Pluszt pénz a villanyautókra - az elektromosok ellenállnak a válságnak

Segíti a villanyautók elterjedését, hogy a tisztán elektromos járművek megvásárlásához adható támogatási keretet 882 millió forinttal  kibővítette a kormány, így minden pályázó hozzájuthat a dotációhoz - közölte a Magyar Lízingszövetség, amely üdvözöl minden olyan programot, amelyek segítségével korszerűsödhet a magyarországi járműpark. A villanyautók egyébként válságállónak bizonyultak eddig, részben az állami támogatásoknak köszönhetően. Az uniós piacokon ugyanis 155 ezer tisztán elektromos autó kelt el az első félévben, ami 40 százalékos emelkedésnek felel meg, miközben a teljes piac 38 százalékkal zsugorodott. Magyarországon pedig 25 százalékkal több villanyautó kelt el. 

Mindenki megkaphatja az állami támogatást:  a kormány döntése alapján ugyanis 882 millió forinttal megemelik a pályázati keretösszeget, így a kiírási feltételnek megfelelően korábban benyújtott összes pályázat támogatásban részesülhet. A döntés érthető annak fényében, hogy az első körben 5 milliárd forintos keretösszeg nagyon hamar elfogyott. 

Olcsó villanyautó állami támogatással • Millásreggeli - a gazdasági muppet  show

A személyautó- és járműfinanszírozásban kulcsszerepet vállaló lízingcégeket tömörítő Magyar Lízingszövetség szerint örömteli a keretemelés, a pályázat ugyanis hozzájárul a környezetbarát autópark kialakításához,  és részben kompenzálja a koronavírus-járvány negatív járműpiaci hatásait. 

Válságálló villanyautók 

"Az idei első félévben az uniós piacokon éves összevetésben 38 százalékkal csökkentek az újautó-eladások. Ezzel szemben a tisztán elektromos személyautók piaca 40 százalékkal bővült, ami összesen 155 ezer darabos értékesítést jelentett” - idézte az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatait Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára.  Hozzátette: Magyarországon 1002 darab új villanyautó kelt el az év első hat hónapjában, ami 25 százalékos emelkedésnek felel meg. Ezzel szemben az összeladások alapján az első félévben 25 százalékkal csökkentek, ami közel 56 ezer új személyautó eladását jelentette. 

A Lízingszövetség összefoglalójából kiderül továbbá, hogy az uniós autópiacon az első félévben már 4,7 százalékos volt a tisztán elektromos autók részesedése, szemben az egy évvel korábbi  1,7 százalékkal, valamint a korábbi évekre jellemző marginális részesedéssel. A szakember szerint fontos kiemelni, hogy a pandémia miatt jelentősen, 38 százalékkal csökkentek az eladások, ám így is látványos az elektromos autók térnyerése. 

Tóth Zoltán azt is elmondta, hogy az villanyautó-vásárlási program mellett szintén segíti az elektromobilitás térnyerését az állami Zöld Busz Program, ennek keretében tíz év alatt az állam 36 milliárd forintos biztosít a villanybuszok beszerzésére. Ennek köszönhetően egy évtized múlva a nagyvárosokban közlekedő buszok akár fele elektromos hajtású lehet. 

Ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a keret nagyon gyors kimerülése is jelezte, hogy a mostani feltételek mellett komoly igény mutatkozik az elektromos autókra és ezért a pályázat minél előbbi újranyitására lenne szükség egy emelt kerettel.

Magyar Lízingszövetség: Idén már 100 milliárd forintnyi NHP-s lízingszerződést kötöttek a magyar vállalkozások

Idén összesen több mint 100 milliárd forint forrást nyújtottak a lízingtársaságok a vállalkozásoknak a kedvezményes jegybanki konstrukciók - az NHP fix és az áprilisban indult NHP Hajrá - keretében - közölte a Magyar Lízingszövetség. Csak az NHP Hajrához köthető lízingfinanszírozás öt hónap alatt meghaladta a 40 milliárd forintot. Az utóbbi konstrukcióban érintett cégek pedig átlagosan több mint 11 millió forinthoz jutottak a lízingkonstrukciók révén, amelyek átlagos futamideje 5,6 év. A lízingcégek szerint a kedvezményes finanszírozás segítségével megvalósuló eszközbeszerzések, fejlesztések tompítják a járvány negatív hatásait, emellett fontos szerepet kapnak a gazdaság újraindításában.

Bár a koronavírus-járvány szinte minden szektorban komoly visszaesést okozott, több ezer vállalkozás a jegybank kedvezményes programja, az NHP Hajrá keretében lízingforrásokat vett igénybe a beruházások, eszközbeszerzések megvalósítása érdekében - közölte a Magyar Lízingszövetség.

Fölényben a mikrovállalkozások

A szervezet összesítése és a jegybanki adatok szerint a lízingcégek az NHP Hajrá indulásától, azaz április végétől augusztus végéig összesen 3474 vállalkozáshoz helyeztek ki összesen 40,4 milliárd forintot. Egy-egy vállalkozás több mint 11 millió forint kedvezményes forráshoz jutott, az átlagos futamidő pedig 5,6 év.

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára elmondta: „A szóban forgó időszakban 2239 mikrovállalkozás kötött 22,3 milliárd forint értékű lízingfinanszírozási szerződést az NHP Hajrá keretében. Ezzel párhuzamosan 797 kisvállalkozás 12,1 milliárd, 438 középvállalkozás 6 milliárd forint lízingforráshoz jutott. Ebből az is látszik, hogy kulcsszerepe van az NHP Hajrának a beruházásoknál és a mikrovállalkozások is nagyon nyitottak a kedvezményes forrásból történő fejlesztésekre, eszközbeszerzésekre.” A Lízingszövetség által készített összefoglalóból kiderül az is, hogy az NHP Hajrá tavaszi rajtja előtt az NHP fix programban juthattak forrásokhoz a vállalkozások. Utóbbi keretében pedig összesen 228 milliárd forintot helyeztek ki a lízingtársaságok a magyarországi mikro, kis- és középvállalkozásokhoz. Az összegnek több mint a negyedét, összesen 60 milliárd forintot ebben az évben helyezték ki a lízingcégek. Ez egyben azt is jelenti, hogy a két NHP-s konstrukción belül csak ebben az évben több mint 100 milliárd forint lízingfinanszírozást vettek igénybe az érintett társaságok.

Tóth Zoltán elmondta azt is: „A korábbi időszakokhoz hasonlóan az idén is a mezőgazdasági gépek és a kishaszongépjárművek lízingjénél veszik a legnagyobb arányban igénybe az ügyfelek az NHP-s konstrukciókat. Ez utóbbiaknál a részesedés növekedése folyamatos, immár az ügyletek közel háromnegyede ebben a konstrukcióban jön létre. Emellett jelentős a jegybanki program aránya az építőgépek, a tehergépjárművek és az egyéb gépek, berendezések lízingfinanszírozásában is.” 

A lízingcégek jelentős szerepet vállalnak a gazdaság fellendítésében

A jövőről szólva a Magyar Lízingszövetség szakértője közölte: „A koronavírus-járvány miatt rendkívül bizonytalan, hogy az idei évben hogyan teljesít a magyarországi lízingszektor. A jelenlegi adatok és az előrejelzések alapján talán a tavalyi - egyébként rekordnagyságú - kihelyezés 75 százalékát érheti el a lízingpiac.” Noha több szektorban megkezdődött a visszakapaszkodás, de a lízingpiac számára legfontosabb területek, többek között a gépjárműpiac és általában a beruházások, eszközbeszerzések alakulása még jelentősen elmarad a korábbi évek szintjétől.

Mindenesetre a fenti számok is mutatják, hogy a lízingcégek jelentős szerepet vállalnak a gazdaság fellendítésében a piaci, valamint az NHP Hajrához köthető konstrukcióikkal.

Magyar Lízingszövetség: Vannak azért kivételek a járműpiacon

A koronavírus-járvány negatív hatásai sokkolták a nemzetközi és a magyar járműpiacot. Óvatosabbak lettek a vásárlók, a cégek elhalasztották a beruházásaikat, így a járműbeszerzéseket is, ennek eredményeként az új autók, furgonok és teherautók piaca 25-51 százalékkal szűkült Magyarországon. A magyar autópiac azonban európai összevetésben még is viszonylag jól szerepel. A járműpiacon belül pedig vannak jobban szereplő szegmensek, például a buszoké vagy a traktoroké. Az eszköz- és járműfinanszírozásban kulcsszerepet játszó lízingcégek a járvány utáni időszakra készülnek, amikor a gazdaság újraindulása miatt bátrabbak lesznek a vásárlók. A cégek pedig az alacsony kamatkörnyezetnek köszönhetően lízingkonstrukciók segítségével remélhetőleg megkezdik a beruházásaikat, például a termelőeszközök, ezen belül a járművek beszerzését.

Mínuszba fordította a korábbi években növekvő magyar járműpiacot a koronavírus-járvány. A járművásárlásokban kulcsszerepet betöltő lízingtársaságok is visszafogottabb érdeklődést látnak a finanszírozási oldalon - derül ki a Magyar Lízingszövetség részletes járműpiaci összefoglalójából.

A drasztikus visszaesés is még jó eredmény európai szinten

A magyar autópiacon a Datahouse adatai szerint közel 79 ezer új autó kelt el az év első nyolc hónapjában, ez 25 százalékos visszaesést jelent. Bár a személyautók piacának 25 százalékos szűkülése jelentős, Európában még ez a kedvezőbb eredmények közé tartozik. Igaz, az európai eladási adatokból még csak a féléves számok ismertek, ezek szerint régiós országokban, Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban a magyarországinál komolyabb, 26-35 százalékos volt a csökkenés, a teljes uniós autópiac pedig 38 százalékkal zsugorodott.

Magyarországon furgonokból az első nyolc hónapban 13 399 darab talált gazdára, ami szintén 25 százalékos hanyatlásnak felel meg. A nagyobb teherautókat magában foglaló szegmensben erőteljesebb visszaesés látható, a nagyhaszon-gépjárművekból ugyanis 1913 darabot adtak el a kereskedők, ez 51 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Ahogy azt a korábbi hónapok esetében is lehettet látni, a válság egyértelmű vesztese – érthető módon - ez a szektor. Ugyan augusztus hónapban a forgalomba helyezések a korábbiaknál kisebb esést mutatnak, de ebben szerepet játszik az is, hogy a gyárleállások miatt a korábbi időszak megrendeléseit sok esetben csak most tudták leszállítani. A korábbi években a teljes lízingpiac mintegy ötödét adó nagyhaszongpjármű-finanszírozás is feleződött.

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára azt mondta: „A járvány miatt csökkent az új autók, furgonok és nagyteherautók eladása. A magánszemélyek eleve óvatosabbá váltak, a vállalatok pedig válságüzemmódba kapcsoltak, a komolyabb beruházásokat, például a járműbeszerzéseket elhalasztották. Az autó- és járműgyárak leállása is visszafogta a piacot, emellett az euró árfolyamának emelkedése miatt emelkedtek a járművek árai, ez valószínűleg szintén negatívan befolyásolta az eladásokat”. Hozzátette: „Ugyanakkor vannak azért kedvező eredmények, amelyek a lízingfinanszírozási oldalról is láthatóak. Az autópiacon a nagycsaládosok autóvásárlási programja, amelynek keretében az érintettek maximum 2,5 millió forint állami támogatást kaphatnak új hétüléses autó megvásárlására, valamint a villanyautó-támogatási program is sikeres. Sőt, utóbbinak a kerete gyorsan kimerült, így érdemes lenne újra megnyitni azt. Ezek a programok segítették visszafogni az autópiaci zuhanást
A lízingpiac teljesítménye lényegében a piacot követi le: a finanszírozási arányok szerencsére nem változtak érdemlegesen, így a lízingcégek által megkötött új ügyeletek száma is mintegy negyedével esett vissza. Ugyanakkor – a növekvő gépjárműáraknak köszönhetően – a finanszírozott összeg kisebb csökkenést mutat.

Kivételek között a buszok és traktorok

A Magyar Lízingszövetség összefoglalója azt is kiemeli, hogy a járműpiacon belül a buszok és a traktorok például a kivételek közé tartoznak. Az autóbuszok piacát az állami és önkormányzati beszerzések határozzák meg, és ezeket kevésbé érinti a válság. Egy komolyabb augusztusi buszbeszerzésnek köszönhetően összesen 432 új busz került a magyar utakra az év első nyolc hónapjában, ami 19 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.

A traktorpiacon az eladások összességében 9 százalékkal csökkentek, ez egyrészt kedvezőnek mondható a járműpiac többi szegmensében látható két számjegyű visszaeséshez képest. Másrészt a hagyományos traktorok eladása augusztusban közel 30 százalékkal növekedést, azaz 122 darab új traktor kelt el. Tóth Zoltán szerint a mezőgazdaságot sokkal kevésbé érinti a kialakult gazdasági helyzet, a mezőgazdasági gépek finanszírozása is a korábbi évekhez hasonló volumeneket mutat. Ebben minden bizonnyal szerepet játszik a Magyar Nemzeti Bank NHP Hajrá programja, amelynek köszönhetően a lízingcégek kedvező finanszírozási konstrukciókat biztosítanak az agrárcégek gépvásárlásaihoz, az NHP pedig kiemelten népszerű az agrárgépek finanszírozásában.

Romboló importhatás és jövőkép

A Magyar Lízingszövetség egyetért az autópiaci szakmai szervezetekkel abban, hogy a magyar újautó-piac teljesítményét rontja a használtjármű-import. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint ugyanis az idén eladott 79 ezer új autó eladásával párhuzamosan több mint 87 ezer használt autó jött az országba. Kisteherautóból pedig több mint 9 ezer érkezett a külföldi országokból Ugyan ezek a számok alacsonyabbak, mint a tavalyi évben, de a csökkenés még így is kisebb, mint az új gépjárművek esetén.

Az autó- és járműpiaci cégekkel és szervezetekkel együttműködésben a lízingvállalatok a koronavírus-járvány lecsengése utáni időszakra készülnek. Amikor az alacsony kamatkörnyezett, az állami és jegybanki programok segítségével olcsó finanszírozási konstrukciókkal juthatnak hozzá a járművekhez, amelyek termelőeszközként javítják majd a vállalkozások teljesítményét és hozzájárulnak a gazdaság mielőbbi fejlődéséhez.

 

Mi történik az autópiacon? Mit szeretnének a főszereplők?

Továbbra is jelentős mínuszban van a magyar autó- és járműpiac a koronavírus-járvány negatív hatásai miatt, igaz, júliusban csökkent a hátrány. Most kiderül az is, hogy a márkaimportőrök mire számítanak az idén. Valamint az is, hogy a lízingcégek, a márkakereskedők és járműimportőrök mit szeretnének elérni.

Közel 68 ezer személyautó állt forgalomba az év első hét hónapjában, ez 25 százalékos visszaesésnek felel meg éves összevetésben. A koronavírus-járvány hatásával magyarázható hanyatlás jelentős, ám mérsékeltebb a korábbi hónapokban látottaknál: ahogy az a Lízing blogon korábban megírtuk, májusban például 50 százalékkal estek vissza az eladások.

Hanyatlás

A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete legfrissebb összefoglalójában azt írta, a második félév remélhetőleg valamennyire kompenzálja majd az áprilisi, májusi drasztikus visszaesést.