Rosszul fest a jövő

A februári járműeladásokról szóló posztunkban még azt a kérdést tettük fel, hogy átmeneti lesz-e a visszaesés, reménykedve abban, hogy a koronavírus-járvány nem okoz akkora pusztítást. A kérdés sajnos eldőlt.  

Már a márciust is jelentős visszaeséssel zárta a járműpiac. Az autókból, kis- és nagyteherautókból, buszokból, motorokból összesen 14 287 darab kelt el, ez 15 százalékos csökkenésnek felel meg. Az első negyedévben 40 246 darabot adtak el a kereskedők, ez 6,2 százalékos mínusznak felel meg - derül ki a Datahouse adataiból.

Az első negyedév járműpiaci adatai (Forrás: carinfo.hu / Datahouse) 

 

A személyautók piacán márciusban - éves szinten - 14,3 százalékkal 11 478 darabra süllyedtek az eladások, a kisteherautóknál 7 százalékos volt a visszaesés. Sokkal nagyobb veszteséget könyvelhetett el a buszok és a nagyteherautók piaca, előbbin 87 százalékkal 26-ra, utóbbin 52 százalékkal 224-re csökkent az eladott darabszám.

A járvány miatt a kilátások is kiábrándítóak. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének előrejelzése szerint az új személyautók piacán a járványhoz köthető válságintézkedések és a gyárleállások miatt áprilisban és májusban akár 50 százalékos lehet a csökkenés, de talán a második félév valamelyest kompenzálni tudja ezt a drasztikus zuhanást. A járműpiacon várható durva visszaesés a lízingcégeket is érinteni fogja, azaz a finanszírozásban is hanyatlás várható. Ugyanakkor a lízingcégek stabil háttérrel mennek neki a mostani krízisidőszaknak és megfelelő rutinjuk van a rendkívüli helyzetek kezelésében.