Rosszul alakult a január, tovább szűkült az autópiac

Még mindig nem találta meg a felfelé vezető utat a magyar újautópiac, a legújabb előrejelzések szerint az év második felében rendeződhet a helyzet. Közben az EU is “nekimegy” a chiphiánynak.  

Hónapról hónapra beszámolunk itt a Lízing blogon az autópiaci helyzetről, amelyet a globális chiphiány határoz meg. Kereslet ugyan lenne, de nincs elég autó, így az eladási adatok is torzak. A chiphiány már az Európai Unió döntéshozóinál is kiverte a biztosítékot, a legújabb hírek szerint megkezdőik egy uniós chiptörvény előkészítése, amely a félvezetőktől való európai függőséget csökkentené.  

 Margrethe Vestager, az Európai Bizottság digitális korra felkészült Európáért felelős ügyvezető alelnöke február elején közölte: az átfogó intézkedéscsomag az Európai Unió ellátásbiztonságának, ellenálló képességének és technológiai vezető szerepét biztosítja a félvezető technológiák és alkalmazások terén. A készülő chiptörvény kezelni fogja a kiemelkedő hiányosságokat, erősíteni fogja Európa versenyképességét és hozzá fog járulni mind a digitális, mind a zöld átálláshoz. Félvezető-ágazatot hoz létre a kutatástól a termelésig és a rugalmas ellátási láncig. Az új törvény több mint 43 milliárd euró értékű köz- és magánberuházást fog mozgósítani, és intézkedéseket határoz meg az ellátási láncok jövőbeli zavarainak megelőzésére, előrejelzésére és a gyors reagálásra a tagállamokkal és nemzetközi partnerekkel együtt. Lehetővé teszi az EU számára, hogy elérje azt a célkitűzését, hogy 2030-ra megduplázza, 20 százalékra növelje piaci részesedését. Thierry Breton belső piacért felelős biztos pedig azt emelte ki, hogy a chipekről szóló európai törvény biztosítani fogja, hogy az EU rendelkezzen a szükséges eszközökkel, készségekkel és technológiai képességekkel ahhoz, hogy vezető szerepet töltsön be a chipek tervezése, gyártása és csomagolása terén. 

Visszatérve az autópiacra, a január negatív eredménnyel zárult. A Datahouse adatai szerint alig több mint 8 ezer új autót helyeztek forgalomba, ez 9 százalékkal marad el az egy évvel korábbitól. Ráadásul a tavaly januári adatok is gyengék volt, akkor ugyanis közel 13 százalékkal csökkentek az eladások 2020 januárjához képest.  

Ahogy a Datahouse-táblázatból látható, a többi járműkategóriát nézve csak a motoroknál és a nagyteherautóknál volt növekedés. Utóbbi részben köszönhető annak, hogy a szállítási kapacitások nemzetközi szinten is szűkösek, így ezen a részpiacon is fokozódik a kereslet. Ez pedig kiemelten fontos a lízingcégeknek is, akik főszerepet vállalnak a nagyteherautók finanszírozásában is.