Továbbra is komoly bizonytalanságot okoz a koronavírus-járvány a magyar gazdaságban, így a beruházások és eszközbeszerzések szempontjából kulcsfontosságú lízingpiacon is. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai az év első negyedévben 20 076 új finanszírozási szerződést kötöttek. Ez minimális csökkenés - lényegében stagnálást - jelent 2020 azonos, a Covid járvány miatti visszaeséssel már szintén érintett időszakához viszonyítva, de 14 százalékkal elmarad a 2019 első negyedévében elért eredménytől. Miközben a szerződések száma éves szinten stagnált, a lízingcégek új kihelyezéseinek összege 14 százalékkal 163 milliárd forintra nőtt. Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke az adatokat értékelve kiemelte: „Mind a magánszemélyeknél, mind a vállalkozásoknál érezhető a pandémia számlájára írható óvatosság. Ez magyarázza, hogy a szerződések száma a múlt év első negyedévéhez képest stagnált. A finanszírozott összeg az egyik legfontosabb fokmérője a lízingpiac teljesítményének, de ennek a mostani növekedése nem az élénkülést mutatja, hanem elsősorban a járművek és a többi finanszírozott eszköz drágulásával, valamint egyes, a visszaeséssel kevésbé érintett piaci szegmens jó teljesítményével magyarázható.” Így szerepeltek a részpiacok A különböző lízingpiaci szegmensek közül a személyautó- és kisteherautó-finanszírozás területén mintegy 13 ezer új lízingszerződést kötöttek, szemben a tavaly 14 ezres darabszámmal. A lízingcégek 64 milliárd forrást helyeztek ki, ez 4 százalékos növekedést jelent, amelynek hátterében az autók árának jelentős emelkedése áll. A személyautó-finanszírozásból elsősorban a magánszemélyek hiányoznak, a céges oldal tartja magát. A flottapiacon - szintén az autódrágulás miatt - a finanszírozott összeg ugyanekkora mértékben, 21,7 milliárd forintra emelkedett. Élénkülést mutatott a 2019 vége óta gyengén teljesítő nagyhaszon-gépjárművek szegmens is, az eladások a tavalyi mélypont után növekedésnek indultak; ez látszik a lízingpiacon is: a kihelyezett összeg közel 28 százalékkal nőtt, így majdnem 32 milliárd forintot tett ki. Az agrárgép-finanszírozás, amely a múlt évi teljes piacon bekövetkezett visszaesés ellenére 7 százalékos bővülést ért el, az idei első negyedévben tovább növekedett. A finanszírozott összeg elérte a 23 milliárdos szintet. Az építőgép-finanszírozásban, ahol 2020-ban sikerült a korábbi évekhez hasonló kihelyezést elérni, szintén folytatódott a növekedési trend, a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai az idei év első három hónapjában több mint 7 milliárd forint értékben finanszíroztak építőgépeket, ez pedig 27 százalékos emelkedésnek felel meg. Sajnos az egyéb gépek-termelőeszközök estében viszont a negatív trend folytatódik: jelentősen, 35 százalékkal csökkent az új ügyletek volumene. A fordulatra itt tehát még várni kell. Zs. Nagy István hangsúlyozta: „Az első negyedévben elért növekedésben fontos szerepet játszottak a Magyar Nemzeti Bank kedvezményes programjához, az NHP Hajrá!-hoz köthető lízingkonstrukciók, ezek különösen a furgon-, a teherautó- és az agrárgépfinanszírozást húzták.” Mi várható? A lízingpiaci trendekről szólva Zs. Nagy István azt mondta, bár az idei évkezdet stabil piaci helyzetet mutat, továbbra is nagyon különböző módon alakulnak az egyes eszközcsoportok és a bizonytalanság továbbra is érezhető. Éppen ezért Magyar Lízingszövetség szerint egyelőre korai pontos előrejelzést adni a magyar lízingpiac idei teljesítményére: az biztosnak látszik, hogy a tavalyinál nagyobb lesz a vállalkozások beruházási kedve, ami a lízingpiacon is keresletet generál, ezért növekedés várható. A 2019-es rekordszinteket azonban az idén még minden bizonnyal nem éri el a magyar piac. |
|