Együtt könnyebb lesz

Ünnep az autópiacon: 15 éves a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ)

Pörög az új autópiac. Ugyanakkor egyre korosabb a magyar autóflotta. Kedvező és kedvezőtlen folyamatok egyaránt vannak, na és kihívások.

Régóta hónapról hónapra gömbölyödik a magyar jármű- és autópiac. Számokban: 2016-ban 25 százalékkal nőtt a piac, így közel 100 ezer új autó kelt el, az idén is folytatódott a bővülés, az év első négy hónapjában több mint 33 ezer autó talált gazdára, ami 19 százalékos bővülésnek felel meg.

Az autópiaci bővülésben tehát fontos szereplők a lízingcégek, ugyanúgy, mint maguk a márkakereskedők, akik idén fontos mérföldkőhöz érkeztek. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) ugyanis 15-ik születésnapját ünnepli. A márkakereskedők és a lízingcégek együttműködését beszédes adatok bizonyítják. Az autó- és kisteherautó-lízing 40 százaléka a teljes lízingpiacnak és ezek döntő hányada a márkakereskedőkön keresztül jön létre. Ez fordítva is igaz, nagyjából minden 10 eladott autóból 4 kap lízingfinanszírozást.  Hab a tortán, hogy számottevően, 64 százalékkal nőtt a finanszírozott összeg a magánszemélyek újautó-vásárlásainál.

A lízingcégek és a márkakereskedők egymásra vannak utalva, márkakereskedők nélkül nincs autólízing és ez fordítva is igaz. Hosszú távon csak az eddigi szoros együttműködés folyatatásával valósulhat meg a további növekedés. Számtalan közös ügyfele van a GÉMOSZ-tagoknak és a lízingvállalatoknak, legyen szó cégekről vagy magánszemélyekről. Közösen tudnak tenni azért, hogy az ügyfelek, a jövőbeni autótulajdonosok elégedettek legyenek.

Együtt könnyebb lesz

A látványos bővülésről szóló örömteli újautó-piaci adatok mellett azért vannak kevésbé örömteli folyamatok. Bár az újautó-piac a fenti számok alapján kiválóan teljesít, még jelentősebb lehetne a növekedés, ha a magas áfa miatt a drágább új autókat külföldi cégen keresztül lízingelő cégek és személyek a magyar piacon vásárolnák meg ezeket az autókat;  derül ki a Gazdasági Versenyhivatal május elején kiadott ágazati elemzéséből.

gemosz.png

Miközben egyébként az újautó-eladások növekednek, a magyarországi autók átlagéletkora még mindig magas, sőt 2007 óta fokozatosan emelkedik. 2016-ban a személyautók átlagéletkora közel 13,9 év volt, szemben a 2011-es 11,9 évvel, valamint a 2007-ben mért 10,3 évvel. Mindez azzal magyarázható, hogy továbbra is jelentős tételben érkeznek külföldről a magyar piacra a viszonylag koros használt autók.

A márkakereskedőknek és a lízingvállalatoknak a fent említett közös együttműködés keretében kell tenniük azért, hogy a tömeges régi használt autók importja visszaszoruljon, és korszerű, biztonságos, környezetbarátabb autók kerüljenek az utakra. A lízingszektor ebben bízva kíván boldog születésnapot a GÉMOSZ-nak, és bízik benne, hogy a következő években sikerül elérni a célokat.