Még kapaszkodni kell az emelkedőn

 

 Vegyes a képet mutat az új autók piaca: a járvány miatti tavalyi alacsony bázoshoz képest már pluszban vannak az eladások, de a pandémia előtti szint még messze van.

Újabb adatosrból látszik, hogy erősödik a járvány okozta múlt évi sokkból a nemzetközi és a magyar újautópiac. A Magyar Lízingszövetség - Datahouse-statiszikákon - alapuló összeállítása szerint több mint 75 ezer új személyautó került forgalomba az év első hét hónapjában. Bár ez 11 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi - járványhatás miatt - alacsony szintet. Ugyanakkor 16 százalékkal elmarad 2019 azonos időszakától, amikor majdnem 90 ezres eladásról volt szó.

Az új autók piacát visszafogja a környezetvédelmi normák szigorításához köthető drágulás, a vásárlók óvatossága, valamint a globális chiphiány, amely számos autóipari cégnél akadályozza a gyártást. A chiphiányból adódó problémát jól mutatja, hogy a kecskeméti Mercedes-gyár emiatt tart többhetes szünetet. A világ egyik legnagyobb autógyártója, a VW pedig a féléves jelentésében - a Napi.hu beszámolója szerint - jelezte, hogy a chiphiány igazán a második félévben lesz igazán látható a nemzetközi  autópipacon. komolyabb problámákat okozni az autógyártásban és autószállításokban.

Visszatérve a magyar piacra, éves szinten a furgoneladások az év első hét hónapjában 18 százalékkal nőttek éves szinten, de 2019 azonos időszakától 9 százalékkal elmaradtak. A teherautók esetében tavalyhoz képest 61 százalékos növekedés volt, míg a tavalyelőttitől 25 százalékos az elmaradás.