Autópiaci körkép – használtautó-vásárlási tanácsokkal

Bár nyolc hónap alatt 31 százalékkal közel 96 ezerre nőtt az eladott új autók száma, ennél több, 107 ezer használt import autó kerül forgalomba – áll a Magyar Lízingszövetség autópiaci összeállításában. Bár a lízing elsősorban az új autóknál kap szerepet, a Szövetség most arra is felhívja a figyelmet, hogyan érdemes használt autót vásárolni.

Az újautó-eladások az elmúlt időszakban jelentős növekedést mutattak: az év első nyolc hónapjában közel 96 ezer új személyautó kelt el, ami éves összevetésben 31 százalékos növekedést jelent. Az új autók jelentős részét, 40 százalékát lízingkonstrukció segítségével vásárolják meg. 

Több a használt

Miközben az újautó-piac lendületes bővülést mutat, a használtautó-import is jelentős. Sőt, az év első nyolc hónapjában 107 ezer használt autó került forgalomba a Datahouse adatai szerint, ez 11 ezerrel több, mint ahány új autó talált gazdára. 2017 első nyolc hónapjához képest pedig több mint 5 százalékkal nőtt az import használt autók száma.

A használt autóknál mindössze 4-5 százalékos a lízing szerepe – derül ki a Magyar Lízingszövetség a Datahouse-tól és a saját tagvállalataitól származó adatokon alapuló autópiaci körképéből.

A használtautó-piacról Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke azt mondta, hogy bár sokan félnek a korábban céges autóként vagy vállalati flottákban futott autóktól, ám ezek sok esetben jobb vételt jelenthetnek egy bizonytalan előéletű külföldről behozott autónál. A céges autók, pláne a flottákban lévő autók előélete pontosan lekövethető, ezeknél minden javítást, karbantartást szervizek végeztek. Lényeges, hogy aki használt autót vásárol, lehetőleg megbízható kereskedőtől, ismert előéletű autót vásároljon.

tekse_2.jpeg

Tekse Kálmán

A Magyar Lízingszövetség szerint az autóvásárlás jelentős kiadást ró egy-egy háztartásra vagy cégre, ezért érdemes körültekintően eljárni, különösen, ha használt autóról van szó. 

Tanácsok használt autó vásárlásához

A használtautó-vásárlás előtt fontos, hogy a vevőjelöltek pontosan meghatározzák, mire és mennyit használják majd az autót, hány tagja van a családnak, hány kilométert autóznak majd egy évben. Azon felül, hogy mennyit szánnak az autóvásárlásra, számolni kell a havi törlesztéssel és az autófenntartási költségekkel is. Ezek alapján meghatározható, hogy milyen kategóriájú autóra van szükség. A különböző márkák és típusok esetében a hiteles magyarországi és külföldi szaklapok, felmérések alapján ajánlott tájékozódni a megbízhatóságukról, a tényleges fogyasztásukról, szervizköltségekről, típushibákról.

„Érdemes az érintetteknek egy 2-3 konkrét modellből álló listát összeállítani és azok közül választani” – fogalmazott Tekse Kálmán. Hozzátette, ha megvan a megfelelő autó, akkor érdemes egy szakszervizes átvizsgálást kérni. Le kell ellenőrizni az autót a hatósági rendszám- és kilométeróraállás-lekérdező szolgáltatás segítségével. Emellett a szervizkönyvet is tanácsos áttekinteni.

Ha minden rendben az autóval, akkor pedig a finanszírozásról érdemes egyeztetni a lízingcégekkel: mekkora lesz az önrész pontos összege, mennyi a finanszírozott összeg és hogy alakul a havi törlesztés.

Az autóvásárlás komoly pénzügyi döntés is, érdemes időt és energiát szánni rá a későbbi bosszankodások elkerülése érdekében!

Lízingszövetség: Jókora plusz és rekord a lízingpiacon

Fokozta az ütemet a magyar lízingpiac: az első félévben a finanszírozott összeg elérte a 329 milliárd forintot, ami egyrészt sokéves csúcs, másrészt 18 százalékos növekedést jelent éves szinten és meghaladja az első negyedévben elért 16 százalékos növekedést. A Magyar Lízingszövetség szerint a bővülés elsősorban a továbbra is nagyon jól szereplő járműfinanszírozásnak köszönhető, de növekedés volt a termelőeszközöknél is. A lízingcégek az idén közel 20 százalékos növekedéssel számolnak. 

A gazdasági növekedés, a jelentősen bővülő járműpiac két számjegyű növekedéshez segítette a magyar lízingpiacot. Az első félévben a Magyar Lízingszövetség tagvállalatainál az új kihelyezések összege 329 milliárd forintra rúgott. Ez éves szinten 18 százalékos növekedést jelent és meghaladja az első negyedévben elért 16 százalékos bővülést, illetve sokéves rekordot jelent. A lízingvállalatok teljes portfóliója továbbra is stabil, a félév végén 1300 milliárd forintot tett ki. Növekedést mutat a kiskereskedelmi autófinanszírozási portfólió mellett a haszongépjárművekhez és az egyéb gépekhez kötődő kitettség is.

Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke elmondta: „A gazdasági környezet kedvező, a GDP várhatóan jelentős bővül és a vállalkozások beruházási kedve javult. Ugyanakkor a kamatemelési várakozások fokozódtak, a forintalapú konstrukciók kamata az utóbbi hónapokban nőtt, főként az agrárfinanszírozásban. Az emelkedő kamatszint ellenére nagyon erős félévet zárt a lízingpiac”. 

Továbbra is a járművek húzzák leginkább a piacot

A különböző lízingpiaci szegmenseket vizsgálva kiderül, hogy a járműpiac növekedése nagyban hozzájárul a lízingpiaci fejlődéshez. A személy- és kisteherautóknál a finanszírozott összeg kiemelkedő mértékben, 40 százalékkal közel 119 milliárd forintra emelkedett. Ezen belül a magánszemélyek újautó-beszerzéseit 29 milliárd forint értékben finanszírozták a lízingcégek, ami szintén 60 százalékos emelkedésnek felel meg. 

Bár a járműpiacinál kisebb mértékben, de így is két számjegyű növekedés volt a flottaszegmensben: a finanszírozott összeg 12 százalékkal közel 40 milliárd forintra nőtt. 

Vitték a termelőeszközöket is

A gépeket és berendezéseket, valamint haszonjárműveket magában foglaló eszközfinanszírozásban a finanszírozott összeg 168,6 milliárd forintra rúgott az első félévben. „Ez a teljes lízingpiac 18 százalékos növekedésénél alacsonyabb, 7 százalékos bővülést jelent. Elsősorban a nagyhaszongépjárművek hozták a növekedést, a gépek inkább tartották a korábbi év kiemelkedően magas szintjét. Fontos hangsúlyozni, hogy a gépeknél és berendezéseknél több uniós pályázat volt folyamatban az első félévben, amelyek hatása csak a második félévben lesz látható a lízingpiaci számokban” – mondta Nyikos Katalin. 

Tovább olvasom

100 ezer felett a magyar piac

Az első hét hónapban átlépte a 100 ezres szintet a magyar piac: 101 726 darab új jármű (autó, kis- és nagyteherautó, busz, motor) talált gazdára. Ez éves összevetésben közel 30 százalékos növekedésnek felel meg, 2016 azonos időszakához képest pedig bő 40 százalékos plusz.

Forrás: Pixabay

Tehát továbbra is nagyon tempósan bővül a járműpiac. Ezen belül, a darabszámot tekintve a személyautóké a főszerep. Közel 83 ezer új autó került az utakra, 29 százalékkal több mint egy évvel korábban. A kisteherautókból 22 százalékkal többet adtak el, így 12 ezer felett járnak az eladások.

Forrás: Datahouse, Magyar Lízingszövetség

A nagyteherautók piaca 23 százalékkal nőtt, azaz közel 4000 darab talált gazdára, a buszokból 390-et vettek, ami 26 százalékos plusznak felel meg. A motorok eladása 2000 fölé ugrott, ez pedig 27 százalékos piacbővülést jelent.

Mekkora a lízing aránya?

A Lízingszövetség készített egy összeállítást is a Datahouse adatai alapján, amelyből kiderül, hogy az év első hét hónapjában eladott új személyautók 30 százalékát lízingkonstrukció segítségével vették meg az ügyfelek. A magánszemélyek vásárlásainál több mint 37 százalékos volt a lízing aránya, a jogi személyek (cégek és állami szervezetek) esetében pedig 23 százalékot tett ki. Fontos, hogy a fenti adatok csak a pénzügyilízing-konstrukciók arányát mutatják, emellett még viszonylag jelentős, 9-10 százalékos a személyautóknál az operatív lízing (tartós bérlet) szerepe. 

Összességében elmondható, hogy az új személyautók esetében 10-ből 4 autónál kap szerepet a lízing, tehát 40 százalékos az aránya. 

A új kisteherautók esetében 10-ből 4 került lízingelve az új tulajdonosokhoz, ebben a szegmensben a jogi személyek 37 százalékban, a magánszemélyek több mint 51 százalékban vették igénybe lízingcég segítségét.Az új nagyhaszonjárműveknél már masszív fölényben van a lízing, közel 60 százalékos az aránya. A jogi személyek vásárlásainál 57, a magánszemélyeknél több mint 66 százalékos a lízing részesedése. A motorkerékpárok vásárlásánál visszafogottabb a lízingfinanszírozás aránya, 20 százalék alatt a jogi személyeknél és a magánszemélyeknél egyaránt.

Van még keresnivalójuk a dízeleknek

A személyautók károsanyag-kibocsátása az utóbbi tíz évben jelentősen csökkent, miközben a legyártott autók száma emelkedett - derül ki a Magyar Lízingszövetség legfrissebb összeállításából, amely szerint a legkorszerűbb dízelmotorokra van és lesz is igény. A mai dízelek már jóval tisztábbak és 71 százalékkal alacsonyabb a károsanyag-kibocsátásuk, mint a benzines társaiké. A növekvő flottapiacon, ahogy a teljes autópiacon is van jövőjük a dízeleknek. 

Az elmúlt időszakban hangsúlyos szerepet kapott a személyautók károsanyag-kibocsátása, ami a környezetvédelmi szempontok miatt teljesen érthető, de érdemes pontosan megnézni, milyen eredményeket értek el a gyártók. 

Jelentős csökkenés több területen

Nemzetközi szinten a gépjárműgyártásból származó összes széndioxid-kibocsátás 2008 óta 24 százalékkal csökkent, az egy autóra jutó szén-dioxid-kibocsátás pedig 30 százalékkal csökkent. Szintén kedvező, hogy a járműgyártáshoz kötődő vízfelhasználás 31 százalékkal mérséklődött. A környezetvédelmi szempontból fontos eredményeket annak ellenére érték el a gyártók, hogy 2008-tól 2017-ig nőtt a legyártott autó száma - derül ki a Magyar Lízingszövetség legfrissebb - részben az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) felmérésein alapuló - összeállításából. Szintén lényeges, hogy az egy autó után keletkezett hulladék mennyisége 14 százalékkal csökkent. 

Tisztábbak a mai dízelek

Tekse Kálmán, a Magyar Lízingszövetség alelnöke közölte: “A személyautók károsanyag-kibocsátását nézve a dízelmotoros autók is kiemelt szerepet kaptak az utóbbi időszakban, ám több mértékadó felmérés szerint a legkorszerűbb dízelmotoros autók a károsanyag-kibocsátást nézve felveszik a versenyt a benzinmotoros társaikkal. A Fleetnews brit flottapiaci szakportál szerint a legújabb dízelmotoros autóknak átlagosan 71 százalékkal kisebb a károsanyag-kibocsátásuk, mint a benzines társaik.” Ráadásul a legújabb dízelek a valós tesztek alapján 18 százalékkal kevesebb szén-dioxidot bocsátanak ki, mint a korábbiak. A másik fontos paraméter, a nitrogén-oxid-kibocsátás a korszerű dízeleknél kilométerenként 48 milligramm, ez pedig azt jelenti, hogy a legtisztább dízelek már megközelítik a legújabb benzinesekre vonatkozó 36 milligrammos értéket. 

tekse_2.jpeg

 

A flottapiac szereti a dízeleket

Összességében, bár a dízelautók iránti kereslet csökkent, a jövőben a visszafogott károsanyag-kibocsátásuk és az alacsony fogyasztásuk miatt újra népszerűbbé válhatnak nemzetközi szinten, így például Magyarországon is. Tekse Kálmán kiemelte, hogy a kishaszonjárműveknél és személygépkocsiknál magas futásteljesítménynél jelenleg még nincs is semmilyen alternatíva a dízelmotoros autókhoz képest. A Magyar Lízingszövetség alelnöke utalt arra, hogy a régebben gyártott - Euro III-as és Euro IV-es környezetvédelmi besorolású – dízelmotoros járművekkel vannak gondok, ezért ezeknek az importja nem javítja a magyar járműállomány állapotát. 

A dízelmotoros autók részben a lízingpiacon belül például a flottaszegmensben népszerűek a már említett alacsony fogyasztásuk miatt. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint az idei első negyedévben a lízingcégek 18,73 milliárd forintot helyzetek ki, ami 3 százalékos növekedést jelent éves összevetésben. “A lízingpiac teljes, 16 százalékos növekedésétől elmaradt a flottapiac 3 százalékos növekedése, ám utóbbi szegmens sajátossága a ciklikusság. Egy-egy nagyobb tender jelentősen befolyásolja a flottapiaci számokat” - mondta Tekse Kálmán.  A Magyar Lízingszövetség szakértői szerint összességében a dízelmotoroknak van keresnivalójuk az autópiacon a jövőben.

Szeretik a hazai kkv-k a lízinget

A magyar lízingpiac az első negyedévben 16 százalékos bővülést ért el, a növekedésben fontos szerepet kapott az kis- és középvállalkozások egyre nagyobb finanszírozási igénye - közölte a Magyar Lízingszövetség. Az első negyedévben minden 1 millió forintos kihelyezésből átlagosan 715 ezer forint, azaz a finanszírozott összeg 71,5 százaléka került a kkv-khoz. A magyar lízingcégek szerint a következő időszakban is a kis- és középvállalkozások lesznek a bővülés motorjai.  

A magyar lízingpiac évek óta tartó rendre látványos fejlődést ért el, csak az idei első negyedévben a piaci trendet legjobban tükröző finanszírozott összeg 16 százalékkal 147 milliárd forintra nőtt. 

10 forintból több mint 7 ment a kkv-khoz

“A fejlődés nagyban köszönhető a jármű- és gépfinanszírozásnak, de érdemes megnézni a növekedést onnan is, hogy kik vették igénybe a finanszírozást. Ebből a szempontból a kis- és középvállalkozások kulcsszerepet kapnak a piacon. Az idei első negyedévben ugyanis a kihelyezett összeg 71,5 százaléka került a kkv-szektorba” - ismertette a Magyar Lízingpiac friss adatait Nyikos Katalin, a Magyar Lízingszövetség elnöke. Hozzátette: “A kis- és középvállalkozások beruházási és fejlesztési kedve egyértelműen javult részben a gazdasági növekedésnek köszönhetően, az alacsony kamatkörnyezet miatt pedig olcsón juthatnak hozzá a rugalmas és költséghatékony finanszírozáshoz az érintett cégek”. 

A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai számára eddig és a jövőben is kiemelt szerepet játszanak a kkv-k. A várható növekedés azért is valószínűsíthető, mert a 2017-ben a vállalati hitelezés 10 százalékos bővülését meghaladó, 11,4 százalékos volt a kkv-k esetében. A jövőbeni bővülés szempontjából pedig fontos, hogy Gazdaság- és Vállalkozáskutató Intézet 2018 tavaszán készített felmérése szerint pedig a vállalati konjunktúramutató értéke 53 ponton állt, ez az érték pedig 1998 óta a legmagasabb szint, tehát a vállalatok megítélése szerint kedvező a gazdasági környezet. 

Minden adott a további növekedéshez

A nemzetközi példák is azt mutatják, hogy a kkv-k körében népszerű a lízingfinanszírozás: az Európai Unió Bizottsága és az Európai Központi Bank SAFE elnevezésű átfogó felmérése szerint Európában egyre nagyobb a lízingfinanszírozás aránya és a hiteljellegű termékek után a lízingkonstrukciók a legnépszerűbbek. „A SAFE felmérés arra is rámutatott, hogy a magyar kkv-k számára a támogatások után a lízing a legrelevánsabb finanszírozási forma” - emelte ki Nyikos Katalin. Ráadásul az elmúlt hat hónapban az elmúlt 6 hónapban lízinget vettek igénybe a legnagyobb arányban. A Magyar Lízingszövetség szakértői azt is kiemelték, hogy a gyorsan fejlődő és exportáló cégek a lízinget tartják a legfontosabb és egyik legnépszerűbb finanszírozási konstrukciónak. 

A szükséges fejlesztéseket, beszerzéseket az átlagnál sokkal nagyobb arányban bonyolítják le lízing segítségével, mint a konkurens bankhitellel. A lízing ugyanis alkalmasabb forma a folyamatos, nagyobb arányú fejlesztésekre. „Számokban ez úgy néz ki, hogy a gyorsan fejlődő kkv-k 53 százaléka, az exportőrök 52 százaléka választotta a lízinget, míg a bankhitel ezeknél a cégeknél alacsonyabb aránnyal részesedik” – ismertette az adatokat Nyikos Katalin. Azt is hozzáfűzte, hogy a gyorsan növekvő cégek 27 százaléka, az exportőrök 28 százaléka vett igénybe lízingfinanszírozást az elmúlt hat hónapban, míg a bankhitel 18, illetve 21 százalékos volt. 

A Magyar Lízingszövetség piaci tapasztalatai szerint a kkv-k elsősorban az alacsony finanszírozás költség, az alacsony önerő, valamint a pótlólagos fedezetek szükségtelensége miatt voksolnak a lízingkonstrukciókra, A kedvező cash-flow menedzsment, valamint a rugalmas, a szükségletet lefedő futamidő is a lízing mellett szól.  

 

A Magyar Lízingszövetség várakozásai szerint a folytatódó gazdasági növekedés, a vállalkozások fokozott fejlesztési kedve, a beáramló uniós források miatt az üzleti szektor szereplői, ezen belül is a kis- és középvállalkozások körében növekedhet a lízingfinanszírozás szerepe. Nyikos Katalin kiemelte: A Magyar Lízingszövetség tagvállalataira univerzális finanszírozóként számíthatnak a vállalakozások, tehát legyen szó jármű vagy bármilyen más eszköz beszerzéséről, a lízingfinanszírozás kézenfekvő és olcsó megoldást jelent.

Öt éve 8 millió volt, most már 10 millió

Egész jelentős emelkedést mutatnak az új autók listaárai többéves távlatban.

Az új autók iránti erős keresletről már többször írtunk, a piac rendre két számjegyű bővülést mutat. Idén januárt és május vége között közel 57 ezer új autó talált gazdára, míg öt évvel ezelőtt - 2013-ban - alig több mint 22 ezer új autót vettek a kereskedőktől a Magyar Lízingszövetség Datahouse statisztikáin alapuló összefoglalója szerint. Tehát öt év alatt több mint a duplájára nőttek az eladások.

Persze az árak sem maradtak a helyükön. Az Eurotax statisztikái elég markáns növekedésről tanúskodnak. Az új autók listaárának súlyozott átlaga szerint 2013-ben 8 millió forintba került egy autó. Miközben az idén megközelítette a 10 millió forintot. Tehát durván 25 százalékos drágulás következett be.

 

 

Autópiaci lufitól nem tartunk

Pfandler Tamás, a Lízingszövetség elnökségi tagja az mfor.hu-nak nyilatkozott

Szárnyal az új autók értékesítése, ennek köszönhetően a lízing piac is rekordokat dönt. A folyamatokról és a kockázatokról kérdezte az mfor.hu Pfandler Tamást, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagját.

A jármű-, azon belül is az személyautó-finanszírozásban kiemelkedő szerepet játszó lízingpiacnak is lökést ad a magyar újautó-piac évek óta tartó látványos bővülése. A növekedés több dolog kölcsönhatásának köszönhető. A magánszemélyek hosszú kivárás után egyre aktívabban pótolják az elhalasztott vásárlásaikat, másrészt a lízingkonstrukciók a finanszírozási igénybe venni kívánók számára kedvező kamatkörnyezetből és a konstrukciók alacsony kockázatából fakadóan felvállalható kiadást – vállalkozások esetén megtérülő beruházást - jelentenek, ami szintén segíti a piac bővülését - mondta az Mfor.hu-nak Pfandler Tamás, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja, a Budapest Bank Autófinanszírozási Üzletágának vezetője, aki beszélt a további növekedési kilátásokról és természetesen a kockázatokról is. 

A magyar autópiac elképesztő tempóban bővül, áprilisban például közel 39 százalékkal több új autó kelt el, mint egy évvel korábban, ez pedig az EU-n belül a legmagasabb növekedés volt Litvániával holtversenyben. Az autópiaci boom hogyan érinti a lízingpiacot?

Szerencsére most már évek óta meredek emelkedőn van a magyar újautó-piac, ez pedig a lízingvállalatoknak is kedvező. Az látszik, hogy a kihelyezett összeg az újautó-piaci növekedést meghaladó mértékben emelkedett az első negyedévben, azaz egyértelmű a lízing gazdaságra gyakorolt élénkítő hatása. Az év első három hónapjában 30 százalékkal nőttek az újautó-eladások, a kishaszon-gépjárműveknél pedig 18 százalékos volt a többlet. Ehhez képest a lízingcégek 37 százalékkal 53,3 milliárd forintra növelték az új kihelyezéseket az érintett járműkategóriákban.

 

Tovább a teljes cikkre.

GÉMOSZ Nívódíj Átadó Gála

Nagy sikerű rendezvényt tartott a GÉMOSZ a Vajdahunyad várban 2018.05.24-én, melynek keretében
immár második alkalommal osztotta ki a Nívódíjakat. A rendezvényt megtisztelte Tarlós István
Főpolgármester úr is a jelenlétével.

A Nívódíjat 2017-ben alapította a GÉMOSZ elnöksége, azzal a céllal, hogy a szakma elismerje legjobbjait,
illetve kiemelkedő partnereit. A díj Krénusz Ferenc javaslatára az idei évben Szakmai Nívódíjak odaítélésével bővült, „Az év értékesítője” „Az év mechatronikus szerelője” és az Autóklubbal közösen alapított „Az év szerelője díjakkal”. A Nívó díjak első öt kategóriájának odaítélésében 11 tagú kuratórium titkos szavazással döntött. Minden jelölt oklevélben részesült, a legjobbak közt az első megkapta a Nívódíjat. A Szakmai Nívódíjakat komoly szakmai kiválasztási paraméterek alapján ítélték oda.

A Partner Nívódíjakat a kategóriájukban legtöbb szavazatot kapott jelöltek kapták. 2018-ban „Az év márkakereskedője” a Szabó Suzuki Kazincbarcikán és Miskolcon működő Suzuki - Mazda Márkakereskedés nyerte, a díjat Szabó György tulajdonos vette át.

gemosz_vajdahunyad_vara_037.jpg

„Az év márkaszervize” a Csősz Platán cégcsoport lett, mely Záhonyban és Nyíregyházán működtet Opel,
Seat, Skoda márkakereskedéseket, a díjat Csősz Ferenc tulajdonos vette át.

„Az év fiatal márkakereskedője” kategória győztese, a Ford Petrányi márkakereskedés fiatal vezetője,
Petrányi Zoltán lett.

„Életműdíjat” Ivanics Lajos kapott, az Ivanics cégcsoport tulajdonosa, sok évtzedes szakmai sikerei és a
társadalmi szerepvállalása elismeréseként. A „Szakmáért” Díjat a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete
elnökének, Erdélyi Péternek ítélte a kuratórium,.

Az „Év értékesítője” Bokor Tamás lett, a szombathelyi Autófókusz Kft értékesítési vezetője. 2018-ban „Az év mechatronikus szerelője” díjat, Varga Tamás a Miskolc Autó szerviz és diagnosztikai
technikusa érdemelte ki.

A Magyar Autóklub és a GÉMOSZ díját, „Az év szerelője” díjat, Szabó Zoltán vehette át, az Autóklubnál eredményesen eltöltött 43 évi munkája elismeréseként.

A GÉMOSZ 2018-ban is értékelte a Márkakereskedők együttműködő partnereit, a márkakereskedők
ajánlása alapján.

„Az év biztosítója” idén az Allianz Hungária Zrt, „Az év bankja” az MKB Bank Zrt., „Az év gépjármű finanszírozója” a Merkantil Bank és „Az év médiapartnere” a Vezess.hu lett. A GÉMOSZ elnöke Gablini Gábor, „Elnöki különdíjat” adott át Herein Gyulának, mellyel a GÉMOSZban
végzett áldozatos munkáját köszönte meg.

.