Durva növekedés az autópiacon, de van rá magyarázat

Első látásra hihetetlenül jó áprilist zárt a magyarországi autópiac, de az eladások növekedése elsősorban a tavalyi alacsony értékekkel magyarázhatóak.  

Ahogy arra számítani lehetett nagyon erős számokat hozott az április az új járművek piacán, elsősorban a személyautók szegmensében. A kereskedők összesen több mint 10 ezer autót értékesítettek, ami 70 százalékkal haladja meg a tavaly áprilisi szintet. A növekedésben főszerepet játszik az, hogy tavaly áprilisban a járványhelyzet és az amiatt elrendelt kijárási korlátozások eredményeként bezuhantak az eladások. Ez mutatja, hogy tavaly áprilisban alig több mint 6 ezer új autó talált gazdára, 2019 áprilisában pedig több mint 12 ezer. Ebből az is látszik, hogy az idén áprilisi eladások még elmaradtak a két évvel korábbitól. Az év első négy hónapjában közel 43 ezer új személyautó került az utakra, éves szinten ez 10 százalékos bővülésnek felel meg, ugyanakkor 2019 azonos időszakához képest közel 9 százalékos hanyatlást takar.

A Datahouse Magyar Lízingszövetségnek elküldött adataiból látható az is, hogy az év első négy hónapjában a furgoneladások éves szinten 15 százalékkal, a nagyteherautó-értékesítések több mint 50 százalékkal növekedtek. 2019 azonos időszakához képest viszont ezek a piacok is még mínuszban maradtak. 

Egyelőre nehéz pontos prognózis adni a járműpiac idei alakulására a járvány okozta bizonytalanság miatt. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) előrejelzéséből az derül ki, hogy összesen 140 ezer új személyautó eladása várható 2021-ben, ami 10 százalékos piacbővülésnek felelne meg. A furgonoknál 13 százalékkal 25 ezerre növekedhet a darabszám, a nagyhaszon-gépjárművek (nagyteherautók) esetében 18 százalékos lehet a többlet, ami 4 ezer darabot jelentene.