Kedvező változást hozhatnak az autópiacon az adólevonási jog érvényesítésére vonatkozóan várható új szabályok

Pozitív változás jöhet az autófinanszírozásban: egy uniós határozat alapján Magyarországnak lehetősége lesz azon szabályok módosítására, amelynek eredményeként a jövőben a mostaninál egyszerűbb lehet a magán- és üzleti használatban egyaránt lévő vállalati autók bérleti díja, valamint a nyílt végű lízing díja forgalmi adójának arányos levonásba helyezése. Ha megszületik az új szabályozás, akkor a Magyar Lízingszövetség szerint lökést kaphat az autó- és flottafinanszírozás, ezen keresztül pedig az újautó-piac is.

A jövőben egyszerűbbé válhat az autóhasználat kapcsán felszámított áfa levonásba helyezése a cégeknél, egy új uniós határozat eredményeként - közölte a Magyar Lízingszövetség. A magyarországi lízingvállalatokat tömörítő szervezet már régóta szeretné elérni, hogy a nem kizárólag üzleti célokra használt személygépkocsik bérleti vagy nyílt végű pénzügyi lízing díjánál a levonható áfa összegét átalányként is meg lehessen állapítani. Az egyszerűsítést célzó kérés azért indokolt, mert a mostani szabályozás alapján az áfa levonása csak részletes dokumentációval együtt lehetséges. Márpedig ez jelentős adminisztrációs terhet ró a vállalkozásokra.

A magyar kormány az elmúlt időszakban több olyan lépést tett, amelyekkel mérsékelte a vállalkozások adminisztrációs terheit és a Magyar Lízingszövetség által javasolt intézkedés is ebbe a sorba illik. A kérdés rendezése – miután az Európai Unióban egységesen szabályozott forgalmi adót érint – az EU jóváhagyását is igényli, amire jó esély mutatkozik, egy most megszületett uniós tanácsi határozat alapján. Egyébként hasonló, az elszámolás egyszerűsítését biztosító szabályozást már több tagállamban is bevezettek (szintén tanácsi jóváhagyás alapján).  Magyarországon ahhoz, hogy életbe léphessenek az új szabályok, a Parlamentnek is el kell fogadnia az erről szóló rendelkezéseket. A határozat szerint a választható átalány 50 százalék lenne, de aki ettől eltérő levonási hányadot szeretne érvényesíteni, az a jelenleg hatályos rendszer szerint is eljárhatna, vagyis igazolhatná az ettől eltérő mértékű üzleti használatot. 

 Piaci hatások

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára felhívta a figyelmet arra, hogy egy bonyolult folyamatról van szó, amelynek a már említett uniós határozat megszületésével fontos mérföldkövéhez értünk, de a konkrét jogszabály még nem született meg.  Éppen ezért még korai az új szabályozás gyakorlati alkalmazásáról beszélni „Ha viszont megszületik és életbe lép a törvénymódosítás, akkor a nem kizárólag üzleti célokra használt személygépkocsik bérleti díja, illetve nyílt végű pénzügyi lízing díja áfa-tartalma a jelenleginél jóval egyszerűbben vonható majd le” – fogalmazott a főtitkár. Az esetleges könnyítés pedig hozzájárulhatna ahhoz, hogy az egyébként jelentős növekedést mutató magyarországi autópiacon belül szintén komoly fejlődést mutató lízingfinanszírozás még nagyobb teret nyerjen. Emellett lökést adhatna a flottafinanszírozásnak is.

A főtitkár megemlítette, hogy a lízingpiacon az idén folytatódott a növekedés. A személyautó- és kisteherautó-finanszírozásban a kihelyezett összeg a második negyedév végén elérte a 119 milliárd forintot, ami 40 százalékos emelkedést jelent éves szinten, a flottapiacon a finanszírozott összeg 12 százalékkal növekedve 40 milliárd forintra rúgott. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai szerint mindkét piac számára kedvező változást hozhat az új szabályozás, amellett, hogy a magyar újautó-piac további bővülését is elősegítheti.