Kisebb-nagyobb mínuszok, válasz a korábbi kiugrásra - plusz egy jövőkép

Ahogy arra a lízingszakemberek felhívták a figyelmet, az idén szeptemberi kiugró autópiaci bővülés az egy évvel korábbihoz képest átmeneti volt. Októberben csökkent az autók és a furgonok eladása, igaz, csak 5 százalékkal, ami a járványhelyzethez mérten még jó eredménynek mondható.  

Majdnem 14 ezer új személyautó és furgont adtak el a kereskedők októberben a Datahouse statisztikái szerint, ami 4,7 százalékos visszaesést jelent éves összevetésben. A csökkenés elsősorban a koronavírus-járvány miatti bizonytalan és kedvezőtlen gazdasági helyzet számlájára írható. 

Érdemes viszont az októberi számok fényében megnézni a szeptemberieket is, abban a hónapban ugyanis jelentősen, több mint 20 százalékkal nőtt az autók és kishaszon-gépjárművek (furgonok) összesített eladása éves összevetésben. Ezzel a bővüléssel szeptemberben csak alig több mint 13 ezer darab autót és furgont adtak el a kereskedők. Tehát az októberinél valamivel kevesebbet. 

Forrás: Pixabay

 Ez pedig azt jelzi - amire a Magyar Lízingszövetség szeptemberben fel is hívta a figyelmet -, hogy a kilencedik hónapban látott kiugrás átmeneti volt és részben az egy évvel korábbi alacsony eladásokkal, azaz a bázishatással is magyarázható. 

Visszatérve a legfrissebb, októberi számokra: a járvány első hullámában látott durva visszaesések után jóval kisebb mínuszokat produkál havi szinten ez a szegmens. Ugyanakkor az is látszik, a tartós emelkedésre még várhatóan várni kell, ahhoz látni kellene a járvány végét, valamint a gazdaság fellendülését. Elég mélyről kell feljönnie az autó- és furgoneladásoknak, hiszen az év első tíz hónapjában alig több mint 119 ezer darabos eladásra van szó, ez pedig négyötöde az egy évvel korábbinak. 

A lízingpiac szempontjából kulcsfontosságú nagyhasznon-járművek - lényegében a teherautók, kamionok - piacán jóval nagyobb az idei visszaesés: tíz hónap alatt 2580 darab fogyott belőlük, ez pedig több mint 40 százalékkal marad el az múlt év első tíz hónapjában elért eredménytől. 

Az autó- és furgonpiacon, valamint a teherautóknál látott piacszűkülés a lízingfinanszírozáson is látszik, az alacsonyabb darabszám miatt a lízingcégek is kevesebb járműre tudnak finanszírozást nyújtani. Várhatóan azonban a járványhatás átmeneti lesz és a fellendülés után stabil növekedési pályára állhat a jármű-, ezzel összefüggésben pedig a lízingfinanszírozás.