Célkeresztben a zöldebb közlekedés

Ötletbörzét tart az európai lízingszervezeteket képviselő - a Magyar Lízingszövetséggel is együttműködő - Leaseurope: a tagvállalatok javaslatokat tehetnek arra, hogyan tehető környezetbarátabbá a közlekedés.

Elsősorban a fenntartható, azaz környezetbarát városi mobilitás fejlesztését célzó lépéseket kell bemutatni, ezek a fejlesztések pedig szorosan kapcsolódnak a zöld gazdaság kialakításáról szóló stratégiához.

A fő uniós célkitűzés, hogy 2050-re 90 százalékkal csökkenjen az üvegházhatású gázok kibocsátása. Így Európa lehetne az első klímasemleges kontinens a világon. A stratégia része, hogy közlekedés hozzáférhető, megfizethető és tisztább legyen. Emellett csökkenjen közlekedés okozta a zaj-, víz- és levegőszennyezés. A Leaseurope támogatja a stratégiai célokat, a szervezet szakértői szerint többek között támogatni kell a járműmegosztáson alapuló megoldásokat, valamint az elektromos járművek térnyerését.

Problémák, példák, javaslatok

A Leaseurope anyaga felsorolt olyan példákat, javaslatokat, intézkedéseket, amelyek egy fenntarthatóbb gazdaság, ezen belül zöldebb közlekedés irányába mutatnak. Lényeges szempont, hogy a lízingfinanszírozás keretében az utakra kerülő járművek “tisztábbak”, korszerűbbek, azaz alacsonyabb a károsanyag-kibocsátásuk a magánszféra által vásárolt és fenntartott járműveknél. A zöldebb közlekedés érdekében tervezett hatósági intézkedések viszont együttesen kezelik az országok járműflottáit, pedig az előbbi tényező miatt van különbség az autó- és járműállományon belül. Ezt pedig a szabályozási lépéseknél érdemes figyelembe venni.

Van tér a fejlődésre a járműmegosztás területén is, mert a kihasználtsága alacsonynak mondható, hétköznap alacsonyabb, hétvégén erősebb a kereslet a megoldás iránt. A lízingpiaci szakemberek úgy látják, hogy a járműlízing vagy -bérlés, valamint a járműmegosztás életképes alternatívája lehet a tulajdonlásnak. A lízingpiacnak törekednie kellene arra, hogy az EU támogassa a járműlízinget és -bérlést, valamint a megosztáson alapuló modelleket. Gátat szab a bővülésnek, hogy a határon átnyúló járműmegosztás és -használat ma még nem igazán működőképes, részben adózási okokból. A nemzeti adószabályok ugyanis nem engedik, hogy a külföldi rendszámú autók részt vegyenek a helyi forgalomban, az adóelkerülés minimalizálása érdekében. Ahhoz, hogy jármű és autótulajdonlás felől a megosztásalapú használat felé elmozduljon a piac, csökkenteni kellene a működési költségeket. Márpedig, ha ezek csökkennek, akkor könnyebben jelenthetnek meg új piaci szerelők.

A Leaseurope üdvözölné, ha az EU adózási és a fogyasztóvédelmi kérdéseken további útmutatásokat adna. A szervezet szakértői szerint olyan szabályokra van szükség, amely biztosítja az egyenlő versenyfeltételeket, például iparági sztenderdek bevezetésével. Többek között adózási, károsanyag-kibocsátási területen.

Tehát több akadálya is van a lízingfinanszírozáson, megosztáson alapuló modellek térnyerésének, mindazonáltal a Magyar Lízingszövetség és a magyar lízingcégek európai társaikhoz hasonlóan támogatják a fenntartható gazdaság kialakítását. Ez egyben fejődési lehetőséget is jelent a számukra: a lízingkonstrukciók segítségével a különböző cégek a legkorszerűbb, leghatékonyabb, legkörnyezetbarátabb gépekkel, járművekkel bővíthetik az eszközparkukat.