Búcsú az elavult gépektől – félbillió forint fölött a lízingpiac

Búcsú az elavult gépektől – félbillió forint fölött a lízingpiac

Megint két számjegyű növekedés következett be a magyar lízingpiacon: a finanszírozott összeg 17 százalékkal 500 milliárd forint fölé került az év első kilenc hónapjában - közölte a Magyar Lízingszövetség. A többéves rekordot jelentő és az európai lízingpiaci bővülést bőven meghaladó kilenchavi eredményben szinte minden részpiac, köztük a személyautó-finanszírozás is szerepet kapott. Az építőipari boom jól látszik a lízingpiacon is, 48 százalékos volt a növekedés az építőgépeknél, ez pedig hozzájárul az elavult géppark korszerűsödéséhez. A Magyar Lízingszövetség szerint vannak kihívások a piacon, részben az emelkedő kamatok miatt, de rövid és középtávon stabil növekedés várható.

Több mint 500 milliárd, azaz több mint félbillió forint - az év első kilenc hónapjában ekkora értékben nyújtottak finanszírozást a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai. Ez egyrészt 17 százalékos éves növekedést jelent, másrészt, többéves rekordnak felel meg, és megközelíti a két évvel ezelőtti teljes éves volument.

48 százalékos pluszra is van példa

“Lényegében minden lízingpiaci szegmensben növekedés történt. Egyre jobban látszik az, hogy a járműfinanszírozás mellett a cégek sok eszköznél veszik igénybe a lízingfinanszírozást” - értékelte a legfrissebb adatokat Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. Hozzátette: “A magyar gazdaságon belül kiemelkedő növekedést mutató építőipari bővülés a lízingpiacon is tetten érhető.”

Az építőipari gépek esetében ugyanis a finanszírozott összeg 18 milliárd forintra rúgott, ami kiugró, 48 százalékos növekedésnek felel meg. Utóbbi eredménnyel ez a szegmens érte legjelentősebb emelkedést a lízingpiacon belül és ez hozzájárul ahhoz, hogy az elavult építőipari géppark a korszerűbbé váljon.”

Szeretik a magánszemélyek

Szintén segíti a lízingpiaci növekedést a járműpiacon látható bővülés. Az év első kilenc hónapjában közel 105 ezer új személyautó kelt el, ami 26 százalékos emelkedést jelentett. Ehhez képest a lízingpiacon 46  százalékkal, több mint 135 milliárd forintra nőtt az új személyautókhoz és kishaszongépjárművekhez nyújtott finanszírozott összeg. “Látványos a magánszemélyeknél bekövetkezett növekedés, ők több mint 43 milliárd forintért vettek igénybe lízingfinanszírozást, ez közel 53 százalékos fejlődést jelent. A magánszemélyek újautó-vásárlásainál a lízing részesedése újból megközelíti a 40 százalékos szintet” - mondta Nyikos Katalin.

Az eredmény azért is figyelemre méltó, mert az új autók finanszírozásában úgy sikerült elérni a kiemelkedő számokat, hogy szeptemberben a piac megtorpant az úgynevezett WLTP fogyasztási szabvány bevezetése miatt.

A használt személy-, illetve kisteherautók megvásárlásához nyújtott finanszírozással együtt így az új üzletek volumene az első kilenc hónapban meghaladta a 180 milliárd forintot, ami  kiemelkedő, 38 százalékos növekedésnek felel meg. Ezt kiegészíti még mintegy 58 milliárdos flottafinanszírozás is, ami szintén növekedett a korábbi évhez képest. 

Két számjegyű plusz a teherautóknál is

A lízingpiaci szempontból szintén különösen fontos, teherautó-finanszírozásban is növekedés következett be: a finanszírozott összeg szeptember végén közel 138 milliárd forintra rúgott, ami 12 százalékos bővülésnek felel meg.

Ugyancsak 12 százalékkal, közel 59 milliárd forintra emelkedett a kihelyezett összeg a mezőgazdasági gépeknél. “Ez nem meglepő. Az agrárgépek évek óta az egyik legkiegyensúlyozottabb  szegmenst jelentik a lízingpiacon és ez a folyamat itt is segíti azt, hogy a teljes géppark mielőbb megújuljon” - emelte ki Nyikos Katalin. Az elnök a többi részpiac teljesítményéről szólva elmondta, hogy bár a gépek esetében a finanszírozott összeg 10 százalékkal 43 milliárdra csökkent, ez többéves távlatban azért magas szintet jelent. A visszaesésben pedig szerepet játszik az egy évvel korábbi rekordösszeg, valamint az, hogy sok gépberuházást érintő közbeszerzés van folyamatban, amelyeknél a tender lezárása után kapnak szerepet a lízingcégek, így ezen a téren az év utolsó hónapjai jelentősen befolyásolják az éves számokat.

Marad az emelkedés kihívásokkal

Nyikos Katalin a jövőről szólva elmondta, a lízingpiaci szereplők tisztában vannak azzal, hogy a negyedévről negyedévre látható két számjegyű növekedés nem tartható a végtelenségig. Mindazonáltal a rugalmas és olcsó finanszírozást jelentő lízingre egyre nagyobb szüksége van a vállalkozásoknak, ez pedig támaszt ad a piacnak. A makrogazdasági környezet kedvező, elég csak az építőipari boomra vagy a beruházások bővülésére gondolni”. Ugyanakkor az alacsony kamatkörnyezet, ezzel összefüggésben a szűk marzsok mellett az adminisztrációs és szabályozási kötelezettségek a lízingcégek jövedelmezőségét hátrányosan érinti. Ez egyértelműen kihívást jelent a számukra, igaz, ezt hatékonyság javításával és a digitális megoldásokkal orvosolni lehet. Nyikos Katalin az emelkedésnek induló kamatok kockázatként jelentkezhetnek majd a piacon, erre a rizikóra pedig a fix törlesztésű lízingkonstrukciók jelentik az egyik megoldást.

Az elnök arra is felhívta a figyelmet, hogy a kamatok emelkedése miatt a különböző - akár államilag támogatott - refinanszírozási konstrukciók fontosabbá válhatnak a lízingpiacon. “Egyelőre korai lenne megjósolni, hogy a Magyar Nemzeti Bank új, NHP Fix néven induló programja hogyan érinti majd jövőre a lízingpiacot, mindenesetre bízunk benne, hogy hozzájárul majd a növekedéshez” - tette hozzá. A Magyar Lízingszövetség előrejelzése szerint rövid és középtávon egyaránt stabil növekedés várható a finanszírozott összeget tekintve, ezzel párhuzamosan pedig az univerzális finanszírozás, azaz a járművek mellett az eszközfinanszírozás térnyerése várható.

Négy betű okozott felfordulást

Szeptemberben kevesebb új autó talált gazdára, de nem kell temetni a piacot. Ugyanis a WLTP a hibás.

Az elmúlt időszakban jelentős növekedést elérő újautó-piac negatív  eredményt produkált: szeptemberben ugyanis az egy évvel korábbinál 7,4 százalékkal kevesebb, 8888 személyautó került a forgalomba.

Forrás: Datahouse, Magyar Lízingszövetség

A csökkenést korai trendfordulónak mondani. Egyrészt, mert a kilenchavi adatok szerint több mint 100 ezer új autót értékesítettek a kereskedők, ez pedig még mindig igen látványos, több mint 26 százalékos emelkedést jelent. Másrészt a szeptemberi visszaesés nem a kereslet csökkenésével magyarázható, hanem Magyarországon és Európa-szerte azzal, hogy az úgynevezett WLTP fogyasztásmérési ciklusnak megfelelő tanúsítványt még nem kapta meg minden modell. Márpedig a korábban alkalmazottnál életszerűbb gyári fogyasztási értékeket nyújtó WLTP tanúsítványt az eladásnál kötelező mellékelni. Leegyszerűsítve arról van szó, hogy hiába szeretett volna valaki megvenni egy-egy autót szeptemberben, ha nem volt meg a WLTP-s tanúsítványa, akkor nem juthatott hozzá. Másként: amint a gyártó bemutatja a tanúsítványt, az adott modell már a vásárlóhoz kerülhet.

A WLTP-s mérések pótlásán rajta van a legtöbb gyártó, ezért valószínűsíthető, hogy a szeptemberi visszaesést a következő hónapokban behozza a piac. Sőt, pont emiatt lehetnek kiugró hónapok is.

Magyar Lízingszövetség: Tuboly Zoltán lett az év lízingszakembere

Tuboly Zoltánt, az OTP Bank számviteli és pénzügyi ügyvezető igazgatóját választották meg az év lízingszakemberének a balatonfüredi Lízing Szakmai Napokon. Az évtizedes tapasztalatokkal rendelkező lízingpiaci szakember elsősorban a lízingfinanszírozás adózási területén elért eredményeivel érdemelte ki az elismerést.

Idén is megválasztották az év lízingszakemberét. A Magyar Lízingszövetség és a Deloitte tanácsadó cég által alapított díjat Tuboly Zoltán, az OTP Bank számviteli és pénzügyi igazgatóságának ügyvezető igazgatója kapta október 12-én, Balatonfüreden a Lízing Szakmai Napokon. „Nagy örömömre szolgál, hogy idén Tuboly Zoltánnak adhatom át a Deloitte – Év lízingszakembere Díjat, ezzel elismerve a lízingpiac fejlődésében játszott kiemelkedő szerepét” – mondta Tancsa Zoltán, a Deloitte adó- és jogi tanácsadási részlegének partnere.tuboly.JPG

A matematika-számítástechnika diplomája mellett mérlegképes könyvelői végzettséggel rendelkező Tuboly Zoltán évtizedes lízingpiaci tapasztalattal rendelkezik, dolgozott például az Unicredit Leasing-csoport főkönyvelőjeként. 2008-tól az OTP-csoportnál kapott vezetői posztot: először Merkantil Car pénzügyi vezetője volt, ezt követően - mind a mai napig - az OTP Bank számviteli és pénzügyi vezetője.

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára a díj odaítélése kapcsán elmondta: Tuboly Zoltán részben azzal érdemelte ki az elismerést, hogy bár bankban dolgozik, mégis teljesen magáénak érzi a lízingpiac pénzügyi, könyvelési és adótechnikai kérdéseit és a legmagasabb szinten képviseli a lízingszakma érdekeit.

A Magyar Lízingszövetség számviteli bizottságának vezetőjeként rengeteg kezdeményezésben vállalt szerepet, többek között az importautó-szabályozást, a nyílt végű pénzügyi lízing áfájának kezelését vagy éppen a céges autók adminisztrációjára vonatkozó derogációs kérelmet érintő munkát is segítette.

Tuboly Zoltán a díj átvételekor kiemelte: „A magyar lízingpiac utóbbi években látható fejlődése nagyban köszönhető annak, hogy a lízingfinanszírozás a cégek számára adózási és pénzügyi szempontból is költséghatékony, rugalmas és olcsó forrásteremtési megoldás. A Magyar Lízingszövetséggel együtt bízom benne, hogy középtávon folytatódik a lízingpiac növekedése és egyre több vállalkozás választja a lízingfinanszírozást, legyen szó bármilyen eszköz beszerzéséről”.

Lökést kaphat a magyar export – lízingcégek léptek partnerségre az EXIM-mel

A magyar export fejlődése érdekében együttműködést kötött a Magyar Export-Import Bank Zrt. (EXIM) és a Magyar Lízingszövetség kilenc tagvállalata csütörtökön a magyar lízingszakma éves konferenciáján, a Balatonfüreden rendezett Lízing Szakmai Napokon. A rendezvényen Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke beszélt arról, hogy az idén 18 százalékos növekedést elérő magyar lízingpiac lendületben maradhat, a járműfinanszírozás erőteljes bővülése és a „termőre” forduló, részben uniós források segítségével megvalósuló beruházások eredményeként.

„Az látszik, hogy a gazdaság jól teljesít, a GDP lendületesen nő, a beruházásoknál is látványos, két számjegyű a bővülés, ez pedig a lízingpiacnak is lökést adott” – kezdte előadását Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke csütörtökön a magyar lízingpiac balatonfüredi éves konferenciáján a Lízing Szakmai Napokon. Az elnök kiemelte: a lízingpiac teljesítményét legjobban mutató finanszírozott összeg a második negyedév végén 329 milliárd forintot tett ki, ez 18 százalékos növekedésnek felel még éves szinten, ami meghaladja az első negyedévben elért 16 százalékos többletet és az európai piacon leginkább jellemző egy számjegyű fejlődést is jóval meghaladja. A fogyasztói bizalom visszatérését jelzi, hogy magánszemélyek is sok új autót vásároltak és egyre nyitottabbak a lízingfinanszírozásra.

„Végre előrelépés történt az építőiparban, köszönhetően az infrastrukturális fejlesztéseknek és lakásépítéseknek. Ennek eredményeként sokkal korszerűbb építőipari gépek váltották le az elavult berendezéseket” – fogalmazott Nyikos Katalin. Kiemelte, hogy az eljárások elhúzódása miatt nagyon sok uniós pályázatot elnyert cégnél késésében van a beruházások megvalósulása, de a második negyedévben a szóban forgó fejlesztések „termőre” fordulnak, ez pedig lízingpiaci eszközfinanszírozásban is látható lesz. Az elnök szerint a járműfinanszírozás, az eszközfinanszírozás emelkedőn marad a következő időszakban is, részben a kis- és középvállalkozásoknak köszönhetően.  

A lízingpiaci konferencián Nyikos Katalin előadása után ünnepélyes keretek között együttműködési megállapodást kötött a magyar exportőröket és exportáló beszállítókat különböző kedvezményes finanszírozási konstrukciókkal segítő EXIM a Magyar Lízingszövetség kilenc tagvállalatával: a K&H Bankkal, a Budapest Lízinggel, a Deutsche Leasing Hungáriával, az MKB-Euroleasinggel, a PEAC Pénzügyi Lízinggel, a Merkantil Bankkal, Raiffeisen Corporate Lízinggel, az Erste Bankkal és a CIB Lízinggel.

Jákli Gergely, az EXIM vezérigazgatója a lízingpiaci konferencián hangsúlyozta: az exportban érintett vállalatok teljes életciklusára biztosítanak finanszírozási konstrukciókat és a fókuszban a kis- és középvállalkozások állnak. A vezérigazgató bemutatta a „Jövő exportőrei hitelprogramot”, amely a hazai pénzügyi intézmények részére kínált hitel- és lízingkonstrukció, amelyet az EXIM az európai uniós és magyar támogatási jogszabályok alapján nyújt. A program célja a magyar cégek nemzetközi versenyképességre való felkészülésének, illetve exportpiacra kijutásának elősegítése, az ezekhez szükséges tárgyi eszközök és forgóeszközök finanszírozás, a foglalkoztatás növelése. A programban elérhető forrást az exportőr cégek általános likviditásfinanszírozásra, belföldön megvalósuló tárgyi eszközök finanszírozására, termelő és szolgáltató tevékenységekhez kapcsolódó,  beruházások finanszírozására használhatják fel. Jákli Gergely beszélt arról is, hogy jelenleg az EXIM-nél a lízingkonstrukciók állománya megközelíti a 38 milliárd forintot, ezen belül a kkv-khoz köthető állomány 20,9 milliárd forintra rúg. A kkv-k kiemelt szerepét mutatja, hogy az EXIM 1238 lízingügyletének több mint 80 százaléka mögött áll kis- és középvállalkozás.

jakli_gergely_exim.JPG

Jákli Gergely, vezérigazgató, EXIM

A lízingpiaci konferencián előadást tartott az osztrák lízingszövetség két vezetője, Klaus Klampfl alelnök és Wolfgang Steinmann főtitkár. Elmondták, hogy Ausztriában is lendületesen bővül a lízingpiac, 2017-ben közel 7 milliárd eurót tett ki az új szerződések összértéke, ami 7,4 százalékos növekedést jelentett, a 2012-höz képest pedig 40 százalékos emelkedésnek felel meg. Az ausztriai lízingpiacon is a járműfinanszírozás a legfontosabb szegmens, a részesedése 75 százalékos. Emellett az eszközfinanszírozás aránya 20 százalékos, a fennmaradó részt pedig az évről évre változékony teljesítményt mutató ingatlanlízing adja.

A magyar lízingpiaci kilátásokról Nyikos Katalin és Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára azt mondta, a kamatok emelkedése elindult, ez lassan minden területen érezhető lesz a lízingpiaci konstrukciókat igénybe vevő ügyfelek számára is. Éppen ezért a támogatott, refinanszírozási konstrukciók egyre fontosabb szerepet játszhatnak a magyar lízingpiacon.

Kedvező változást hozhatnak az autópiacon az adólevonási jog érvényesítésére vonatkozóan várható új szabályok

Pozitív változás jöhet az autófinanszírozásban: egy uniós határozat alapján Magyarországnak lehetősége lesz azon szabályok módosítására, amelynek eredményeként a jövőben a mostaninál egyszerűbb lehet a magán- és üzleti használatban egyaránt lévő vállalati autók bérleti díja, valamint a nyílt végű lízing díja forgalmi adójának arányos levonásba helyezése. Ha megszületik az új szabályozás, akkor a Magyar Lízingszövetség szerint lökést kaphat az autó- és flottafinanszírozás, ezen keresztül pedig az újautó-piac is.

A jövőben egyszerűbbé válhat az autóhasználat kapcsán felszámított áfa levonásba helyezése a cégeknél, egy új uniós határozat eredményeként - közölte a Magyar Lízingszövetség. A magyarországi lízingvállalatokat tömörítő szervezet már régóta szeretné elérni, hogy a nem kizárólag üzleti célokra használt személygépkocsik bérleti vagy nyílt végű pénzügyi lízing díjánál a levonható áfa összegét átalányként is meg lehessen állapítani. Az egyszerűsítést célzó kérés azért indokolt, mert a mostani szabályozás alapján az áfa levonása csak részletes dokumentációval együtt lehetséges. Márpedig ez jelentős adminisztrációs terhet ró a vállalkozásokra.

A magyar kormány az elmúlt időszakban több olyan lépést tett, amelyekkel mérsékelte a vállalkozások adminisztrációs terheit és a Magyar Lízingszövetség által javasolt intézkedés is ebbe a sorba illik. A kérdés rendezése – miután az Európai Unióban egységesen szabályozott forgalmi adót érint – az EU jóváhagyását is igényli, amire jó esély mutatkozik, egy most megszületett uniós tanácsi határozat alapján. Egyébként hasonló, az elszámolás egyszerűsítését biztosító szabályozást már több tagállamban is bevezettek (szintén tanácsi jóváhagyás alapján).  Magyarországon ahhoz, hogy életbe léphessenek az új szabályok, a Parlamentnek is el kell fogadnia az erről szóló rendelkezéseket. A határozat szerint a választható átalány 50 százalék lenne, de aki ettől eltérő levonási hányadot szeretne érvényesíteni, az a jelenleg hatályos rendszer szerint is eljárhatna, vagyis igazolhatná az ettől eltérő mértékű üzleti használatot. 

 Piaci hatások

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy egy bonyolult folyamatról van szó, amelynek a már említett uniós határozat megszületésével fontos mérföldkövéhez értünk, de a konkrét jogszabály még nem született meg.  Éppen ezért még korai az új szabályozás gyakorlati alkalmazásáról beszélni „Ha viszont megszületik és életbe lép a törvénymódosítás, akkor a nem kizárólag üzleti célokra használt személygépkocsik bérleti díja, illetve nyílt végű pénzügyi lízing díja áfa-tartalma a jelenleginél jóval egyszerűbben vonható majd le” – fogalmazott a főtitkár. Az esetleges könnyítés pedig hozzájárulhatna ahhoz, hogy az egyébként jelentős növekedést mutató magyarországi autópiacon belül szintén komoly fejlődést mutató lízingfinanszírozás még nagyobb teret nyerjen. Emellett lökést adhatna a flottafinanszírozásnak is.

A főtitkár megemlítette, hogy a lízingpiacon az idén folytatódott a növekedés. A személyautó- és kisteherautó-finanszírozásban a kihelyezett összeg a második negyedév végén elérte a 119 milliárd forintot, ami 40 százalékos emelkedést jelent éves szinten, a flottapiacon a finanszírozott összeg 12 százalékkal növekedve 40 milliárd forintra rúgott. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai szerint mindkét piac számára kedvező változást hozhat az új szabályozás, amellett, hogy a magyar újautó-piac további bővülését is elősegítheti.

Autópiaci körkép – használtautó-vásárlási tanácsokkal

Bár nyolc hónap alatt 31 százalékkal közel 96 ezerre nőtt az eladott új autók száma, ennél több, 107 ezer használt import autó kerül forgalomba – áll a Magyar Lízingszövetség autópiaci összeállításában. Bár a lízing elsősorban az új autóknál kap szerepet, a Szövetség most arra is felhívja a figyelmet, hogyan érdemes használt autót vásárolni.

Az újautó-eladások az elmúlt időszakban jelentős növekedést mutattak: az év első nyolc hónapjában közel 96 ezer új személyautó kelt el, ami éves összevetésben 31 százalékos növekedést jelent. Az új autók jelentős részét, 40 százalékát lízingkonstrukció segítségével vásárolják meg. 

Több a használt

Miközben az újautó-piac lendületes bővülést mutat, a használtautó-import is jelentős. Sőt, az év első nyolc hónapjában 107 ezer használt autó került forgalomba a Datahouse adatai szerint, ez 11 ezerrel több, mint ahány új autó talált gazdára. 2017 első nyolc hónapjához képest pedig több mint 5 százalékkal nőtt az import használt autók száma.

A használt autóknál mindössze 4-5 százalékos a lízing szerepe – derül ki a Magyar Lízingszövetség a Datahouse-tól és a saját tagvállalataitól származó adatokon alapuló autópiaci körképéből.

A használtautó-piacról Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke azt mondta, hogy bár sokan félnek a korábban céges autóként vagy vállalati flottákban futott autóktól, ám ezek sok esetben jobb vételt jelenthetnek egy bizonytalan előéletű külföldről behozott autónál. A céges autók, pláne a flottákban lévő autók előélete pontosan lekövethető, ezeknél minden javítást, karbantartást szervizek végeztek. Lényeges, hogy aki használt autót vásárol, lehetőleg megbízható kereskedőtől, ismert előéletű autót vásároljon.

tekse_2.jpeg

Tekse Kálmán

A Magyar Lízingszövetség szerint az autóvásárlás jelentős kiadást ró egy-egy háztartásra vagy cégre, ezért érdemes körültekintően eljárni, különösen, ha használt autóról van szó. 

Tanácsok használt autó vásárlásához

A használtautó-vásárlás előtt fontos, hogy a vevőjelöltek pontosan meghatározzák, mire és mennyit használják majd az autót, hány tagja van a családnak, hány kilométert autóznak majd egy évben. Azon felül, hogy mennyit szánnak az autóvásárlásra, számolni kell a havi törlesztéssel és az autófenntartási költségekkel is. Ezek alapján meghatározható, hogy milyen kategóriájú autóra van szükség. A különböző márkák és típusok esetében a hiteles magyarországi és külföldi szaklapok, felmérések alapján ajánlott tájékozódni a megbízhatóságukról, a tényleges fogyasztásukról, szervizköltségekről, típushibákról.

„Érdemes az érintetteknek egy 2-3 konkrét modellből álló listát összeállítani és azok közül választani” – fogalmazott Tekse Kálmán. Hozzátette, ha megvan a megfelelő autó, akkor érdemes egy szakszervizes átvizsgálást kérni. Le kell ellenőrizni az autót a hatósági rendszám- és kilométeróraállás-lekérdező szolgáltatás segítségével. Emellett a szervizkönyvet is tanácsos áttekinteni.

Ha minden rendben az autóval, akkor pedig a finanszírozásról érdemes egyeztetni a lízingcégekkel: mekkora lesz az önrész pontos összege, mennyi a finanszírozott összeg és hogy alakul a havi törlesztés.

Az autóvásárlás komoly pénzügyi döntés is, érdemes időt és energiát szánni rá a későbbi bosszankodások elkerülése érdekében!

Lízingszövetség: Jókora plusz és rekord a lízingpiacon

Fokozta az ütemet a magyar lízingpiac: az első félévben a finanszírozott összeg elérte a 329 milliárd forintot, ami egyrészt sokéves csúcs, másrészt 18 százalékos növekedést jelent éves szinten és meghaladja az első negyedévben elért 16 százalékos növekedést. A Magyar Lízingszövetség szerint a bővülés elsősorban a továbbra is nagyon jól szereplő járműfinanszírozásnak köszönhető, de növekedés volt a termelőeszközöknél is. A lízingcégek az idén közel 20 százalékos növekedéssel számolnak. 

A gazdasági növekedés, a jelentősen bővülő járműpiac két számjegyű növekedéshez segítette a magyar lízingpiacot. Az első félévben a Magyar Lízingszövetség tagvállalatainál az új kihelyezések összege 329 milliárd forintra rúgott. Ez éves szinten 18 százalékos növekedést jelent és meghaladja az első negyedévben elért 16 százalékos bővülést, illetve sokéves rekordot jelent. A lízingvállalatok teljes portfóliója továbbra is stabil, a félév végén 1300 milliárd forintot tett ki. Növekedést mutat a kiskereskedelmi autófinanszírozási portfólió mellett a haszongépjárművekhez és az egyéb gépekhez kötődő kitettség is.

Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta: „A gazdasági környezet kedvező, a GDP várhatóan jelentős bővül és a vállalkozások beruházási kedve javult. Ugyanakkor a kamatemelési várakozások fokozódtak, a forintalapú konstrukciók kamata az utóbbi hónapokban nőtt, főként az agrárfinanszírozásban. Az emelkedő kamatszint ellenére nagyon erős félévet zárt a lízingpiac”. 

Továbbra is a járművek húzzák leginkább a piacot

A különböző lízingpiaci szegmenseket vizsgálva kiderül, hogy a járműpiac növekedése nagyban hozzájárul a lízingpiaci fejlődéshez. A személy- és kisteherautóknál a finanszírozott összeg kiemelkedő mértékben, 40 százalékkal közel 119 milliárd forintra emelkedett. Ezen belül a magánszemélyek újautó-beszerzéseit 29 milliárd forint értékben finanszírozták a lízingcégek, ami szintén 60 százalékos emelkedésnek felel meg. 

Bár a járműpiacinál kisebb mértékben, de így is két számjegyű növekedés volt a flottaszegmensben: a finanszírozott összeg 12 százalékkal közel 40 milliárd forintra nőtt. 

Vitték a termelőeszközöket is

A gépeket és berendezéseket, valamint haszonjárműveket magában foglaló eszközfinanszírozásban a finanszírozott összeg 168,6 milliárd forintra rúgott az első félévben. „Ez a teljes lízingpiac 18 százalékos növekedésénél alacsonyabb, 7 százalékos bővülést jelent. Elsősorban a nagyhaszongépjárművek hozták a növekedést, a gépek inkább tartották a korábbi év kiemelkedően magas szintjét. Fontos hangsúlyozni, hogy a gépeknél és berendezéseknél több uniós pályázat volt folyamatban az első félévben, amelyek hatása csak a második félévben lesz látható a lízingpiaci számokban” – mondta Nyikos Katalin. 

Tovább olvasom

100 ezer felett a magyar piac

Az első hét hónapban átlépte a 100 ezres szintet a magyar piac: 101 726 darab új jármű (autó, kis- és nagyteherautó, busz, motor) talált gazdára. Ez éves összevetésben közel 30 százalékos növekedésnek felel meg, 2016 azonos időszakához képest pedig bő 40 százalékos plusz.

Forrás: Pixabay

Tehát továbbra is nagyon tempósan bővül a járműpiac. Ezen belül, a darabszámot tekintve a személyautóké a főszerep. Közel 83 ezer új autó került az utakra, 29 százalékkal több mint egy évvel korábban. A kisteherautókból 22 százalékkal többet adtak el, így 12 ezer felett járnak az eladások.

Forrás: Datahouse, Magyar Lízingszövetség

A nagyteherautók piaca 23 százalékkal nőtt, azaz közel 4000 darab talált gazdára, a buszokból 390-et vettek, ami 26 százalékos plusznak felel meg. A motorok eladása 2000 fölé ugrott, ez pedig 27 százalékos piacbővülést jelent.

Mekkora a lízing aránya?

A Lízingszövetség készített egy összeállítást is a Datahouse adatai alapján, amelyből kiderül, hogy az év első hét hónapjában eladott új személyautók 30 százalékát lízingkonstrukció segítségével vették meg az ügyfelek. A magánszemélyek vásárlásainál több mint 37 százalékos volt a lízing aránya, a jogi személyek (cégek és állami szervezetek) esetében pedig 23 százalékot tett ki. Fontos, hogy a fenti adatok csak a pénzügyilízing-konstrukciók arányát mutatják, emellett még viszonylag jelentős, 9-10 százalékos a személyautóknál az operatív lízing (tartós bérlet) szerepe. 

Összességében elmondható, hogy az új személyautók esetében 10-ből 4 autónál kap szerepet a lízing, tehát 40 százalékos az aránya. 

A új kisteherautók esetében 10-ből 4 került lízingelve az új tulajdonosokhoz, ebben a szegmensben a jogi személyek 37 százalékban, a magánszemélyek több mint 51 százalékban vették igénybe lízingcég segítségét.Az új nagyhaszonjárműveknél már masszív fölényben van a lízing, közel 60 százalékos az aránya. A jogi személyek vásárlásainál 57, a magánszemélyeknél több mint 66 százalékos a lízing részesedése. A motorkerékpárok vásárlásánál visszafogottabb a lízingfinanszírozás aránya, 20 százalék alatt a jogi személyeknél és a magánszemélyeknél egyaránt.