Az autóvásárlás alappillére, de nem mindig látható

Interjú az Év Lízingszakemberével

Az év lízingszakemberének megválasztott Sasinszki Imre, az MKB Euroleasing kockázatkezelésért felelős vezetője szerint sokkal tudatosabbak ma már az ügyfelek, mint évekkel ezelőtt. Az évtizedes lízingpiaci múlttal rendelkező szakember beszélt a mostani válságról, az autóvásárlásokról. Valamint arról, mikor várható a kilábalás és mi lesz a jövőbeni növekedés motorja. Kiderül az is, hogy van a pénzügyekhez szorosan kötődő hobbi is a palettán, „történelmi alapokon”. Interjú.  

Évtizedes lízingpiaci múlttal rendelkezik, hogyan kezdődött?

Mindig is vonzódtam a pénzügyekhez, ezért is lettem közgazdász, majd szakközgazdász. Kezdetben tőkebefektetésekkel, azok kockázatával foglalkoztam. Aztán maradtam a kockázati oldalon, csak a lízingpiacon. Régóta a kockázatkezelés a fő szakterületem, amely az egyik alappillére a banküzemtannak, ezen belül a lízingnek. 

A kockázatkezelés talán bonyolultan hangzik sokak számára, pontosan mit csinál egy kockázatkezelő?

Egyrészt azért az egyik alappillére a finanszírozásnak, mert a kockázatok helyes felmérése és kezelése nélkül nem működnének a lízingkonstrukciók és a lízingcégek. Csak épp nincs annyira az előtérben. Emellett nagyon széles területet ölel fel, leegyszerűsítve egy-egy lízingcégnél az üzleti terület, tevékenység támogatója. A kockázatkezelésbe tartozik az ügyfélértékelés és ügyfélelemzés, a kiválasztott lízingtermék, vagyis a lízingbe adott eszköz és maga a finanszírozási konstrukció értékelése. Ha pedig megszületett a lízingkonstrukcióról a döntés, azaz megköttetett a szerződés, utána az ügyfélkezelésben kaphat szerepet a kockázatkezelés. Másképp bemutatva arról van szó: egy-egy cégnél az értékesítésért felelős üzletág arra törekszik, hogy minél több terméket, szolgáltatást adjon el. A kockázatkezelési terület is minél több eladást szeretne, de csakis biztonságosan, azaz, hogy biztosítva legyen a megtérülés.  

Egy lízingcégtől bármit lehet lízingelni, a legjellemzőbb célpontok, a járműveken kívül?  

Tulajdonképpen igen, amelyekben a lízingcég fantáziát lát, azaz jövedelmet hoz neki. A lízing esetében az ügyfél, mondjuk egy vállalkozás vagy magánszemély kiválasztja az adott eszközt és ahhoz keres finanszírozást. A lízing nagyon leegyszerűsítve egy eszközalapú, jellemzően 3-5 éves finanszírozási konstrukció. Azonban az adott eszközt meg kell vizsgálni. Többek között azt, hogy milyen az avulása, van-e másodlagos piaca, azaz használtan el lehet-e adni. Mindezek azért lényegesek, mert a lízingkonstrukció futamideje alatt a lízingcég a tulajdonosa az eszköznek. Összességében az autóknál, nagyobb járműveknél kézenfekvő a lízing, de rengeteg más eszközt, gépeket, termelésre alkalmas berendezéseket lehet lízingelni. Szinte majdnem mindent, amelyekre a kockázatkezelés rábólint. 

sasinszki_imre_kicsi.jpg

Ez azt jelenti, hogy minden egyes autót meg kell vizsgálni, amit lízingkonstrukció keretében adnak el a kereskedők?  

Az autófinanszírozás esetében egy sztenderdizált termék a lízing, egyszerűsített, gyorsan lebonyolítható folyamattal zajlik a finanszírozás. Egy-egy autókereskedőnél akár több lízingcég konstrukciója elérhető, emellett az autó- és járműimportőrök egy részének van saját lízingcége, amelyek az adott márka autóira biztosítanak finanszírozást. A lízingcégek ismerik az autók amortizációját, másodlagos piacát, így viszonylag gyors döntéshozatallal juthatnak finanszírozáshoz az érintettek. 

Milyen változások történtek az elmúlt években a kockázat szempontjából? Például az autófinanszírozásban, azon belül is a lakossági szegmensben?  

Egyrészt ma már tudatosabbak a vásárlók, a legtöbben nem vállalnak túlzott kockázatot vagy túlzott havi terheket. Sokan a legutóbbi, 2008-ban elmélyülő válság során ezt megtanulták. Emellett jogszabályi szinten is vannak korlátok, elég a jövedelemarányos törlesztési mutatóról, azaz a JTM-ről szóló előírásra gondolni, amely szerint egy-egy magánszemély nem vállalhat a nettó jövedelmétől függően havi 50 vagy 60 százaléknál nagyobb törlesztést. Emellett minimum 20 százalék önrészre is szükség van, a futamidő sem mehet el a végtelenségig, maximálisan 84 hónapra nyújthatnak autófinanszírozást a lízingcégek. 

Mondta, hogy az autófinanszírozásban egyszerűsített folyamat keretében lehet lízingfinanszírozáshoz jutni, mely más területeken, ágazatokban vannak még sztenderdizált lízingkonstrukciók?  

Például a mezőgazdasági gépeknél, azonban van némi eltérés az autófinanszírozáshoz képest. 

Mi lenne az?  

Miközben az autófinanszírozásban az adott futamidő minden hónapjában a ma már leginkább elterjed fix kamatozás esetén azonos összegeket, lízingdíjat, mindennapos nevén törlesztést fizet az érintett. Az agrárgépfinanszírozásban más a helyzet, a lízingdíj fizetése illeszkedik a mezőgazdaság szezonalitásához. Ez azt jelenti, hogy az agráriumban érintett cégeknél a tavasz beruházásigényes időszak, jelentős költségek merülnek fel és ősszel, a betakarítás után jönnek a bevételek. Éppen azért az agrárgépeknél nem havi rendszerességű, hanem jellemzően évente kétszer ősszel és télen fizetik az esedékes lízingdíjat a vállalkozások. 

Miért előnyös a lízing egy-egy vállalkozás szempontjából?

Rugalmas, költséghatékony megoldás. A vállalkozások a tevékenységükhöz, termelésükhöz szükséges, vagy egy kapacitásbővítés, hatékonyságnövelés esetén keresnek újabb eszközt és ahhoz finanszírozást. Kézenfekvő megoldás a lízing. Visszatérve az autófinanszírozáshoz, azért is logikus választás a lízing egy vállalkozás autóinál, mert ma már nyílt végű pénzügyi lízing konstrukció esetén útnyilvántartás nélkül visszaigényelhetik a lízingdíjakban megjelenő áfa felét az érintettek. Korábban is vissza lehetett igényelni, de akkor az üzleti használatról útnyilvántartást kellett vezetni. Az 50 százalékos átalány jelentős egyszerűsítést jelent adminisztrációs oldalról. 

Térjünk rá a lízingpiac alakulására, a koronavírus-járvány mekkora csapást okozott? A hiteltörlesztési moratórium milyen hatásai vannak, lesznek?

Szinte minden ágazatot sokkolt a járvány, így a lízingkonstrukciók iránti kereslet is visszaesett, ezért az évek óta tartós növekedés az idén megáll, a tavalyinál kisebb lesz a finanszírozott összeg, amely az egyik legfontosabb mutatója a lízingpiaci teljesítménynek. A hiteltörlesztési moratórium hatását egyelőre korai megmondani, mert egyrészt a napokban derült ki, hogy az idén március közepén elrendelt, cégekre és magánszemélyekre, másik oldalon pedig a lízingkonstrukciókra is vonatkozó moratóriumot fél évvel meghosszabbították, és nem a korábban meghirdetett moratórium szabályok lépnek mégse életbe 2021 január 1-től. Korai lenne pontos előrejelzéseket adni, mindenesetre készülünk rá a kockázatkezelési oldalon, nézzük a makroelemzéseket, ezen belül például a GDP, a munkaerőpiac és a termelékenység alakulására, vagy a munkabérek változására adott előrejelzéseket. 

Mikorra várható a kilábalás?  

Ezt a pandémiából adódó bizonytalanság miatt még nehéz megmondani. Ha sikerül megfékezni a járványt és megkezdődik a gazdasági élénkülés, akkor ismét növekedésnek indulhat a lízingpiac is. Reméljük a kedvező változások már jövő év elején láthatóvá válnak és ezért a 2021-es esztendő a lízingpiacon már legalább olyan lesz, mint az idei vagy jobb. Utána pedig ismét emelkedő pályára állhat. 

Mi lesz a növekedés motorja?

Ha a bizonytalanság eltűnik a rendszerből, akkor egyrészt az elhalasztott beruházások, vásárlások megjelennek a piacon, ehhez pedig finanszírozást keresnek majd a cégek és a magánszemélyek, utóbbiak jellemzően az autóbeszerzésekhez. Erre pedig készülnek a lízingcégek. Fontos azonban megemlíteni egy hosszabb távú trendet. Mégpedig azt, hogy a szigorodó környezetvédelmi és energiahatékonyságot fokozó előírások, valamint a környezettudatosság térnyerése miatt a korszerűbb, fenntarthatóbb gazdasághoz szükséges technológiák kialakításhoz szükséges gépek iránti kereslet is fokozódhat, ez pedig lehetőséget jelent azon lízingcégek számára, amelyek ilyen eszközökhöz nyújtanak finanszírozást. 

 

Névjegy:

Sasinszki Imre, az MKB-Euroleasing Autólízing Zrt. igazgatósági tagja, kockázatkezelési és követeléskezelési igazgatójaként dolgozik és két évtizedes lízingszakmai múltja van. Az idén hatvanadik életévét betöltő közgazdász és pénzügyi szakközgazdász képzettséggel rendelkező szakember a kilencvenes években a Magyar Fejlesztési Bank Rt.-nél kockázatelemzőként, majd befektetési igazgatóként dolgozott. Ezt követően váltott a lízingpiacra: több mint húsz évvel ezelőtt – 1999-ben – elvállalta az UniCredit Leasing-csoport eszköz és haszonjármű értékesítési területének vezetését, majd cégvezetővé történt kinevezését követően a követeléskezelési, illetve a kockázatelemzési területekért felelt. 2015-től dolgozik mostani posztján, az MKB-Euroleasing Autólízingnél.

 

Vály Judit, az MKB-Euroleasing Zrt. vezérigazgatója, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja kiemelte: „Sasinszki Imre kollégámmal húsz éve dolgozom együtt. Rendívül felkészült, lelkiismeretes szakember, aki ismeri a lízingpiac valamennyi területét, oktatóként is lehet rá számítani, emellett meggyőződéses lobbista is, ha a lízingszakma fejlődéséről van szó. Az elmúlt két évtized alatt megszámlálhatatlan alkalommal vett részt különböző konferenciákon, szakmai rendezvényeken azzal a céllal, hogy saját gondolataival átitatva bemutassa és népszerűsítse a lízingszolgáltatást. Azon túl, hogy kollégái, vezető társai rendkívüli módon tisztelik szakmai tudását, a lízingpiac szereplői is aktívan keresik meg szakmai kérdésekben.”

 

Sasinszki Imre, amikor nem a lízingpiaccal foglalkozik, akkor szabadidejének legnagyobb részét az unokáival tölti. Hobbija pedig kötődik a pénzügyi világhoz: rajong a történelemért, ehhez kapcsolódva pedig a numizmatikáért, régi érméket gyűjt, .