Legjobb megoldások - ilyen pénzügyi “magatartásra” van szükség a járványhelyzetben

 Ahogy az összes szereplő, úgy a gazdasági növekedés szempontjából és a pénzügyi rendszer fenntartása, működtetése, ezen keresztül a mindennapi pénzügyek biztosítása szempontjából kulcsfontosságú bankok, lízingcégek valamint biztosítók és az ügyfeleik számára is teljesen új helyzetet teremtett a koronavírus-járvány miatt lefulladó gazdaság. A Magyar Lízingszövetség partnere, az európai lízingszervezeteket tömörítő Leaseurope is részt vett abban a projektben, amiben az EU Bizottsága összegyűjtötte a legjobb gyakorlatokat, amelyeket érdemes követniük a pénzügyi szektor szereplőinek annak érdekében, hogy minél zökkenőmentesebben átvészelhető legyen a koronavírus-válság és mielőbb fejlődési pályára állhasson a világ és az európai gazdaság.

Lényeges, hogy a javaslatokban szereplő lépések egy részén már számos ország, köztük Magyarország már túl van, Például a magyar piacon már március közepén, azaz a koronavírus-járvány belföldi megjelenése után két héttel megszületett a hitelmoratóriumról szóló jogszabály, amely haladékot ad az adósoknak a törlesztés elhalasztására.

Moratórium, haladék és társai
A konzultációban részt vevő szakértők szerint fontos, hogy a pénzügyi szektor szereplői - beleértve a bankokat, bankcsoportokat, lízingvállalatokat, biztosítókat - egyértelművé tegyék, hogy a mostani helyzetben még rugalmasabban kezelik az adóssággal rendelkező ügyfeleiket. A kedvezőtlen pénzügyi helyzetbe adósok miatt érdemes fizetési haladékot adniuk, például 3-6 hónapos időszakra. Ezzel párhuzamosan a finanszírozó társaságoknak tájékoztatást kell adniuk arról, hogy azok az adósok - legyen az vállalat vagy magánszemély - akiknek az anyagi helyete megengedi, folytassák a törlesztést.

A moratóriumot, törlesztési halasztást széles körben elérhetővé kell tenni és a feltételeket egyértelműen meg kell fogalmazni. A halasztásnak azokra a konstrukciókra, köztük jelzáloghitelekre, fogyasztási kölcsönökre, lízingszerződésekre kell vonatkoznia, amelyek még a koronavírus-járvány kitörése előtt születtek. A magyarországi moratórium ennek megfelelően működik.
Lényeges szempont pénzügyi stabilitási oldalról, hogy a moratóriumba belépők csak fizetési haladékot kapnak. Nem pedig arról van szó, hogy elengedik a tartozást az érintett finanszírozók. Ugyancsak világosan tájékoztatást kell adniuk a pénzügyi szereplőknek az ügyfelek felé arról, hogy a moratórium lejárta után mekkora havi teherrel kell számolniuk.

Kiszolgáltatott helyzet
Az összefoglaló kiemeli, hogy a legkiszolgáltatottabb adósokkal szemben a legnagyobb rugalmasságra van szükség annak érdekében, hogy hosszú távon partnerek maradhassanak. Szükség esetén egyeztetésre vagy az adósság átütemezésére van szükség akár tanácsadók bevonásával.
Azt, hogy ki számít különösen kiszolgáltatott helyzetben lévő adósnak, a nemzeti jogszabályoknak kell meghatároznia. Amíg ezeket nem dolgozzák ki a döntéshozók, addig a pénzügy szektor szereplőinek azokat kell ide sorolnia, akiknek a bevételei a koronavírus-járvány miatt lényegesen csökkent. Mindeközben a pénzügyi vállalkozásoknak figyelniük kell arra, hogy a hitelportfóliójuk, minősítésük ne romoljon, tehát a járvány miatt kialakult rendkívüli helyzetben a kockázatkezelésre kiemelt figyelmet kell fordítani. Emellett a vonatkozó tőkeszabályoknak, hitelezési, finanszírozási előírásokat szigorúan be kell tartaniuk.

Nem legyen túlárazás!
A szakértők a már meglévő szerződések mellett az új megállapodásokra, hitel- és lízingkonstrukciókra is adnak tanácsokat. A finanszírozók az új források nyújtásával nagyban hozzá tudnak járulni a vállalkozásokat ért kedvezőtlen hatások csökkentésében, és fontos szerepük van a gazdaság újraindításában. A kockázatvállalásnál tanúsítandó megfelelő körültekintés mellett a szokásosnál is nagyobb szükség van a különböző állami vagy magán hitelgarancia-nyújtókkal való együttműködésre.
Nagyon fontos, hogy a lízingcégek, bankok az új szerződéseknél is a piaci helyzetnek és kockázati profiloknak megfelelően sorolják be az ügyfeleket. Azaz a negatív piaci hangulat miatt ne árazzák túl a konstrukciókat, mert ezek akadályozzák a fellendülést. Hanem fair árakon nyújtsanak forrást akár a magánszemélyeknek, akár a vállalkozásoknak.

Fontos továbbá a lehetőség szerint gyors, bürokráciamentes folyamat kialakítása a hitelbírálat és a folyósítás során.

 

Magyar Lízingszövetség: Új időszámítás indult a magyarországi villanyautópiacon

Nagyon gyorsan kimerült a tisztán elektromos meghajtású autókhoz igényelhető állami támogatási keret. A Magyar Lízingszövetség és a GÉMOSZ szerint ez azt jelzi, hogy a legújabb támogatási konstrukció jelentősen megmozgatta a piacot. A két szervezet abban bízik, hogy a következő időszakban új, akár megemelt keretösszeg fogja segíteni a vásárlókat. Az elektromos személyautók az Európai Unió autópiacán egyre népszerűbbek, az idei első negyedévben 6,8 százalékos volt a részesedésük, szemben az egy évvel korábbi 2,5 százalékkal, Magyarországon pedig az első negyedévben 1004 darab új elektromos autó kelt el, ami 64 százalékos növekedésnek felel meg.  

Sikerrel indult a kormány tisztán elektromos autók vásárlására létrehozott új programja: az összesen 5 milliárd forintos keretösszeg lényegében néhány óra alatt kimerült. Több mint 2 ezer tisztán elektromos autó és segédmotoros kerékpár megvásárlásához érkezett be kérelem. Az autó- és járműfinanszírozásban kulcsszerepet vállaló lízingvállalatokat képviselő Magyar Lízingszövetség üdvözölte az új programot, mivel az elektromobilitás már most és a következő időszakban is az egyik legfontosabb tényező lesz a járműpiacon. E trend elindításához, megerősödéséhez azonban egyelőre elengedhetetlen a hatékony állami támogatás. Az új pályázat sikere jelezte, hogy ezen feltételek mellett a vevők oldaláról is jelentős a kereslet az új, környezetkímélő technológiával működő járművek iránt. 

Gablini Gábor, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ) elnöke hozzátette: újra bebizonyosodott, hogy az olyan állami programok tudnak igazán sikeresek lenni, melyek feltételei a szakmai szervezetek bevonásával alakulnak ki, és minden résztvevő támogatását élvezik. 

A Magyar Lízingszövetség az Európai Autógyártók Szövetségének (ACEA) adatait ismertetve közölte: Az uniós országokban a tisztán elektromos autók részesdése az újonnan forgalomba helyezett személyautóknál az idei első negyedévben 6,8 százalékos volt, szemben az egy évvel korábbi 2,5 százalékkal. Magyarországon a hivatalos ACEA-adatok szerint az év első negyedében 1004 darab új, tisztán elektromos autó került forgalomba, ez 64 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben. 

Ez az arány a mostani pályázat keretében eladott autókkal még tovább fog javulni. Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára kiemelte, hogy az állami támogatás mellett mind pénzügyi, mind operatív lízing formában igénybe vehető finanszírozás. A lízingcégek maguk is mindent megtesznek, hogy az elektromos autók minél kedvezőbb feltételekkel legyenek elérhetőek akár a céges, akár a magánszemély ügyfelek számára – hangsúlyozta. 

A két szervezet képviselői remélik, hogy az elektromos autók beszerzését támogató programra szánt, új, akár megemelt keretösszeg fogja segíteni a vásárlókat a jövőben és ezzel újabb lendületet kaphat a villanyautók piaca.

Így teljesített a lízingpiac az első negyedévben

Feleződött a magyar autópiac

 Májusban közel 50 százalékkal csökkentek a járműeladások, az év első öt hónapjában pedig 26 százalékos volt a csökkenés.

Összesen 8434 új jármű (személyautó, kis- és nagyteherautó, busz, motorkerékpár) kelt el a magyar piacon májusban a Datahouse adatai szerint. Ez több mint 53 százalékos visszaesést jelent éves szinten. Igaz, az eddigi mélypontot jelentő április 8190 darabos eladáshoz képest némi javulást jelent.

 

Forrás: Pixabay

A hanyatlás a koronavírus-járvány miatt korlátozásokkal, keresletcsökkenéssel magyarázható elsősorban. A különböző járműkategóriák eltérően szerepeltek májusban. 

Az év elején még lendületben volt a járműpiac, ennek köszönhető, hogy az év első öt hónapjában a májusinál jóval mérsékeltebb volt a csökkenés. Januártól május végéig ugyanis összesen ugyanis  57 ezer új járművet vásároltak a magyar piacon, ez pedig 26 százalékos visszaesésnek felel meg. A személyautó-eladások szintén 26 százalékos csökkenése mellett a kisteherautók piaca 22 százalékkal szűkült. A buszoknál 10 százalékos volt a mínusz, a nagyteherautók eladása pedig 55 százalékkal mérséklődött. 

Egyelőre nagyon bizonytalan a járműpiaci és a gazdasági helyzet a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásai miatt - erre utaltak az Magyar Lízingszövetség szakértői is az első negyedéves lízingpiaci eredmények ismertetésekor. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségével együtt a Lízingszövetség is arra számít, hogy az idei eladások a tavalyi év 75 százalékát érik majd el. 

Fontos azonban, hogy a járműfinanszírozásban főszerepet játszót lízingcégek készek a járványt követő újraindulásra. Bár kétségtelenül komoly sokkot él át a gazdaság, de a vállalkozások számára indított, különböző jegybanki és állami programokon keresztül a lízingcégek valamennyi vállalkozás számára tudnak rugalmas finanszírozási konstrukciókat nyújtani, ezekkel a beruházásokkal pedig fel lehet gyorsítani a kilábalás ütemét.

Komoly szerepet vállalnak a kilábalásból és a későbbi fejlődésből a lízingcégek

Megtorpant a lízingpiac a válság következtében

Összesen 146 milliárd forintos kihelyezéssel zárta az első negyedévet a magyar lízingpiac, ami 10 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. A csökkenés egyértelműen a koronavírus-járvány negatív hatásaival magyarázható. Az autófinanszírozásban 4 százalékos, a flottapiacon 1 százalékos növekedés volt. Igaz a teherautóknál és az agrárgépeknél két számjegyű visszaesés következett be. A kilátások rendkívül bizonytalanok, a lízingszakma azzal számol, hogy a finanszírozott összeg a tavalyi 70-75 százaléka lehet az idén.  

Az évek óta tempós növekedésben lévő magyarországi lízingpiac az idei első negyedévben - a koronavírus-járvány miatt - megtorpant. Bár a lendületes évkezdés után márciusban már megjelentek a járvány kedvezőtlen hatásai, a lízingpiac viszonylag jó eredménnyel zárta az első negyedévet - közölte a Magyar Lízingszövetség. Az év első három hónapjában a finanszírozott összeg 146 milliárd forintot tett ki. „Ez 10 százalékos csökkenést jelent éves összevetésben, de megfelel a 2018-as szintnek, a korábbi éveknél pedig magasabb összeget jelent” - mondta Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. Hozzátette: „A lízingpiac számára a járműeladások és a beruházások kulcsfontosságúak, márpedig ezekre elsőként és drasztikusan hatott a járvány, ennek is szerepet volt abban, hogy az első negyedév gyengébben sikerült.” 

 

Több szegmens is pluszban maradt

A személyautók és furgonok esetében a finanszírozott összeg megközelítette a 63 milliárd forintot, ez 4 százalékos többletet jelent éves szinten.  Ez elsősorban a januári és februári stabilabb eladásokkal magyarázható. A lízingkonstrukciók jelentőségét mutatja, hogy miközben 6 százalékkal kevesebb új személyautó és kishaszongépjármű kelt el, a lízingszerződések száma csak 1 százalékkal esett vissza, ami lényegében stagnálást jelent. A flottaszegmensben is sikerült tartani a tavalyi szintet, 21,5 milliárd forintra rúgtak a kihelyezések. A flottapiacról Tóth Zoltán elmondta, ez a szegmens hagyományosan kevésbé kitett a konjunkturális ingadozásoknak, a nagyobb flották cseréje többnyire a terveknek megfelelően alakul, de itt sem várható a korábbi volumen tartása. Az autópiaci eladásokra és az autófinanszírozásra a kereslet nehezen kiszámítható hatása mellett még a termelés leállítása és a folyamatban lévő technológiai átalakulás is hat.  

 

Az autóknál és a flottáknál elért többlettel ellentétben a teherautó-finanszírozásban - 36 százalékkal 25 milliárd forint alá csökkent a finanszírozott összeg, párhuzamosan azok eladásai zuhanásával. Már a múlt év második felétől fokozatos a visszaesés ezen a piacon a fuvarozói ágazatban megjelenő problémák miatt. A korlátozó intézkedések és a visszaeső gazdaság rendkívül erősen érinti ezt a szektort, ami egyre erősebben jelentkezik az új tehergépjárművekre és azok finanszírozására vonatkozó igényben.   

Visszafogottabb teljesítmény a tavalyi rekorderektől

A mezőgazdasági gépek - amelyeknél 2018-ban és 2019-ben is rekord született - az idei első negyedévben gyengébben szerepeltek, ami részben pont a korábbi kiugró teljesítménnyel magyarázható. A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai közel 13 milliárd forint értékben finanszíroztak agrárgépeket, ez pedig 24 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Tóth Zoltán kiemelte: „A Magyar Nemzeti Bank kedvezményes hitelprogramja, az NHP továbbra is nagyon jelentős szerepet játszik ebben a szegmensben, ugyanis az új mezőgazdasági gépekre kötött lízingszerződések 96 százaléka kötődik hozzá.” 

Az tavaly szintén rekordszintre emelkedő építőgép-finanszírozás az idei év első három hónapjában 5,6 milliárd forintra rúgott. Ez ugyan 9 százalékos visszaesésnek felel meg, de egyúttal kedvező eredmény, tekintettel a az építőgépek keresletének várható  mérséklődésével. 

A 2019-es évben szintén nagyon jól teljesítő egyéb gépek – termelő-berendezések területén is komoly, 14 százalékos csökkenés következett be. Ez szintén nem meglepő, hiszen ez az egyik leginkább konjunktúra-kitett szegmens.   

Rendkívüli bizonytalanság nehezíti a tervezést

Tóth Zoltán a kilátásokról azt elmondta, hogy a járvány miatt nagyon bizonytalan a gazdasági környezet, mind a magyar, mind a nemzetközi piacon. Bár a magyar GDP az első negyedévben még 2,2 százalékos növekedést ért el, a második negyedévben jelentős visszaesés várható és az idén is a legtöbb előrejelzés komoly recesszióval, 2021-ben pedig csak részleges felépüléssel számol. „Kérdéses, hogy mikor áll helyre az autó- és gépgyártás, a kereslet mikor tud visszakapaszkodni, ahogy az is bizonytalan, hogy lesz-e esetleges második hulláma a járványnak és az milyen gazdasági sokkot okoz” - tette hozzá a főtitkár. 

Tóth Zoltán közölte továbbá, hogy a magyar lízingpiac évek óta lendületes fejlődést ért el, 2018-ban 13 százalékkal 690 milliárd forintra, tavaly további 7 százalékkal nőtt a finanszírozott összeg, ráadásul a múlt év növekedés duplája az európai lízingpiacon végbement növekedésnek. „A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai az idei év elején még azt tervezték, hogy az idén a tavalyinak megfelelő 740-750 milliárd forint körüli finanszírozott összeggel ér véget a 2020-as év, ám a koronavírus-járvány miatt kialakult általános gazdasági válság ez a cél teljesíthetetlenné tette.”

Az év egészében a tavalyi 740 milliárdos kihelyezés 70-75 százalékának van realitása, vagyis 520-550 milliárd forintos év lehet az idei. A különböző részpiacok közül a nagyhaszon-gépjárművek és az egyéb gépek lehetnek az legproblémásabb szegmensek ebben az évben. Emlékeztetett, hogy mivel a lízing elsősorban az új eszközök beszerzéséhez, vagyis a beruházásokhoz, fejlesztésekhez kötődik, ezért a gazdasági erősödés vagy visszaesés hullámai felerősödve jelentkeznek nála.    

A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai szerint a járvány negatív hatásait enyhíthetik a különböző jegybanki és állami gazdaságösztönző és finanszírozási programok. Például a Magyar Nemzeti Bank NHP Hajrá! névre keresztelt programja, amelynek keretében 1500 milliárd forintos forrás áll a vállalkozások rendelkezésére. A lízingpiac emellett arra számít, hogy az idei visszaesés utáni újraindulásban és az utána várható fejlődésben a lízingcégek az eddiginél is fontosabb szerepet kaphatnak, különösen a lízingkonstrukciók iránt egyre fogékonyabb kis- és középvállalkozások beszerzéseiben, fejlesztésiben, beruházásiban, ezen keresztül pedig a növekedésükben.

Magyar Lízingszövetség: Szélesebb vásárlói kör számára lesz elérhető az elektromos autó

Változó feltételekkel indul újra az állami támogatási rendszer

A klímacélok elérése és a villanyautózás ösztönzése érdekében új állami támogatási rendszerben kaphatnak támogatást a villanyautó-vásárlók, a jövőben 2,5 millió forint vissza nem térítendő támogatás kérhető a 11 millió forintnál olcsóbb tisztán elektromos autókra. A Magyar Lízingszövetség és a Gémosz örömtelinek tartja az új támogatási rendszert, amely fontos lépés a környezetkímélőbb autópark létrehozásában - közölte a két szervezet. Magyarországon egyébként a koronavírus-járvány miatt 17 százalékkal csökkenő újautóeladásokkal szemben a tisztán elektromos autók eladása 36 százalékkal nőtt az idei év első négy hónapjában.  

A magyar autópiac jövője szempontjából kiemelkedő lépést jelent a villanyautókra vonatkozó új állami támogatási rendszer, amelynek elindítása időzítése is üdvözlendő, hiszen a koronavírus-járvány miatt az újautó-eladások Európa-szerte és Magyarországon is visszaestek - közölte a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (Gémosz) és az újautó-eladások finanszírozásában kulcsszerepet vállaló lízingcégeket tömörítő Magyar Lízingszövetség.

13 villanyautó, amit 5,5 millió forint alatt megkaphatunk ...

Az új állami támogatási rendszerben - amelyet a Klíma és Természetvédelmi Akcióterv keretében vezet be a kormány - a maximum 11 millió forintos új, tisztán elektromos autókra 2,5 millió forint támogatás kérhető, a maximum 15 millió forintba kerülő új villanyautókra pedig 0,5 millió forint vissza nem térítendő támogatás igényelhető. A támogatás mind pénzügyi, mind operatív lízing igénybe vétele mellett is pályázható. 

Pesti Tímea, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja kifejtette, hogy az alsó ársávban megnövelt állami támogatás miatt az elektromos autó használatának teljesköltség-mutatója versenyképes, sőt, kedvezőbb lehet a hagyományos motorral szerelt autókhoz képest. „Ez mind a magánszemélyek, mind a cégek, mind a flottaüzemeltetők számára vonzóbbá teszi a villanyautókat” - tette hozzá a Magyar lízingszövetség szakembere.  Gablini Gábor, a Gémosz elnöke pedig arról beszélt, hogy az új támogatási rendszer igazságosabb az olcsóbb autók intenzívebb támogatása miatt, így jóval szélesebb kör számára válnak elérhetővé a villanyautók. Kiemelte azt is, hogy a pályázati rendszer az eddiginél egyszerűbb lesz és a támogatást gyorsabban kapják meg az érintettek. Emellett az elektromos autók gyorsabb terjedése segíti a klímacélok megvalósítását is. 

Magyarországon az idei első negyedévben összesen 517 új, tisztán elektromos autót helyeztek forgalomba az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) adatai szerint, ez közel 36 százalékos emelkedést jelent éves összevetésben. Tehát a villanyautóknál növekedés történt, szemben a teljes újautó-piacon mért - a koronavírus-járvány miatti kereslet visszaesésből adódó – márciusig még csak 5, de áprilisig már majd 17 százalékos csökkenéssel. Persze az új villanyautók részesedése a teljes piacon még alacsony, de hosszabb távon, várhatóan egyre nagyobb szelet jut majd nekik. 

Pesti Tímea, a Magyar Lízingszövetség elnökségi tagja azt mondta: A villanyautókra vonatkozó új támogatási rendszer miatt a vállalati flottákban is növekedhet az elektromos autók részesedése, ahol a lízingfinanszírozás és a flottakezelés hagyományosan erős, így a lízingcégek számára is egyre fontosabb ez a trend.   

Kétszer akkora növekedés volt Magyarországon, mint Európában

Továbbra is jóval nagyobb ütemet diktál a magyar lízingpiac, mint az európai. A múlt évben az európai piacon az új szerződések összege 3,1 százalékkal nőtt, szemben a magyarországi 7 százalékos többlettel - közölte a Magyar Lízingszövetség. Bár a koronavírus-járvány negatív hatásai mind az európai, mind a magyar lízingcégeknek kihívást jelent, de a társaságok készen állnak a gazdasági újraindítására, vagyis arra, hogy rugalmas finanszírozási konstrukciókkal hozzájáruljanak a különböző beruházásokhoz, fejlesztésekhez.

Növekedést ért el 2019-ben az európai lízingpiac. Összesen 357 milliárd euró értékben kötöttek új szerződést a Magyar Lízingszövetséggel is együttműködő Leaseurope-hoz tartózó lízingcégek, ami 3,1 százalékos, igaz, lassuló emelkedésnek felel meg 2018-hoz képest. A Leaseurope előzetes - nem teljes körű adatai - szerint a járműfinanszírozás területén 3 százalékkal 236 milliárd euróra nőtt az új ügyletek értéke, az eszközfinanszírozás esetén pedig 2,8 százalékos növekedéssel 105 milliárd euró fölé nőtt.

A magyar piac az európai előtt - mi történt a régióban?
A teljes európai lízingpiacon belül a különböző országokban eltérő volt a növekedés mértéke. „A magyar piac az elmúlt évekhez hasonlóan jóval nagyobb ütemben növekedett: az euróban számolt 2,3 milliárdos finanszírozott összeg közel 7 százalékos magyarországi emelkedésnek felel meg, ez pedig több mint kétszerese az európainak” - kommentálta a Leaseurope adatait Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára. 

Az európai porondon kiemelkedő növekedés ért el az ausztriai lízingpiac, ahol az új szerződések értéke megközelítette a 8,6 milliárd eurót, vagyis több mint 12 százalékos volt az éves növekedés. A régión belül a cseh lízingpiacon 4,5 százalékkal több mint 4 milliárd euróra, Szlovákiában 6,1 százalékkal 2,5 milliárd euróra nőtt a finanszírozott összeg. Ezzel szemben Lengyelországban 6 százalékkal 18,1 milliárd euróra csökkent az új üzletek volumene. 



Készen állnak a lízingcégek
Jurgita Bucyte, a Leaseurope szenior tanácsadója az európai lízingpiac idei teljesítményéről azt mondta: a 2020-as évre eleve lassabb gazdasági növekedésre lehetett számítani az európai gazdaságban, a koronavírus-járvány pedig világszerte, így Európában is kihívást jelent. Emellett a járvány hosszabb távú hatása aggodalomra adhat okot. Ugyanakkor a lízingcégek - ahogy a korábbi krízisidőszakok idején - most is törekszenek arra, hogy a finanszírozói oldalon kulcsszerepet vállaljanak a gazdaság újraindításában, különösen a kis- és középvállalkozások fejlődésében. 

„A Magyar Lízingszövetség tagvállalatai is készen állnak arra, hogy a járvány lecsengése után mielőbb hozzájáruljanak a gazdaság élénkítéséhez” - mondta Tóth Zoltán. Fontos szerepet kaphat ebben a magyar jegybank kedvezményes hitelprogramja az NHP Hajrá!. Hozzátéve, hogy a lízingkonstrukciók a korábbi NHP programokban is igen népszerűek voltak.  Tavaly január óta az NHP Fixben például összesen 466 milliárd forintnyi forrásra kötöttek szerződést a különböző cégek, a lízingkonstrukciók részesedése pedig 44 százalékos volt, vagyis a teljes összeg közel fele köthető hozzájuk. 

Újraindulásra kész az autópiac

Ahogyan arra számítani lehetett, áprilisban - a koronavírus-járvány miatti korlátozások eredményeként - alig tizedére csökkentek az újautó szerződéskötések. A korábbi megrendelések miatt ez a drámai visszaesés  csak részben látszik meg a forgalomba helyezési számokban: az előző hónapban 6170 új személyautót helyeztek forgalomba, ami éves összevetésben így is több mint 50 százalékos csökkenésnek felel meg.  

Az év első négy hónapjában így összesen 38 841 darab új autó kapott rendszámot, 17 százalékos csökkenést okozva a tavalyi évhez viszonyítva, ez pedig az autóvásárlások 40 százalékát finanszírozó lízingcégeknél is visszaesést hozott. A zuhanás után májusban javulhat a helyzet, mert az autószalonok újra működnek. 

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára azt mondta: „Az autópiac és a járműfinanszírozás is egyike azoknak az ágazatoknak, amelyekben a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásai azonnal megjelentek. Európában és Magyarországon is drasztikusan csökkentek az eladások a járványhelyzet miatt, részben a kereslet visszaesése és az autószalonok bezárása miatt. Éppen ezért kiemelt jelentőségű, hogy május elejétől az autószalonok újra működnek.” 

Gablini Gábor, a Gémosz elnöke hozzátette: „Magyarországon közel 700 újautó-eladással foglalkozó szalon működik. Április hónapban az új szerződések száma alig haladta meg a tavalyi áprilisi volumen 10 százalékát, ami súlyos hatással lehet a márkakereskedőkre is. Ezért is jó hír, hogy megélénkülhet a forgalom a szalonokban, egyszerűen és gyorsan, az egészségügyi protokoll előírásának megfelelően, vásárolhatnak ismét az ügyfelek.” 

A két szervezet közleményéből kiderül, hogy az eladások lassú felfutásával lehet számolni, és jó esetben, az év vége felé közelíthetik meg azok a tavalyi számokat. Bár pontos előrejelzést még nem lehet adni az új járművek piacának alakulására, szakértők szerint, állami autócsere program nélkül, 2022-23-ra érheti el leghamarabb az új autók értékesítése a 2019-es darabszámot. A kishaszon járművek esetében valószínűsíthető azonban, hogy a magyar jegybank kedvezményes hitelprogramján, az NHP Hajrá!-n keresztül, támaszt kaphat a kereslet. 

Ugyanakkor sokan várják az elektromos autók beszerzését támogató állami pályázat mielőbbi újraindítását. Remélhetőleg lehetőség lesz a támogatások növelésére, az eljárás egyszerűsítésére, ezzel is támogatva nemcsak az autópiac magára találását, de a zöld átmenetet is.

Történelmet írtak a magyar gazdák

Egy év alatt 3094 darab, azaz naponta átalgban 8 új traktor került az agrárcégekhez, akik összesen 180 milliárd forintért vásároltak agrárgépeket. Ekkora forgalomba korábban soha nem volt példa. A gépvásárlásokban pedig főszerepet kaptak a kedvezményes jegybanki programhoz kötődő lízingkonstrukciók. A lízing szerepét jól mutatja, hogy az új lízing mezőgazdasági gépeknél körülbelül 48 százalékos a finanszírozási arány. 

Zsínórban harmadik éve növekszik az agrárgépek forgalma Magyarországon az Agrárgazdasági Kutató Intézet hivatalos adatai szerint. 

A múlt évben az agrárvállalkozások közel 181 milliárd forintért vásároltak különböző gépeket - többek között traktorokat, kombájnokat -, ami 3 százalékos növekedésnek felel meg az egy évvel korábbi szinthez képest és egyben rekordot jelent az agrárgépvásárálsok történetében. Az agrárcégek 2016-ban majdnem 127 milliárd forintot, egy évvel később 153 milliárdot, 2018-ban 175 milliárdot költöttek gépekre. Így a tavalyi 181 milliárd forintos forgalom egyúttal azt jelenti, hogy 2016-hoz képest lényegében majdnem másfélszeresére nőtt a forgalom.

A 181 milliárd forintnak a harmadából új traktorokat vásároltak a gazdák: 61 milliárd forinért 3094 darab került hozzájuk, vagyis átlagban naponta 8 traktor kelt el. A darabszámot nézve lényegében stagnált a traktorok eladása. Gabonakombájnokra közel 21 milliárd forintot költöttek a gazdák, ebből az összegből összesen 254 darabot vettek, ami minimális, 3 százalékos visszaesést jelent 2018-hoz képest. Az önjáró rakodógépekből több mint 10 százalékkal több fogyott tavaly, ez 681 darabos eladást jelentett.

Melyikből mennyit vettek az agrárcégek - az erő- és munkagépek mnegoszlása - Forrás: NAIK Agrárgazdasági Kutatóintézet (NAIK AKI)

 

Az agrárgépek rekordjában kulcsszerepet játszottak a lízingcégek. Rajtuk keresztül pedig a kedvezményes jegybanki program, az NHP Fix.

A múlt évben a Magyar Lízingszövetség tagvállalatai több mint 103 milliárd forint értékben finanszírozták az agrárcégek gépbeszerezéseit, ez pedig 26 százalékos emelkedést jelent az előző évhez képest. Egyúttal azt jelenti, hogy a magyarországi lízingpiacon belül a járműfinanszírozás után az agrárgépeké a legnagyobb részesedés. Az agrárgépekre tavaly megkötött lízingügyletek 81 százaléka az NHP Fix keretében történt, azaz kedvezményes kamatozással vehették igénybe a finanszírozási konstrukciókat az agrárcégek. Az NHP Fix népszerűségét mutatja emellett, hogy az új mezőgazdasági gépekre igényelt lízingfinanszírozás esetében lényegében 100 százalékos volt a NHP Fix-ügyletek aránya.

Magyar Lízingszövetség: közel 3300 hétüléseshez összesen 9,2 milliárd

Már közel 3300-nál jár a nagycsaládosok autóvásárlási programjában lízing segítségével megvásárolt autók száma. A Magyar Lízingszövetség adatai szerint csak márciusban 438 szerződést kötöttek, a program tavaly júliusi indulásától kezdve pedig már több mint 9 milliárd forint értékű finanszírozást nyújtottak a lízingcégek a hétüléses új autókhoz.  

Összesen 1459 új hétüléses - állami támogatással megvásárolható - autóhoz nyújtottak finanszírozást a magyar lízingcégek az év első három hónapjában. A nagycsaládosok autóvásárlási programjának tavalyi júliusi rajtja óta pedig összesen 3277 új autóra kötöttek lízingszerződést az érintettek - közölte a Magyar Lízingszövetség az MTI-vel. 

Index - Brand and Content - Hétüléses autó állami támogatással ...

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára azt mondta: „Tavaly július óta a tagvállalataink több mint 9,2 milliárd forint finanszírozást biztosítottak a maximum 2,5 millió forintos állami támogatással megvásárolható új hétüléses autókhoz. „Egy-egy szerződés esetében az átlagos finanszírozott összeg meghaladja a 2,8 millió forintot. A szakember kedvezőnek mondta, hogy kevés lízingkérelem nem kapott zöld utat a program indulása óta, a jóváhagyott igénylések aránya ugyanis  továbbra is kimagaslóan magas. 

A jövőről szólva Tóth Zoltán azt mondta, hogy a nagycsaládosok autóvásárlási programja jól működik és sikeresnek mondható a lízingpiac oldaláról is. „A koronavírus-járvány a magyarországi autópiaci eladásokat jelentősen visszavetheti, elképzelhető, hogy a támogatott hétüléseseknél is kisebb lesz a kereslet.”