Megállt az autódrágulás
Az új autók listaárának évek óta tartó növekedése megállt – közölte a Magyar Lízingszövetség. A szervezet – Eurotax adatai alapján készített - összeállításából az is kiderül, hogy egy autó 3 éves koráig közel 50 százalékot veszít az értékéből, ötévesen pedig már csak az eredeti ár 35-40 százalékát éri.
Fordulat történt az új autók piacán. Az idei év utolsó negyedében eddig beérkezett adatokból ugyanis az látszik, hogy megállt az új autók listaárának az első háromnegyed évben folyamatosan lassuló emelkedése. Régóta tartó trend tört meg ezzel: az akciók (árengedmények és készlet-kiárusítások) nélkül számított listaárak 2009-ben jelentősen, majd az azt követő években mérsékeltebben, de tovább emelkedtek. 2012 januárjában a nettó listaárak pedig drasztikusan nőttek, amelyet a személyautók esetében a regisztrációs adó csökkenése ellentételezett - derül ki a Magyar Lízingszövetség Eurotax adatai alapján készített összeállításából.
„A járműpiac 2014 első tizenegy hónapjában bekövetkezett bővülésében szerepe volt annak, hogy az idei év első kilenc hónapjában csak mérsékelten emelkedtek a listaárak, majd az utolsó negyedévben megállt a drágulás” – kommentálta az adatokat Jenei Viktor, a Magyar Lízingszövetség elnöke. A szakember utalt arra, hogy idén, január és november vége között 21 százalékkal bővült a járműpiac, azaz 81 744 új jármű talált gazdára, ezen belül éves szinten 20 százalékkal 61 ezerre nőtt személyautók eladása.
A Magyar Lízingszövetség összeállításából kiderül, hogy 20 ezres éves futásteljesítményt alapul véve egy személyautó maradványértéke az első év után több mint 30 százalékkal csökken, háromévesen már alig több mint 50 százalékra, ötéves korban pedig 35-40 százalékra csökkenhet ez az érték. Ez azt jelenti, hogy egy 6 millió forintos listaáron vásárolt autó hároméves korában alig több mint 3 millió forintot ér majd, ötévesen pedig 2,1-2,4 milliós értéket képviselhet. Jenei Viktor elmondta, hogy a kishaszongépjárművek - amelyek piaca január és november között az átlagot jóval meghaladó mértékben 41 százalékkal nőtt – a személyautóktól kicsit eltérően veszítenek értékükből. A kisteherautók ugyanis az első év végén 35 százalékkal érnek kevesebbet, szemben a személyautóknál jellemző 30 százalékkal, az ötödik évben azonban fordul a kocka: a kisteherautók az eredeti ár 45 százalékát érik, míg a többi személyautó 35-40 százaléknál tart ilyen korban.
Jenei Viktor a járműpiaci kilátásokról azt mondta, bár az idei jelentős bővülés a lízingpiacon is egyértelműen kedvező hatást fejt ki, ám elképzelhető, hogy a következő évben lassabb lesz a növekedés ebben a szegmensben, legalábbis, ami a lízingpiaci hatást illeti. „A gazdaság fejlődésével, a lakosság pénzügyi mozgásterének bővülésével azonban hosszabb távon stabil növekedés várható a járműpiacon, mind a lakossági, mind a vállalati szegmensben” – fogalmazott az elnök.