Mi történik az autópiacon? Mit szeretnének a főszereplők?

Továbbra is jelentős mínuszban van a magyar autó- és járműpiac a koronavírus-járvány negatív hatásai miatt, igaz, júliusban csökkent a hátrány. Most kiderül az is, hogy a márkaimportőrök mire számítanak az idén. Valamint az is, hogy a lízingcégek, a márkakereskedők és járműimportőrök mit szeretnének elérni.

Közel 68 ezer személyautó állt forgalomba az év első hét hónapjában, ez 25 százalékos visszaesésnek felel meg éves összevetésben. A koronavírus-járvány hatásával magyarázható hanyatlás jelentős, ám mérsékeltebb a korábbi hónapokban látottaknál: ahogy az a Lízing blogon korábban megírtuk, májusban például 50 százalékkal estek vissza az eladások.

Hanyatlás

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete legfrissebb összefoglalójában azt írta, a második félév remélhetőleg valamennyire kompenzálja majd az áprilisi, májusi drasztikus visszaesést.

A szervezet szerint, ha az év végéig nem lesznek a járvány esetleges második hulláma miatt újból jelentősebb korlátozások, akkor összesen 118 ezer személyautó találhat gazdára a magyar piacon, szemben a tavaly közel 158 ezer darabos eladással.

Szeretnék megfékezni a korszerűtlen használt autók importját

Az új autók piacának teljesítményét azonban nem csak a járvány, hanem a használt autók importja is befolyásolja. A különböző autós szervezetek (mint  az Autós Nagykoalíció, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz)) és a járművek finanszírozásában főszerepet játszó lízingcégeket képviselő Magyar Lízingszövetség, már régóta hangsúlyozzák, hogy a korszerűtlen, öreg személyautók behozatalát szigorítani kellene.

Ezt szeretné elérni a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete is, utóbbi szervezet legfrissebb elemzésében így fogalmaz: “A használtautó-behozatal továbbra is jelentősen meghaladja az új autókét, júniusban 12 196 darab, az első hét hónapban 77 280 használt személygépkocsi jött az országba.” A használtautó-import növekedésének megállítására mielőtt szükség lenne, mert sok koros, korszerűtlen autó is érkezik az országba.

Mi várható a személyautókon kívül?

Az MGE publikálta a többi járműszegmensre vonatkozó előrejelzését is.

  • Az új furgonokból (kishaszon-géprjáművek) 22 ezer kelhet el az idén összesen, szemben a tavalyi több mint 26 ezres darabszámmal.
  • A teherautók (nagyhaszon-járművek) piacán, 2300 darabos eladás szerepel a prognózisban, míg tavaly majdnem 5300 darab kelt el. Ezek eladásai már a tavalyi év második felében esni kezdtek, de kétségkívül ezen járművek piaca a válság legnagyobb vesztese.
  • A többi járműszegmens (motorkerékpárok, buszok) teljesítménye jóval stabilabb, közelíti a korábbi évekét.