszont 6-6 százalékkal kevesebb fogyott, mint tavaly ugyanekkor, előbbiekből 310, utóbbiakból 2688 darabot adtak el. A növekedés mértékét tekintve a motorkerékpárok az idei év nyertesei: az 1986 darabos eladás ugyanis 44 százalékos bővülésnek felel meg. Ebben minden bizonnyal a regisztrációs adó ezévi csökkentése is szerepet játszik.  

A járműpiacon a lízingkonstrukciók megkerülhetetlenek. A Magyarországon eladott személyautókból 10-ből 4 lízing segítségével kerül az új tulajdonoshoz. A kis- és nagyteherautó-eladásoknál pedig szintén kiemelkedően magas a lízingfinanszírozás aránya.

Nagyon kapós az olcsó lízing

Fölényben van a lízing a mikrovállalkozásoknál az olcsó forrást nyújtó NHP Fix programon belül. A mikrovállalkozásokhoz ugyanis több mint 66 milliárdos összeg került az idén, 34 milliárd forintra rúgott a lízingkonstrukciók összege. A teljes kihelyezés tekintetében is igen magas, 46%-os a lízing részesedése.

Idén indult el a Magyar Nemzeti Bank NHP Fix programja, amelynek keretében a vállalkozások olcsó, fix kamatozású, hosszú lejáratú forrást, többek között lízingfinanszírozást vehetnek igénybe. Január óta az NHP Fix keretében 131 milliárd forint értékben köttettek szerződések, amelyek segítségével 4731 vállalkozás kapott forrást.

A jegybank adatai szerint a mikrovállalkozások körében a rugalmas és költséghatékony lízingkonstrukciókra van nagyobb igény. A mikrovállalkozások az NHP Fix keretében 66,1 milliárd forint értékben kötöttek szerződést, ezen belül a lízingkonstrukciók keretében kihelyezett össze 34 milliárd forintra rúgott, vagyis a lízing részesedése több mint 50 százalékos a mikrocégeknél.

A kisvállalkozások által igénybe vett 38,6 milliárd forintos NHP Fix-forráson belül 17,6 milliárd forintra rúgott a lízingkonstrukciók összege, a középvállalkozások esetében a 26,5 milliárd forintos összegből 8,4 milliárd forintot tett ki a lízingforrás.  Az NHP Fix programhoz köthető lízingszerződések futamideje 4,8 év, az átlagos kihelyezés pedig 11,7 millió forintra rúgott.

 Az NHP Fix-es adatokból látható, hogy beruházások finanszírozása esetén a lízing és  a hitel fej-fej mellett áll, hiszen a teljes programban is 46 százalékos a részesedése. Különösen a kisebb méretű vállalkozások fontos finanszírozási formának tartják a lízingforrásokat, amelyek hozzájárulnak a cégek fejlődéséhez.

Címkék: lízing nhp fix