Zsebre megy: hogyan öregednek az autók?
Az tiszta sor, hogy az autók idővel veszítenek értékükből. De mégis mennyit?
Erre a kérdésre nagyon nehéz egzakt választ adni, de jó közelítés lehet a Magyar Lízingszövetségtől kapott Eurotax-jelentés. Ha 20 ezer kilométeres éves futásteljesíményt veszünk alapul, akkor az első év végére egy újonnan vett autó értéke 68-70,5 százalékra csökken függően attól, hogy melyik kategóriába tartozik. Az Eurotax külön veszi a kisautókat, az alsó-középkategóriát, a felső-középkategóriát és a kisteherautókat. Az alábbi ábrán látszik, hogyan alakul a különböző kategóriákban az értékvesztés.
Az első évben például csak a kisautók és az alsó-középkategória képviselői maradnak 70 százalék felett, a többiek az alá kerülnek. Bár az 1-2 százalékpontos különbség elenyészőnek tűnhet, ám egy 4-5 millió forintos autónál ez bizony 40-100 ezer forintos különbséget jelenthet átlagosan.
A beszédes grafikából az is látszik, hogy az ötödik év végére, amikor már 100 ezer kilométert ment az adott autó, akkor az eredeti ár 36-45 százalékát éri, azaz ezen az időtávon már jóval nagyobbak a különbségek a kategóriák között. Egy 2010-ben 8 millió forintért vett kisteherautó értéke ma körülbelül 3,52 millió forint. Ezzel szemben a legnagyobb értékvesztést elszenvedő, felső-középkategória képviselője a 2010-es 10 millió forintos árának csak a 36 százalékát éri, azaz 2,88 millió forintnál jár az értéke. Természetesen a fenti számok kategória átlagokat jelentenek, ettől az egyes márkák és modellek tekintetében jelentős különbség lehet negatív és pozitív irányban egyaránt.
A Lízing blog a következő posztokkal jelentkezett korábban:
Lízingszövetség: 250 ezer járműhitel-szerződést érint a frankdrágulás
Fordulat: megállt az autódrágulás