Magyar Lízingszövetség: Vannak azért kivételek a járműpiacon

A koronavírus-járvány negatív hatásai sokkolták a nemzetközi és a magyar járműpiacot. Óvatosabbak lettek a vásárlók, a cégek elhalasztották a beruházásaikat, így a járműbeszerzéseket is, ennek eredményeként az új autók, furgonok és teherautók piaca 25-51 százalékkal szűkült Magyarországon. A magyar autópiac azonban európai összevetésben még is viszonylag jól szerepel. A járműpiacon belül pedig vannak jobban szereplő szegmensek, például a buszoké vagy a traktoroké. Az eszköz- és járműfinanszírozásban kulcsszerepet játszó lízingcégek a járvány utáni időszakra készülnek, amikor a gazdaság újraindulása miatt bátrabbak lesznek a vásárlók. A cégek pedig az alacsony kamatkörnyezetnek köszönhetően lízingkonstrukciók segítségével remélhetőleg megkezdik a beruházásaikat, például a termelőeszközök, ezen belül a járművek beszerzését.

Mínuszba fordította a korábbi években növekvő magyar járműpiacot a koronavírus-járvány. A járművásárlásokban kulcsszerepet betöltő lízingtársaságok is visszafogottabb érdeklődést látnak a finanszírozási oldalon - derül ki a Magyar Lízingszövetség részletes járműpiaci összefoglalójából.

A drasztikus visszaesés is még jó eredmény európai szinten

A magyar autópiacon a Datahouse adatai szerint közel 79 ezer új autó kelt el az év első nyolc hónapjában, ez 25 százalékos visszaesést jelent. Bár a személyautók piacának 25 százalékos szűkülése jelentős, Európában még ez a kedvezőbb eredmények közé tartozik. Igaz, az európai eladási adatokból még csak a féléves számok ismertek, ezek szerint régiós országokban, Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban a magyarországinál komolyabb, 26-35 százalékos volt a csökkenés, a teljes uniós autópiac pedig 38 százalékkal zsugorodott.

Magyarországon furgonokból az első nyolc hónapban 13 399 darab talált gazdára, ami szintén 25 százalékos hanyatlásnak felel meg. A nagyobb teherautókat magában foglaló szegmensben erőteljesebb visszaesés látható, a nagyhaszon-gépjárművekból ugyanis 1913 darabot adtak el a kereskedők, ez 51 százalékkal marad el az egy évvel korábbi szinttől. Ahogy azt a korábbi hónapok esetében is lehettet látni, a válság egyértelmű vesztese – érthető módon - ez a szektor. Ugyan augusztus hónapban a forgalomba helyezések a korábbiaknál kisebb esést mutatnak, de ebben szerepet játszik az is, hogy a gyárleállások miatt a korábbi időszak megrendeléseit sok esetben csak most tudták leszállítani. A korábbi években a teljes lízingpiac mintegy ötödét adó nagyhaszongpjármű-finanszírozás is feleződött.

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára azt mondta: „A járvány miatt csökkent az új autók, furgonok és nagyteherautók eladása. A magánszemélyek eleve óvatosabbá váltak, a vállalatok pedig válságüzemmódba kapcsoltak, a komolyabb beruházásokat, például a járműbeszerzéseket elhalasztották. Az autó- és járműgyárak leállása is visszafogta a piacot, emellett az euró árfolyamának emelkedése miatt emelkedtek a járművek árai, ez valószínűleg szintén negatívan befolyásolta az eladásokat”. Hozzátette: „Ugyanakkor vannak azért kedvező eredmények, amelyek a lízingfinanszírozási oldalról is láthatóak. Az autópiacon a nagycsaládosok autóvásárlási programja, amelynek keretében az érintettek maximum 2,5 millió forint állami támogatást kaphatnak új hétüléses autó megvásárlására, valamint a villanyautó-támogatási program is sikeres. Sőt, utóbbinak a kerete gyorsan kimerült, így érdemes lenne újra megnyitni azt. Ezek a programok segítették visszafogni az autópiaci zuhanást
A lízingpiac teljesítménye lényegében a piacot követi le: a finanszírozási arányok szerencsére nem változtak érdemlegesen, így a lízingcégek által megkötött új ügyeletek száma is mintegy negyedével esett vissza. Ugyanakkor – a növekvő gépjárműáraknak köszönhetően – a finanszírozott összeg kisebb csökkenést mutat.

Kivételek között a buszok és traktorok

A Magyar Lízingszövetség összefoglalója azt is kiemeli, hogy a járműpiacon belül a buszok és a traktorok például a kivételek közé tartoznak. Az autóbuszok piacát az állami és önkormányzati beszerzések határozzák meg, és ezeket kevésbé érinti a válság. Egy komolyabb augusztusi buszbeszerzésnek köszönhetően összesen 432 új busz került a magyar utakra az év első nyolc hónapjában, ami 19 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.

A traktorpiacon az eladások összességében 9 százalékkal csökkentek, ez egyrészt kedvezőnek mondható a járműpiac többi szegmensében látható két számjegyű visszaeséshez képest. Másrészt a hagyományos traktorok eladása augusztusban közel 30 százalékkal növekedést, azaz 122 darab új traktor kelt el. Tóth Zoltán szerint a mezőgazdaságot sokkal kevésbé érinti a kialakult gazdasági helyzet, a mezőgazdasági gépek finanszírozása is a korábbi évekhez hasonló volumeneket mutat. Ebben minden bizonnyal szerepet játszik a Magyar Nemzeti Bank NHP Hajrá programja, amelynek köszönhetően a lízingcégek kedvező finanszírozási konstrukciókat biztosítanak az agrárcégek gépvásárlásaihoz, az NHP pedig kiemelten népszerű az agrárgépek finanszírozásában.

Romboló importhatás és jövőkép

A Magyar Lízingszövetség egyetért az autópiaci szakmai szervezetekkel abban, hogy a magyar újautó-piac teljesítményét rontja a használtjármű-import. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint ugyanis az idén eladott 79 ezer új autó eladásával párhuzamosan több mint 87 ezer használt autó jött az országba. Kisteherautóból pedig több mint 9 ezer érkezett a külföldi országokból Ugyan ezek a számok alacsonyabbak, mint a tavalyi évben, de a csökkenés még így is kisebb, mint az új gépjárművek esetén.

Az autó- és járműpiaci cégekkel és szervezetekkel együttműködésben a lízingvállalatok a koronavírus-járvány lecsengése utáni időszakra készülnek. Amikor az alacsony kamatkörnyezett, az állami és jegybanki programok segítségével olcsó finanszírozási konstrukciókkal juthatnak hozzá a járművekhez, amelyek termelőeszközként javítják majd a vállalkozások teljesítményét és hozzájárulnak a gazdaság mielőbbi fejlődéséhez.