Egyedi eset? Vagy?

A januári bővülés után mínuszba került a magyar és az európai autópiac is. A kérdés, hogy csak átmeneti megingás vagy eljött a fordulat?

Februárban alig több mint 11 ezer új autót adtak el Magyarországon a Datahouse statisztikái szerint. Ez 1,3 százalékos csökkenést jelent. A visszaesés minimális, de az lényeges, hogy az elmúlt években mindössze néhány hónap volt, amikor csökkentek éves összevetésben az eladások. Így kivételesnek számít a múlt hónap.

 Igaz, az év első két hónapjára vonatkozó adatok még többletet mutatnak: januárban és februárban összesen több mint 21 ezer új autó kelt el, ez pedig 1,2 százalékos plusznak felel meg.

 

Forrás: Pixabay

A leglényegesebb kérdés, hogy a februári csökkenés átmeneti megingás volt a piacon vagy alacsonyabb fordulatszámra vált az elmúlt években igen jelentős bővülést mutató újautó-piac. A Magyar Lízingszövetség szakemberei már korábbi előrejelzésükben is figyelmeztettek arra, hogy mérséklődhet az autópiaci tempó.

A legfrissebb Datahouse-statisztikákból kiderül az is, hogy az autók mellett a lízingcégek számára kulcsfontosságú kisteheruató- és nagyteherautó eladások az év első két hónapjában elmaradtak az egy évvel korábbitól. A kisteherautóknál 11, a nagyoknál 19 százalékos a hanyatlás, előbbiekből 3566, utóbbiakból 641 darab kelt el az idén. Az európai adatok is hasonlóan alakultak: a személyautóknál 7,5 százalékos, a kishaszon-gépjárműveknél pedig 11,5 százalékos a visszaesés. 

Az autópiacon tehát lassulás várható, a lízingcégek szerepe éppen ezért felértékelődhet, hiszen az új autók drágulása miatt többen kérhetnek finanszírozást a kiszemelt járműre.